Bilbasen Forum
Priser på benzin og diesel
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
02-03-2022 kl. 16:51
Nogen som ved hvornår benzin selvskaberne ændre deres pris ?
Tidligere var det kl 10.00 dagen efter en prisændring annoncering, men åbenbart ikke mere.
Checkede shell.dk i dag og priserne stiger ret meget i morgen pr 3 marts med hele 30 øre for benzin og 60 øre for diesel pr liter.
Vil så tanke på vejen hjem, men alle selvskaberne også CK og Ingo mv, har allerede her kl 1530 sat priserne op med hhv 30 øre for benzin og 60 øre for disel.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
03-03-2022 kl. 09:22
Og det fortsætter formentlig så længe der er krig i Europa.
Tiden er vist til en elbil efterhånden.
Dette indlæg blev 03-03-2022 13:28 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
03-03-2022 kl. 13:11
https://www.shell.dk/customer-service/priser-pa-benzin-og-diesel.html
Diesel er så steget i pris 1,20 kr på 24 timer.
SUK
Dette indlæg blev 03-03-2022 13:28 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
04-03-2022 kl. 14:15
Diesel er dermed steget 1.50 kr på 2 dage :-(
Hvorfor har alle samme pris ?
H P
bruger siden
06-01-2004
07-03-2022 kl. 10:43
Leif Petersen
bruger siden
26-02-2016
skrev:
Jeg kommer ikke til at købe en "ordentlig" elbil, så længe at de koster fra 300.000,- og opefter...trods de pt lede brændstof priser.
Det bestemmer du jo heldigvis selv....
Men husk dog at en billig bil kan være dyr, og omvendt
https://fdm.dk/fdms-bilbudget-dyrere-vaere-bilejer-2022
Citat fra artiklen: ”Overvejer man en elbil, er det ikke økonomien, der skal stå i vejen. Det kan godt være, at de er dyrere at købe, og at elprisen i øjeblikket er høj, til gengæld er både ejerafgiften og udgifterne til drift og vedligehold lavere. Samlet betyder det, at det over fem år koster godt 82.000 kr. årligt at eje en elbil til 350.000 kr., mens det for en tilsvarende benzinbil koster 100.000 kr. Faktisk er det samlet en smule billigere at købe og eje en elbil til 350.000 end en benzinbil til 275.000 kr.,” siger Ilyas Dogru.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-03-2022 kl. 11:02
H P
bruger siden
06-01-2004
09-03-2022 kl. 11:30
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Meget sørgeligt for Danmark:
https://finans.dk/erhverv/ECE13808872/for-foerste-gang-i-16-aar-prisen-for-diesel-er-hoejere-end-benzin/?ctxref=forside
Hvofor det ?
Det er snart kun landbrugsredskaber og lastbiler som kører på diesel
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-03-2022 kl. 13:41
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Hvofor det ?
Det er snart kun landbrugsredskaber og lastbiler som kører på diesel
Hvorfor ?
Fordi alle de lastbiler som levere varer til butikker og erhvervslivet får store udgifter til diesel - prøv at gæt på hvor den regning lander ?
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-03-2022 kl. 13:44
https://autobranchendanmark.dk/bilafgifter-2021/fakta-om-den-danske-bilpark/
Der er stadig en del som har brug for at kører langt i bil hver dag.
H P
bruger siden
06-01-2004
09-03-2022 kl. 13:48
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Hvorfor ?
Fordi alle de lastbiler som levere varer til butikker og erhvervslivet får store udgifter til diesel - prøv at gæt på hvor den regning lander ?
Herregud, er det virkelig den slags navlepillerier du bekymrer dig om på nuværende tidspunkt...
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-03-2022 kl. 14:00
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Herregud, er det virkelig den slags navlepillerier du bekymrer dig om på nuværende tidspunkt...
Jeps - jeg er desværre ikke så rig som dig.
Lauge Abildgaard
bruger siden
09-02-2017
12-03-2022 kl. 10:23
Så tag jer sammen og lad vær med at flæbe hver gang noget stiger i pris.
