Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ridser i lakken

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2008 kl. 17:49

Min bil får vaskehals ridser når jeg vasker den i hånden. Jeg tørrer den med syntetisk vaskeskind og bagefter med gamle lagner, jeg giver den lakbehandling 3 eller flere gange om året. Jeg ved det lyder vanvittigt men ikke desto mindre er det sandt. Min nabo siger det fordi jeg tørrer bilen med klude/lagner. Er der nogle der har nogle bud på hvad jeg gør galt, kan det evt være den børste jeg vasker bilen med ?eller er det fordi de små ridser ses nemmere på en sort bil?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

23-03-2008 kl. 18:05

Mulige årsager:

1. Du vasker/renser ikke lakken tilstrækkeligt og slæber så snavset rundt. Skyl den grundigt inden du begynder at vaske.
2. Du bruger for lidt vand.
3. Dine klude er snavsede, evt fra rentørring andre steder på bilen. Brug i øvrigt et vaskeskind.
4. Din børste er ikke god nok.

Hvilken sæbe og hvilket vand du bruger kan jeg ikke forestille mig er årsagen.

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 10:12

Interessant at gøre bilvask til en videnskab !! :-) Med den standard veje vi har, hvor man udsættes for stenslag og sandblæsning ustandseligt, synes jeg ærlig talt man kan bruge sin tid bedre en på timers bilhåndvask. Jeg bruger autovask ca. hver anden måned nix weider! Biler som bruges er beskidte og får stenslag, så at bekymre sig om vaskeridser - please, helt ærligt !!!!! Havde før en sort bil, som ja, var mere synlig for snavs og ridser. Har nu sølvgrå og den er meget mere praktisk.

Profil slettet

Profil slettet

24-03-2008 kl. 11:24

... er min bil ikke Danmarks reneste, men da jeg er i entreprenørbranchen er jeg nok lidt påvirket af, at den bliver beskidt med det samme igen. Jeg kører ca. 35000 km om året og min erfaring er, at stenslag mv. altså har meget mere at sige end vaskeridser ved bilsalg.

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

24-03-2008 kl. 13:59

Sorte biler ser altid mere ridsede ud ved samme stand end som på en lysere bil, men skinner så også mere når de er velplejede :-)

Der er mange gode råd i de forrige indlæg, så har ikke så meget mere at sige om børster og svampe.

MEN jeg har et par gode produkter jeg har haft stor glæde af (hader reklamer, men ved hvor mange penge man kan bruge på elendige produkter, så tilgiv mig):

- Simoniz Max-Wax
bedste og nemmeste bilvoks.. bliver ikke så megahård som Turtle og andre, og er pærenemt at få af igen, og så holder den længere).

- Nano behandling af lakken! (har prøvet de fleste mærker af dette, men holder mig nu til TC-Nano.. og nej jeg er ikke ven med firmaet, eller får penge for at sige det!).

Nanobehandlingen minimerer vaskeridser, og gør bilvasken nemmere (udover at den nærmest vasker sig selv hvis du kører 10 min ved 80 km/t eller mere i regnvejr!).

Dette er bare mine personlige erfaringer efter 22 år med biler, og der er sikkert andre meninger.. så tag dem ikke for mere end det.

Held og lykke.

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

24-03-2008 kl. 20:40

Det er faktisk min erfaring at vaskehaller ridser en del mere end vask i hånden.

Men det kan jo være svært at få tid til altid at gøre det i hånden. Desuden kan en spuling af undervognen ( i en vaskehal) en gang om måneden f.eks. være ret godt i vintermånederne.

Men godt du har valgt metallic sort.. den holder trods alt bedre end alm. sort.

Held og lykke med det hele! Og tillykke med den nye bil :-)