Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Pladder i massevis.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-05-2023 kl. 10:53
https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/populaere-elbiler-kan-blive-usaelgelige/4401425?fbclid=IwAR3XlpmufX7OBcW7z-dKCjhkbXHbvIbnCvHLGVoCdSjCPO6Anj5jLdmqTII
Usælgelige..... Altså Tesla model Y kostede 550.000 sidste år, de solgte som varmt brød parallelimporteret til 540.000.
Kom nu lige ned fra hesten FDM.
Med inflationen så er stigningen ikke alverden.
Stigningen er reelt 40.000 kr.
I mellemtiden har Lord Elon sat prisen ned med 40.000 plus afgiften deraf, så det bliver en Win Win for folket.
Usælgelige..... Altså Tesla model Y kostede 550.000 sidste år, de solgte som varmt brød parallelimporteret til 540.000.
Kom nu lige ned fra hesten FDM.
Med inflationen så er stigningen ikke alverden.
Stigningen er reelt 40.000 kr.
I mellemtiden har Lord Elon sat prisen ned med 40.000 plus afgiften deraf, så det bliver en Win Win for folket.
Dette indlæg blev 25-05-2023 08:21 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
28-05-2023 kl. 18:19
Hej
Der er noget om det med elbiler og priser - selvom den danske regering lovpriser el biler.
Svaret er brint biler - som selvfølgelig vil sænke priserne på elbiler ufattelig meget.
Her en artikel:
https://www.motormagasinet.dk/article/view/894286/ekspert_nu_kommer_brintbilerne
Der er noget om det med elbiler og priser - selvom den danske regering lovpriser el biler.
Svaret er brint biler - som selvfølgelig vil sænke priserne på elbiler ufattelig meget.
Her en artikel:
https://www.motormagasinet.dk/article/view/894286/ekspert_nu_kommer_brintbilerne
J R
bruger siden
13-12-2013
28-05-2023 kl. 19:20
Jeg tror på tung transport på brint, desværre. Måske kun til Export. Lokalt indenrigs kan man sagtens nøjes med eldrift på en almindelig kørehviletid, hvis man vil.
Personbiler tror jeg ikke på.
Brint tager 5 gange så meget energi på at blive produceret, tranporteret og brændt af i en brændselscelle, end ren eldrift gør.
Du skal altså bruge 5 kWh på at producere hvad der svarer til 1 kWh brint til en brintbil.
Det vil være totalt energi spild.
MEN på en dag som idag, hvor strømprisen er negativ, fordi der er uhyggeligt meget på markedet, så ville det være smart at producerer brint til at gemme strømmen til når den er dyr senere.
Eks kunne man lave brint om natten, ligesom man normalt lader elbiler på det tidspunkt, og bruge brinten om morgenen og først å aftenen, når kogespidsen er dyr.
En lastbil kører vel kun 4-5 kml og ved 90 kmt. så den skal altså bruge ca 20 liter i timen. 20 liter diesel svarer til 200 kWh. , men idet diesel motoren kun er ca 25% effektiv, så ville det i teorien kun kræve ca 50 kWh batteri til at køre den time af 60 km.
Forskel i kr/øre.
20 liter diesel uden afgifter, ca 120 kr,
45 kWh uden afgifter ca 16 kr.
MEn du skal altså bruge 180 kWh på at lave tilsvarende 45 kWh brint.
Personbiler tror jeg ikke på.
Brint tager 5 gange så meget energi på at blive produceret, tranporteret og brændt af i en brændselscelle, end ren eldrift gør.
Du skal altså bruge 5 kWh på at producere hvad der svarer til 1 kWh brint til en brintbil.
Det vil være totalt energi spild.
MEN på en dag som idag, hvor strømprisen er negativ, fordi der er uhyggeligt meget på markedet, så ville det være smart at producerer brint til at gemme strømmen til når den er dyr senere.
Eks kunne man lave brint om natten, ligesom man normalt lader elbiler på det tidspunkt, og bruge brinten om morgenen og først å aftenen, når kogespidsen er dyr.
En lastbil kører vel kun 4-5 kml og ved 90 kmt. så den skal altså bruge ca 20 liter i timen. 20 liter diesel svarer til 200 kWh. , men idet diesel motoren kun er ca 25% effektiv, så ville det i teorien kun kræve ca 50 kWh batteri til at køre den time af 60 km.
Forskel i kr/øre.
20 liter diesel uden afgifter, ca 120 kr,
45 kWh uden afgifter ca 16 kr.
MEn du skal altså bruge 180 kWh på at lave tilsvarende 45 kWh brint.
Dette indlæg blev 29-05-2023 16:22 redigeret af dets forfatter.