Bilbasen Forum

Morten Henriksen

Morten Henriksen
bruger siden
30-12-2009

28-01-2016 kl. 17:24

Hej alle
Har googlet på sommerdæk og vil høre om der er nogen derude der ved hvor meget forskel der i km l
på a til c mærkning ved såkaldt normalt kørsels mønster.
205-55-16 er størrelsen kører 20000 km om året. Sparer man på de dyre dråber eller er det omsonst?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

28-01-2016 kl. 18:58

Jeg ved ikke om der kan spares det der står, men det er da okay hvis
http://www.daeklabel.dk/

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

31-01-2016 kl. 20:34

Jeg ved ikke helt om jeg stoler på de dæklabels, f.eks. er der et dæk som jeg har kørt på som hedder Nexen N-Blue som har C i økonomi og B i vådt føre og 68db og et som hedder Continental som har F i økonomi og C i Vådt føre og 68db men så læste jeg ved fdm at Continental var det bedste dæk og de koreanske dæk skulle man holde sig fra for de var livsfarlige? Hvilket dæk ville i købe det der klarer sig dåligt (Conti) eller det der har de bedste dæklabels? Skal man følge Fdm kan man jo ikke bruge de labels til noget.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

04-02-2016 kl. 21:08

Hold da op, det var langt, du må da være en "super billist" ;-) jeg blev træt af Conti fordi jeg aldrig nåede over 30000km på dem, derfor prøver jeg andre mærker af med samme mønster og jeg må sige der findes andre mærker der kører ligeså godt og endda længere end Conti.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

06-02-2016 kl. 00:51

Ok, jeg skifter også til vinter dæk/fælge men skifter ikke hjulene mellem for og bag, det gør jo nok også en forskel.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

08-02-2016 kl. 07:20

Ligesom Gert har jeg også ret dårlige erfaringer med Continental. Jeg kørte to sommersæsoner på mine Conti Premium Contact (56.000km) og så var de fuldstændig nedslidte - ikke meget når man er langturs (øko-) pendler og til sammenligning har mine nuværende Yokohama BluEarth kørt 70.000km og har stadig rigeligt med mønster tilbage.

Det værste ved Conti var ikke engang holdbarheden - det var derimod at de mørnede. Da de blev kasseret var de under 2 år gamle (ift. DOT-mærket) og havde tydelige krakeleringer i alle rillerne i trædefladen.

Jeg undres over de gode resultater i FDM og andres (tyske) dæktest...

Forøvrigt har jeg også tidligere kørt på Michelin dæk og havde et sæt (tror de hed MXT Energy) som holdt 150.000km.