H P
bruger siden
06-01-2004
12-03-2022 kl. 18:06
_ Abildgaard
bruger siden
09-02-2017
skrev:
Danskere er bare nogle forvoksede pattebørn som har suttet på velfærdsstatens pat alt for længe. Hvis du pristalskorrigerer en liter benzin fra 1980 så koster en liter nøjagtigt det den skal i dag omkring 16 kroner literen.
Så tag jer sammen og lad vær med at flæbe hver gang noget stiger i pris.
Helt enig....
Der er udbrudt krig i Europa, og det eneste der kan få de navlepillende danskere til tastaturet er at vi nu skal give mere for benzinen 🙄🙄
Uha det er sååå synd for mig, buhuuu buhuuu
Min levestandard er blevet lidt mindre end den var igår, spørg Ukraine om ikke de vil give en skilling til vores høje benzinpriser
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-03-2022 kl. 20:02
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Helt enig....
Der er udbrudt krig i Europa, og det eneste der kan få de navlepillende danskere til tastaturet er at vi nu skal give mere for benzinen 🙄🙄
Uha det er sååå synd for mig, buhuuu buhuuu
Min levestandard er blevet lidt mindre end den var igår, spørg Ukraine om ikke de vil give en skilling til vores høje benzinpriser
Tror ikke du forstår det desværre.
Når folk skal give 30-40 % mere for produkterne som er nødvendig for at komme på arbejde, så må folk spare på andre udgifter og det går så ud over de liberale erhverv og erhvervslivet - forlk har simpelhen ikke råd til at tage ud at spise eller købe en ny kaffemaskine eller gå til frisøren.
Så kommer der konkurser og arbejdsløshed og det medføre en meget stor udgift
for staten og skatten stiger mv.
Som det er lige nu så score staten ernorme summer på momsen fra de voldsomme priser på fuel - så selvfølgelig skal mons og afgifter væk fra brændstof indtil prisen er på normalt leje igen - Danmark har simpelthen ikke råd til andet.
H P
bruger siden
06-01-2004
12-03-2022 kl. 22:32
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Tror ikke du forstår det desværre.
Når folk skal give 30-40 % mere for produkterne som er nødvendig for at komme på arbejde, så må folk spare på andre udgifter og det går så ud over de liberale erhverv og erhvervslivet - forlk har simpelhen ikke råd til at tage ud at spise eller købe en ny kaffemaskine eller gå til frisøren.
Så kommer der konkurser og arbejdsløshed og det medføre en meget stor udgift
for staten og skatten stiger mv.
Som det er lige nu så score staten ernorme summer på momsen fra de voldsomme priser på fuel - så selvfølgelig skal mons og afgifter væk fra brændstof indtil prisen er på normalt leje igen - Danmark har simpelthen ikke råd til andet.
Vi har råd til at gå lidt ned i levestandard, vi overlever nok uden et nyt samtalekøkken og den gamle kaffemaskine må klare en sæson mere.
Krigen vil ikke vare evigt, og så falder benzinprisen igen, men nogle menneskers klynk fortsætter i evigheder.
Vi er ikke i nærheden af arbejdsløshed i Danmark, I de senere år klynker arbejdsgiverne over de ikke kan finde folk ( som vil arbejde til mindstelønnen ) konkurser og tvangsauktioner er historisk lave, du ser spøgelser hvis du tror det vender blot fordi vi får et par måneder med dyr benzin.
Der er iøvrigt mange andre ting som sansynligvis vil, eller kan, sætte Europa og Danmark i recession de kommende år, som feks. Mangel på komponenter til bl.a. bilproduktion, kronprinser som forventes at gå igennem loftet, og prisen for at gøre EU uafhængig af Russisk gas, så en midlertidig høj benzinpris overlever vi nok.
H P
bruger siden
06-01-2004
13-03-2022 kl. 09:33
Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020
skrev:
Spændende at du kan forudse brændstofpriserne falder igen om et par måneder. Det er der ingen andre som kan eller tror på.
