Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Teoriprøven, kørekort, praksis - tråden

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-07-2021 kl. 09:37

Hej

Du kører 110 km/t på en 3 sporet motorvej i vognbane 1 (yderst til højre) og har indhentet en bil med campingvogn som kører tæt på 80 km/t i vognbane 2 (midterste). I vognbane 3 (helt til venstre) har en lastbil lige trukket ud helt til venstre for at overhale bilen med campingvognen.
Du ved at om ca 2.5 km er der en motorvejsforgrening og du skal til højre.

Hvad gør du?

A Fortsætter med samme hastighed 110 km/t i vognbane 1 ?

B Trækker over i vognbane 3 bagved lastbilen for at overhale og håber på at han når at trække ind foran
bilen med campingvogn, så du også kan overhale og kan komme tilbage i vognbane 1 og nå komme til højre i forgreningen ?

C Du sætter farten ned til tæt på 80 km/t de ca 2.5 km og bliver i vognbane 1 ?

Dette indlæg blev 11-07-2021 10:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-07-2021 kl. 11:10

Er en bil med campingvogn og en overhalende lastbil 'tæt trafik' ?

Og der har ikke, som 'spørgsmålet angiver', været skilte til motorvejs forgrening endnu.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-07-2021 kl. 14:11

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Hvad siger facit listen?

Ulempne ved moderne teroriprøver, er at det er multible choice, der er kun et rigtigt svar.

I gamle dage kunne man snakke sig ud af det.

Jeg holder stadig på A. Men det kan være at dem der laver testen, vil have et andet svar.

Vælger du A, så overhaler du jo indenom, og det er ikke lovligt, Som jeg ser det er "C" det eneste rigtige svar...

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-07-2021 kl. 14:31

Testen er en tænkt situation, men mon ikke mange har oplevet tilsvarende i trafikken ?

Og ja helt klart at bil med campingvogn og lastbil laver fejl.

Jan, hvis der kørte en politibil bagved dig, vil du så stadig vælge A ? :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-07-2021 kl. 16:57

Det skal heller ikke være sådan i en retsstat at man skal kunne 'snakke sig ud af det'.
Således at dem som er gode til at snakke ikke får en bøde og klip.

I øvrigt har lastbilen vel intet at gøre i 3 vognbane, hvis bilen med campingvogn
kører næsten 80/ km/t, så vil det tage evigheder, da en lastbil jo er begrænset til
80 km/t - det kan godt være de kan snige sig op på 85 ??

Dette indlæg blev 11-07-2021 16:59 redigeret af dets forfatter.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

11-07-2021 kl. 17:47

En lastbil må ikke være i yderste vognbane på en motorvej med 3+ spor.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-07-2021 kl. 18:21

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Hvis du bliver inde til højre er det en forbi kørsel.

og hvis Camping Vognen holder til venstre i udfletningen, er det en forbi kørsel.

Campingvognen har palceret sig forket = ulovligt.
Man må ikke overhale højre om, men man må gerne lave en forbikørsel :S

Stemmer stadig på A. Indtil der er en der kommer med facit listen.

En forbikørsel kan det kun være hvis; der er køkørsel & farten bestemmes af forankørende....
Så nej, eksemplet er ikke en forbikørsel

Morten Terp

Morten Terp
bruger siden
17-03-2018

13-07-2021 kl. 11:07

Det korrekte svar er enten C eller B (hvis vognbaneskiftene foretages af to omgange). Aldrig A. Hvis B, så er der en risiko for, du ikke kommer på den rigtige forgrening pga. den igangværende overhaling. Så C er det sikre valg, der jo heller ikke udelukker, at du rent faktisk kan overhale, hvis den igangværende overhaling er færdig i god tid inden forgreningen.

Jeg forstår godt frustrationen over både campingvognen, der ifølge loven skal trække ind i bane 1 (ligesom alle andre skal) og lastbilen, der slet ikke må være i bane 3. Men at de begår ulovligheder, retfærdiggør ikke, at du også gør det. Overhaling inden om er et klip.

Man skal langt tættere på motorvejsforgreningen, før det er ok for campingvognen at lægge sig i det midterste spor.

Dette indlæg blev 13-07-2021 11:17 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

13-07-2021 kl. 11:37

Tror også jeg vil vælge C, så travlt har man heller ikke.

Kommer sikkert også en bagfra i en stor BMW og dytter helt vildt af lastbilen
og eller campingvognen, så de er obs på deres fejl :-)

Morten Terp

Morten Terp
bruger siden
17-03-2018

14-07-2021 kl. 13:54

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Jeg har læst jeres indlæg igennem.
Men jeg holder stadig på A.

jeg sætter lige dette link ind.

Overhaling og forbikørsel -> Bestå teoriprøven -> BeståTeori.dk (xn--bestteori-82a.dk)

Man må køre højre om et køretøj der skal dreje til venstre, hvis det giver klart signal.
i denne situation er det en motorvejs udfletning, man kan holde til højre eller venstre.

I mine øjne signalerer både campingvognen og lastbilen vagt at de skal til venstre, baseret på deres placering, derfor må jeg holde min bane og og min hastighed.

Det er en fortolkning, som i virkeligheden.
Vi skal fortolke andres intentioner. Giver de klart signal er det nemt, men man ikke kan stole på nogle i trafikken.

Hvis der er tættere trafik, og man sætter hastigheden ned, så skaber men en trafikprop bag sig, og i værste fald stille stående trafik bag sig.

Du skal ikke basere din kørsel ud fra, hvad andre gør, men ud fra, hvad der er korrekt ifølge loven. At andre gør noget ulovligt, gør det ikke legitimt for dig også at gøre noget ulovligt.

Vi kan koge det ned til, om 2,5 km fra en udfletning er for tidligt til at placere sig eller ej. Jeg vil sige, det klart er for tidligt. Nu kører jeg mest i KBH og der kommer skiltene først op måske 1 km før split, og placering sker ofte først 500 meter før.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

15-07-2021 kl. 09:34

Hvis campingvognen havde blinket til venstre de ca 2½ km, så havde jeg også blevet i vognbane 1 og kørt forbi.

Men mon lastbilen havde turde overhale en campingvogn som blinker til venstre ?