Bilbasen Forum
Varebil til privatbrug
Daniel Staal
bruger siden
29-06-2023
29-06-2023 kl. 20:16
Jeg er halv dansker og har kun boet i landet siden 2020, så der er en del ting jeg ikke forstår helt så godt endnu, bla. reglerne om hvide/papegøjeplader. Min kone og jeg er kun os to, og vi har tænkt os at opgradere vores lille bil til en med mere plads, en varebil, eller personbil uden bagsæder er perfekt for os.
Spørgsmål 1:
Slår du varebil op inkl. moms her på bilbasen, står der nogle gange momsfri, og nogle gange moms betalt for bilen, er det det samme?
Spørgsmål 2:
Køber man (eksempel taget fra til salg listen) en brugt Peugeot 3008 uden bagsæder inkl moms, er det så papegøjeplader der skal på? Og betaler man så misundelsesafgift selvom momsen er betalt? Eller kommer der hvide plader på selvom den ikke har bagsæder siden momsen er betalt?
Temmelig forvirrende det hele.
På forhånd tak.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
30-06-2023 kl. 10:21
2 den kommer til at køre med papegøjeplader, og koster 6250kr ekstra i privatanvendelsesafgift. Med mindre i har brug for varerummet, eller kører +40.000 km om året kan det aldrig betale sig med en varevogn som privatperson.
Når du regner på hvad der bedst kan betale sig, så hus at en 8 år gl. bil på papegøjeplader stort set er værdiløs når den skal sælges da den fortsat koster de 6250kr
Dette indlæg blev 30-06-2023 10:24 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
30-06-2023 kl. 14:07
Kort fortalt, så for en række år siden, ændrede man loven for privatkørsel med gulepladebiler, man ønskede at "luge ud" i smuthullerne, det betød at der kom noget som i folkemunde bliver kaldt "misundelsesafgift" (en ekstra vejskat) det betyder i praksis at det ikke mere giver økonomisk mening for private at køre i biler på gule plader...
En gulpladebil og en bil på papegøjeplader er den samme bil, det er blot om den er reg. til til erhverv (gule plader) eller privat (papegøje)
Daniel Staal
bruger siden
29-06-2023
01-07-2023 kl. 18:02
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
skrev:
1 ja det er det samme
2 den kommer til at køre med papegøjeplader, og koster 6250kr ekstra i privatanvendelsesafgift. Med mindre i har brug for varerummet, eller kører +40.000 km om året kan det aldrig betale sig med en varevogn som privatperson.
Når du regner på hvad der bedst kan betale sig, så hus at en 8 år gl. bil på papegøjeplader stort set er værdiløs når den skal sælges da den fortsat koster de 6250kr
Interessant, og lidt vildt med de 8 år, og tak for dit svar.
Daniel Staal
bruger siden
29-06-2023
01-07-2023 kl. 18:03
H P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Hej Daniel.
Kort fortalt, så for en række år siden, ændrede man loven for privatkørsel med gulepladebiler, man ønskede at "luge ud" i smuthullerne, det betød at der kom noget som i folkemunde bliver kaldt "misundelsesafgift" (en ekstra vejskat) det betyder i praksis at det ikke mere giver økonomisk mening for private at køre i biler på gule plader...
En gulpladebil og en bil på papegøjeplader er den samme bil, det er blot om den er reg. til til erhverv (gule plader) eller privat (papegøje)
Tak for svaret HP, det giver noget bedre mening nu.