Elementært min kære Watson; de er allerede på vej ned igen.
får få dage siden var prisen over 16 kroner, jeg har lige tanket 95 oktan til 14,79
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-03-2022 kl. 19:20
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Der mangler så lige udgiften på +120.000kr. til nyt batteri efter nogle år - det ændrer jo regnskabet en smule.
Ja, fuldstændigt rigtigt.
Producenterne tør jo ikke engang give en garanti der er højere end 1 million kilometer på batteriet.
Så I teorien risikerer vi at skulle skifte batteri for hver 1.000.001km kørsel.
Det opvejes dog af at der hos Clever er fri opladning både hjemme og i det offentlige rum til en fast pris af 749kr pr mdr, så her er det ligegyldigt hvad både el og benzin koster.
(der er måske også enkelte brugere der ikke når at køre 1 million kilometer i deres bil, og hvis det er tilfældet, så er et teoretisk batteriskift på elbilen jo ligegyldigt)
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
14-03-2022 kl. 08:41
Og hvad er pris for udskiftning for sådan et ?
Så har Danmark og bilejerne da et kæmpe problem om et par år.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-03-2022 kl. 13:05
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Gælder det så også batterier i alle hybrid biler som går død efter et par år ?
Og hvad er pris for udskiftning for sådan et ?
Så har Danmark og bilejerne da et kæmpe problem om et par år.
Batterierne har generelt fin holdbarhed (og fornuftig garanti). Men der er selvfølgelig enkelte der går i stykker for tidligt, ligesom en gearkasse/motor kan gå i stykker med relativt få km.
T i
bruger siden
17-06-2006
15-03-2022 kl. 11:09
Brugte biler vil naturligvis tabe værdi, som alt andet og de brugte elbiler vil blive handlet på linje med andre brugte biler, hvor man lever med mindre kapacitet/udstyr etc.
Man kan kigge på Tesla Model S, som er den første elbil med god rækkevidde, batteristyring etc. Disse handles til priser der er på niveau med sammenlignelige fossil biler.
Sammenligninger med mindre elektrisk grej er helt skæv.
Et moderne elbils batteri er væskekølet og har avanceret styring af diverse parametre, temperatur, ladestyrke, balancering af celler etc.
Denne omfattende styring findes ikke i små batterier, hvilket resulterer i at de ofte har mistet en stor del af deres kapacitet efter et par år.
Dette indlæg blev 15-03-2022 11:09 redigeret af dets forfatter.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
15-03-2022 kl. 13:05
T i
bruger siden
17-06-2006
15-03-2022 kl. 22:21
T i
bruger siden
17-06-2006
16-03-2022 kl. 12:13
Der bliver spredt diverse udokumenterede skrækhistorier om elbiler.
Fakta er helt korrekt, at elbilsbatterier taber kapacitet, især i starten. Men langt mindre end "nogen" påstår.
Data omkring nyere elbiler viser at kapaciteten ligger omkring 85-90% efter 200-250K km. Disse biler vil uden problemer blive solgt på brugtmarkedet
T i
bruger siden
17-06-2006
17-03-2022 kl. 14:25
Samtidig springer man fra én beskyldning til en anden konstant, uden at forholde sig til det man netop selv har slynget ud...
Dette indlæg blev 17-03-2022 14:26 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
17-03-2022 kl. 14:26
J R
bruger siden
13-12-2013
18-03-2022 kl. 19:25
Den har tabt hvad der svarer til ca 25-30 km på en 100% ladning. Svarende til ca 6%.
Tabet er aftagende. Den smed 15 km indefor det første år.
Til gengæld er det kun sjældent den render udenbys og på en Lynlader. Normalen er 11 kW dagligt.
Dog har den nøjes med 3,7 kW de sidste 3 uger. Det går egentlig fint, selvom den kører 200-250 km om dagen. Det er dog lidt stramt hvis man vil have 80% ladt hver nat og kører længere end de 200-250 km om dagen.
Den var på SuperCharger i sidste weekend, forrige var i September, Det var så en V3 i Ikast, som sparker jævnt godt røv. 248 kW svarende til 1618 km/h de første 35-45%, så falder hastigheden løbende til ca 100 kW ved 70-75%.
5-80% tager 22-23 minutter.
De 22 minutter lever jeg fint med efter 4 timer i bilen. Specielt i sammenligning med jeg ikke har stået på tanken en gang om ugen og frosset i 7-9 minutter.
Dette indlæg blev 18-03-2022 22:01 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
19-03-2022 kl. 08:34
Hvis du kører lastbil så tager det nok 7-9 minutter at tanke 300 liter
T i
bruger siden
17-06-2006
19-03-2022 kl. 10:30
Mest i starten og derefter mindre.
Væsentlige faktorer i forhold til tabet er bla. hvor meget man lynlader og også den (omgivende) temperatur. Så nordeuropæisk klima er fint til elbiler, da vi det meste af året ligger mellem 0-20 grader.
Ældre elbiler, som eksempelvis de første versioner af Leaf har oplevet store kapacitetstab, enkelte helt op til 25-30 %, bla. pga. at det var luftkølede batterier, så man ikke kunne styre temperaturen i batteriet, samtidig manglende batteribuffer etc. hvilket betød høj degradering.
Moderne elbiler med væskekøling, avanceret batteristyring etc. giver langt lavere degradering. Fakta er kun en net-søgning væk....
Som nævnt i en anden tråd sparer vi omkring 30.000,- om året på at køre elbil (2 stk). Så min motivation er primært økonomisk. Var olie billigere, kørte vi stadig med benz/diesel.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-03-2022 kl. 23:06
Sidste gang var der endda indtil flere der brugte tid på at teste temperaturer forskellige steder i bilen, alligevel bliver du ved.
Batteripakken ligge ikke i kabinen, den ligger i seperat rum uden vinduer til at opvarme rummet i solen.
Gennemsnits temperaturen i DK er 9 grader hen over hele året.
Altså forbrug af lynladere har intet med kendskab til hvorledes et batteri bør lades. Det er simpelthen fordi det er det behov der er for at køre 40.000+ km om året, som vi kører det.
Havde vi haft mere behov for lynlader udenbys, så havde vi naturligvis benyttet det. Vi skubbe da ikke vognen hjem fra padborg, fordi vi ikke vil benytte lynlader. DOH.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-03-2022 kl. 11:30
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er rigtigt, at flere faktorer har gjort degradering en smule langsommere. Alene øget kapacitet gør, at der skal lades sjældenere, og det hver opladning betyder kortere rækkevidde. Derfor vil problemet blive mindre i fremtiden.
Væskekøling og buffer giver lidt, men kan ikke helt kompensere for et meget hårdt liv i en bil, hvor temperaturen selv på vores breddegrader svinger fra -20 til +70gr.
Og ja - en netsøgning kan give lige det resultat, man ønsker - spørger bare konspirationsteoretikerne ;-)
Besparelsen - betalt af andre i form af massive subsidier - er fin - indtil batteriene skal skiftes. Du prøver at lukke øjnene for det, men det får jo ikke virkeligeheden til at forsvinde. Passer du godt på batterierne, undgår ture til sydens varme, undgår lynladere, nøjes med at bruge mellem 20 og 80% af kapaciteten, kan du måske undgå det - men personligt vil jeg foretrække en brugbar bil, der kan bruges frit istedet.
Den dag temperaturen rammer 70 grader i skyggen, så vil min mindste bekymring være slidet på mit bilbatteri...
J R
bruger siden
13-12-2013
21-03-2022 kl. 08:46
Batteriet ligger i hvad der svarer til kælderen i et hus, altså nedenunder og i seperat rum, og endda i dette tilfælde endda uden vinduer.
