Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

1,0 TSI / DSG7 - Skoda Octavia

Jesper Mortensen

Jesper Mortensen
bruger siden
14-08-2004

14-04-2019 kl. 14:48

Hej med jer
Jeg vil godt dele mine erfaringer med vores Skoda Octivia Combi, 1,0 TSI med 115 hk og en 7 trins dsg gearkasse. Bilen er fra 2016 og have kørt 15.000 km da vi fik den. Den har nu snart rundet 47.000 km.
Grunden dertil, er at der efterhånden er skrevet utallige indlæg om specielt gearkassen, hvor folk har været uhelige osv.
Men som sagt hører man ofte kun om de negative emner, og ikke dem hvor der ingen problemer er.
Så derfor vil jeg godt dele ud af mine erfaringer, hvis der er nogen som går og overvejer pågældende motor/gearkasse.
Lad os starte med motoren! Først og fremmest var jeg egentlig kørt til Ry Auto, for at kigge på en Skoda Octavia, med en 1,4 motor med 140 hk og manuel gear. Jeg tog også en prøvetur i den, og den kørte som forventet, men så heller ikke mere end det. Men så nævnte sælger, om jeg ikke ville tage et kig på en netop indkommet Skoda Octavia, som havde kørt et år, ved et biludlejningsfirma i Tjekkiet. Der var alt tænkeligt udstyr i bilen, men da han nævnte 1,0 motor, var jeg skeptisk med det samme. 1,0 motor, 3 cylindre, 115 hk. Det kan umuligt blive godt. Men sælger insisterede, og jeg valgte at tage en tur i den. Og det skulle vise sig at være en overraskelse af de store. Vi startede bilen op og lod den køre i tomgang. Og jeg kan forvise jer om, at man skal høre efter, hvis man skal høre at der kun er tre stempler i motorrummet, for den er perfekt afbalceret. Kun hvis man rigtig træder pinden i bund, kan du høre dem, men når først marchhastigheden er nået, hører du den ikke.
Så efter en go prøvetur, var jeg solgt. Kombinationen af en velafstemt motor og dsg, er bare en fornøjelse. Og det er det stadig.
Men hvad så med trækkraften! Til det må jeg sige, at der er ingen problemer. Ja vist, det er ikke en motor med 150 hk, men den gør det forbavsende godt. Selv når du kører 140-150 kmt på den tyske autobahn, føles det ikke som om den taber pusten. Og nej, det er ikke en campingtrækker, men det er heller ikke det den er købt til, så alt i alt, har vi ikke fortrudt valget. Den klarer de daglige ture og er også perfekt at køre på motorvej med.

Men hvad så med DSG gearkassen!
Til det kan jeg kun sige, at den kører som den skal, og vi har ikke oplevet nogen problemer med den. Om det så er fordi at vi altid kører roligt når den er kold, ikke piner og kører hårdt i den, og ALDRIG lader gearkassen holde bilen, men lader parkeringsbremsen holde den osv, ved jeg ikke, men det skader i hvert fald ikke. Jeg har ofte set at folk hugger den i P, inden den næsten holder helt stille, hvor efter bilen så står og vugger. Det kan umuligt være godt for gearkassen.

Vil jeg så anbefale denne motor og gearkasse, som efterhånden lægger i flere og flere af VAG modellerne? JA, absolut. Og hvis du ikke vil køre med automatgear, så kører motoren også fortrinligt, med en manuel.

Hvad så med brændstoføkonomien? Ved daglig blandet kørsel, 15,8 km/l i følge bilens computer. Når vi kører på ferie, kører vi cirka 17,5 km/l ved en hastighed på cirka 130 km/t.

/Jesper

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

17-04-2019 kl. 11:15

Dejligt med et positivt indlæg.

Godt du / i er glade for jeres bil.
En motor med ulige antal cylindre kører ofte mere jævnt.
Held og lykke med den de næste mange km.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg