Bilbasen Forum
Veteran bil tips
Dan M
bruger siden
26-10-2014
26-10-2014 kl. 13:57
Jeg har fundet en gammel porsche fra 1976 til kun 10.000 kr en en udemærket stand. Da det er et godt tilbud overvejer jeg at slå til MEN, jeg er lidt i tvivl om hvad det vil koste mig (jeg er 30 år).
Prisen er nemlig uden afgift så der skal jo lægges noget til de 10K. Ca hvor meget kan jeg regne med?
Jeg har lidt svært ved at finde information om veteran vægt afgift og veteran forsikring. Nogle bud om ca omkostninger om måneden?
Det vil være min eneste bil (bor i byen) som jeg kun regner med at bruge 1-2 gange om ugen så det er ikke mange km jeg regner med at bruge om måneden, højest et par hundrede.
Regner derfor ikke med at bruge meget på reparation og benzin.
Kunne være fantastisk med en lille sjov bil til lidt hobby kørelse. Pendling regner jeg med at bruge cyklen.
J R
bruger siden
13-12-2013
26-10-2014 kl. 14:55
Undskyld hvis jeg er lidt negativ.....
Men 10k for en Porshe 911 i udmærket lyder for godt til at være sandt.
Der må være en hage,,,,,, Porsche kan være et bundløst hul, rent vedligeholdelsesmæssigt, hvis den er et sminket lig.
De plejer i udmærket stand og pæn at stå til den kvarte mill...... med afgift selvfølgelig.... Men den er jo begrænset for en næsten 40 år gammel bil.
Hov der er jo muligheden for, at det er en 924, og sådan en kan erhverves for en brøkdel af en 911'er. Men 10 k er stadig i den lave ende af markedet. HVilket må betegnes som risikabelt. Er det en du kan købe af et familie medlem, så kan man selvfølglig være heldig.
Uden selv at eje en, så har jeg fået oplyst af bekendte der har, at en porsche bør købes i så god stand som muligt. Det betyder som reget ,at når den er veteran, også så dyrt man har råd.
Jess
.
Dan M
bruger siden
26-10-2014
26-10-2014 kl. 21:36
Ikke en familie men en bekendt som har flere veteran biler. Det er nemlig lavt, men ikke urealistisk. Se selv nedstaaende (dog med afgift indregned)
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/porsche/924/20/2119398
J R
bruger siden
13-12-2013
26-10-2014 kl. 22:10
Men Det er jo den absolut billigste 924 mellem 1975-1980.
De ryger lynhurtigt i 3-5000 euro for ikke at nævne de dyre på 8000.
Igen negativiteten kommer over mig.... 924 er ikke specielt attraktiv, og derfor megert billig.
Interessant de enddda er billigere end en mega slidt MGB, som sjældent kommer under 60000 i dk. Og så skal man altså påregne en ret høj udgift til vedligehold, når man er på det niveau af klassiker.
Det er måske også bare mig, men en klassiker bør holdes med originale dele og i originalstand.
Dan M
bruger siden
26-10-2014
26-10-2014 kl. 22:35
Eftersom jeg ikke regner med at bruge bilen til mere end 5-6 dage om måneden så kan det måske vaere en økonomisk fordel at have en veteranbil.
Samtidig får jeg en sjov og billig bil (måske) at køre.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-10-2014 kl. 09:15
Men du må så ikke bruge den i vinter månederne. OG kun 7000 km/år(tror jeg det er)
Dertil så forlanger forsikringsselskaberne der forsikre veteran som regel at du er medlem af specifik veteran klub. Men værst af alt så forlanger det så vidt jeg ved altid at den er registreret som bil nummer 2. Du skal altså have en hverdags bil ved siden af....
Profil slettet
27-10-2014 kl. 17:36
Først og fremmest skal den kunne gå igennem et syn, der er udvidet i forhold til almindeligt periodisk syn, for her gennemgår man alt for at checke "originalitet". Man kan kun få en bil på veteran-regler hvis den fremstår i helt originalt stand og hvis evt ombygninger er tidstypiske.
Desuden (...og nu bliver det alvorligt...) :
Du kan ikke forsikre en veteran som din primære bil. Du skal altså allerede have en primær bil forsikret i selskabet hvorefter veteranen som 2. bil bliver forsikret på gunstige vilkår mod at den KUN må bruges til hobbykørsel. Altså : Ingen kørsel til skole, arbejde, føtex og posthuset (etc)
Desuden er der i mange selskaber regler omkring opstaldning i den periode hvor forsikringen overgår til stilstand: typisk november til april.
Så den kære forsikringstaksator kommer tit forbi for lige at checke hvordan garageforholdene er for ejeren/brugeren.
Hvorfor? : Jo - hvis man bare kunne køre en veteran gennem synshallen og uden videre kunne få monster-billig forsikring - betale 25% af normalt vægtafgift og tilmed slippe med periodisk syn hver 8. år, så blev afgiftsplagede Danmark vist hjemsted for hele Europas bestand af halvfesne 35 år gamle biler :-)
Summa-sumarum.
Slå det ud af hovedet med de forhold der er beskrevet omkring din brug af bilen. Jeg er desuden på linie med J R omkring det vedligeholdelses-mæssige: En bil til 10tkr kan næppe bruges til andet end donorbil for et velholdt eksemplar.
Dette indlæg blev 27-10-2014 17:41 redigeret af dets forfatter.