Som nævnes, bliver der 70grader i batterirummet, så er helvede hedt i resten af verden, og du skal alligevel ikke ud at køre, for du er død.
Lauge Abildgaard
bruger siden
09-02-2017
21-03-2022 kl. 09:45
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tåbelig kommentar som ikke gavner de, der er afhængige af deres bil for at passe et arbejde.
Ja - nogle ting er steget mindre end pristallet - andre er steget markant mere (f.eks. boliger). At brændstof i en periode steg mindre, betyder ikke at alle mennesker på magisk vis har fået bugnende pengetanke.
Så tænk dig om før du sætter dig til tastaturet en anden gang.
Nej det der gavner er at den store velfærdsstat lægger dig til patten og lader dig sutte lidt velfærdsmælk. Jeg har sgu tænkt mig om, og jeg er ved at brække mig over forkælede danskere som vil have tilskud fra staten hver gang verden ændrer sig. Hvad bliver det næste - bøf-tilskud fordi prisen på oksekød stiger.
Du må sgu sætte tæring efter næring. Købe end mindre bil som kører længere på literen. Skrue ned for varmen. Tage kortere bade. Droppen en ferie. Spise mere kål. Tage dig sammen og opfør dig voksent.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-03-2022 kl. 13:21
Som det ses, er temperaturen i skyggen, i bunden af bilen, kun påvirket ganske lidt af solvarmen.
Resultatet var:
Bilen ud i solen fra morgenstunden ca. kl. 0915, næsen mod syd, så max blus på forrude. start temp 17C, skyfri himmel hele dagen.
Temp som sidst målt med spyd termometer:
i solen, på toppen af instrumentbord,-- i skygge i toppen af kabine ved nakkestøtte, -- ved bund af kabine ca. 7-8 cm over bunden, -- og denne gang fik jeg mulighed for at komme ind under bundbeklædning ved bagsæde og kunne måle op af metalbunden.
Temp målt kl. 1330
I sol: på instrum: 67C,
I skygge: Top af kabine: 42C, bund af kabine: 27C, under bundbeklædning: 20C
Temp målt kl. 1630
I sol: ved instrum: 62C,
I skygge: Top af kabine: 43C, bund af kabine: 29C, under bundbeklædning: 21C
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
21-03-2022 kl. 19:00
_ Abildgaard
bruger siden
09-02-2017
skrev:
Nej det der gavner er at den store velfærdsstat lægger dig til patten og lader dig sutte lidt velfærdsmælk. Jeg har sgu tænkt mig om, og jeg er ved at brække mig over forkælede danskere som vil have tilskud fra staten hver gang verden ændrer sig. Hvad bliver det næste - bøf-tilskud fordi prisen på oksekød stiger.
Du må sgu sætte tæring efter næring. Købe end mindre bil som kører længere på literen. Skrue ned for varmen. Tage kortere bade. Droppen en ferie. Spise mere kål. Tage dig sammen og opfør dig voksent.
Du forstår det ikke, desværre.
Men bræk du dig bare og så kan du bare sige nej tak til tilskud, hvis du har så mange penge, det er helt frit valg.
Tror ikke vi andre gider skære det ud i mere pap for nogle som ikke kan forstå.
Og ellers læs lidt længere oppe og bliv klogere på samfunds økonomi.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
24-03-2022 kl. 13:31
Det ville kunne aktiveres med det samme af Skattemyndighederne og med tilbagevirkende kraft fra 24 februar 2022.
Det ville være fair over for alle, jeg kan ikke se noget forkert i det.
Og det ville komme mange til gode også erhvervslivet og hele Danmark.
Så kom igang, få fingeren ud, kære minstre.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
24-03-2022 kl. 13:36
Med de nye afgifter ses der kun på CO2 pr kørt kilometer. Det har gældt siden sommeren 2021
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
24-03-2022 kl. 13:42
Tænk på alt det forurening pga militær og bomber i Ukraine, udover det er en human katastrofe så er det også en miljømæssig katastrofe.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
25-03-2022 kl. 08:59