Bilbasen Forum
opladnings tid
Preben Høiaas
bruger siden
13-08-2019
24-11-2019 kl. 21:20
J R
bruger siden
13-12-2013
24-11-2019 kl. 21:59
Har du kørt dem tør, så er enten batteriet dødt eller også er din generator.
Det kommer an på hvilken bil og hvordan du lader.
Eks
Hyundai/Kia/Jaguar Kan kun lade med enten 3,7 kW alternativt kan man købe en lader der samler 2 faser til 7,4 kW. typisk vd 64 kW enten 15 timer eller 8 timer.
Er ikke sikker på om Mercedes EQC og Audi e-Tron kan lade med mere end 7 kW i garagen.
Tesla Model 3 lader med 11 kW, typisk hjemme lades på 7 timer
Tesla model S og X lader med 22 kW, typisk 4 timer
Så kommer det jo an på om batteriet er på 30 eller 100 kW.
Er du på farten kan du lade på hurtigladere eller SuperCharger.
Jeg kender kun til max på Tesla på Supercharger enten Tesla's eller eks Ionoty's.
Der kan model 3, sådan en har vi, lader 150 kW eller 200 kW. Så tager det fra 20 km til 370 km ca den tid det tager dig at tisse og spise en burger menu på Sunset.
MEN det er altså meget sjældent du kommer hjem med tom vogn. Dette fordi du kan lade hver nat.
Vores kører mellem 80 og 200 km om dagen. Så skal model 3 lade 1-3 timer. Lader gerne til ca 420 km(ca 85%, skal jeg på langtur, sålader jeg til 100 lige inden) hver nat. Men kan også lade være og lade hver 3 dag.
Timeren i bilen kan enten sættes til at lade eks. kl 00:30 eller stilles til at være ladt og varm til den tid du som regel skal køre i hverdagen, eks 07:45.
Nej en elbil tømmer ikke el nettet for størm, og smelter heller ikke kablerne. De flese elbiler lader som ovenfor 1-3 timer om natten, og et komfur bruger ca 6-7kW når der kører julemiddagen. Såvidt jeg erfarer så har vi alle fået flæskesteg og and hver jul de sidste mange år uden kabler smelter eller blackouts til følge.
Hvis du kører landevej og fornuftigt kan den godt køre 500+ km. Kører du motorvej og 120-125 kmt, så kan den gå 400 km. kører du stærkere så falder rangen. Men den kommer ikke meget under 330-350 med fuld skruer, altså noget over hastighedgrænsen her hjemme.
Har du ikke prøvet en el bil endnu, så er det på tide. Du vil blive overrasket.
Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric eller Nissan leaf. De skal være 64 kW
ellers er de ikke med aktiv køl af batteri. Alle fåes fra ca 270.000 og op afhængig af udstyrsbehvo
Ellers er der pt TEsla model 3, som fåes i en billig udgave med baghjultræk og mindre batteri til ca 369.000 eller 465.000 med 4 hjulstrækmed. Det er muligt du kan få den med stort batteri og baghjultræk, hvis du spøger i butikken til ca midt imellem. Alle med aktiv køl på batteri.
Mercedes EQC, Audi e-Tron, Tesla model S og Jaguar I-Pace starter fra 650.000'ish og op.
For at komme folk i møde der ikke tror på distancer eller ladehastigheder, så kom forbi og vi prøver en tur, lige så langt der skal til for du er overbevist. Jeg svarer gerne på relevante spørgsmål eller skepsis. MEN kun hvis du reelt har en interesse.
Jeg gider ikke svare på postulater, som personer ikke selv har førstehåndskenskab til. ER det noget som er hørt fra en granfætter der sad ved barberen, hvor der var en fra Shell der mente........ Så gider jeg ikke kommentere.
Dette indlæg blev 25-11-2019 08:43 redigeret af dets forfatter.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
25-11-2019 kl. 20:11
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
https://www.autocar.co.uk/car-news/advice/electric-cars-best-real-world-range
Nok lidt mere realistiske tal ...
Tesla Model 3 ~290 km (I standard
Hvis du tog dine elbils hadende briller af vill du opdage at selv dit eget link giver Teslaen en rækkevidde på 385 km på en opladning.
Personligt bliver min næste bil med sikkerhed en elbil. De gener der er ved en traditionel motor er langt større end det besvær en bægrænset rækkevidde vil betyde de få gange om året jeg kører mere end 400 km på en dag.
T i
bruger siden
17-06-2006
26-11-2019 kl. 14:17
"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013
Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm
Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453
J R
bruger siden
13-12-2013
27-11-2019 kl. 20:31
Dette indlæg blev 27-11-2019 20:47 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
27-11-2019 kl. 20:38
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Så når jeg holder 200km hjemmefra med bilen feriepakket og et tomt batteri, fortæller jeg bare bilen, at statistikken siger, at det ikke er et problem?
Hold nu op, hvor er det absurd. Et eklatant eksempel på, hvordan statistik kan misbruges på det groveste til manipulation.
Med den argumentation, kan vi også bygge alle diger efter gennemsnitsvandstanden i hele landet - det må jo være fuldt tilstrækkeligt....
Nu har de fleste elbiler på markedet en såkaldt rækkevidde måler, dvs du får et brugbart estimat på hvor længe du kan køre før du løber tør for el - lidt ligesom din brændstofmåler i din fosildrevet bil.
Så hvis du holder 200km fra din destination med et tomt batteri må det være delvist selvforskyldt. Det er vel heller ikke så ofte du løber tør for brændstof i din almindelige bil?
De link TI henviser til viser jo blot hvad langt størstedelen af forbrugerne kan "nøjes" med, og her er en rækkevidde på selv 300km rigeligt til den daglige drift (især når de hver morgen kan starte med "fuld tank")
Det er nok nærmere et fåtal der har behov for at kunne køre 1.000km i deres campingvogn, og ikke kan afsætte mere end 5 minutter på at tænke, før de ville kunne køre 1.000km non stop igen.
T i
bruger siden
17-06-2006
27-11-2019 kl. 23:08
Så har man opladning derhjemme, vil langt de færreste have brug for at oplade "ude" undtagen de relativt sjældne gange de skal på langfart og der er en kort pause næppe et problem (for de fleste...)
Så for langt de fleste, er en elbil med lang rækkevidde en ganske udmærket mulighed.
Men heldigvis er man ikke afhængig af andres valg (så selvom andre vælger et lavt "dige", kan man selv vælge et højere uden potentielle ødelæggende konsekvenser).
J R
bruger siden
13-12-2013
28-11-2019 kl. 08:54
Bum
Forøvrigt er range problematikken ikke anderledes end, hvis du eks har købt en mecedes c klasse med standard range(SR) tank på 41 liter eller tilkøbt long range(LR) tanken på 65 liter.
Dette indlæg blev 28-11-2019 10:39 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-11-2019 kl. 15:39
Påstanden er de bedste elbiler (herunder årets bil 2020) har en rækkevidde som er fin til langt de fleste bilister (men ikke nødvendigvis alle bilister..).
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
28-11-2019 kl. 19:24
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Alfa blev også kåret til årets bil. Det viste sig alligevel, at den ikke var voldsomt holdbar eller driftsikker. Modefænomener trigger valget - ikke sund fornuft.
41l diesel med 20km/l giver 800km i rækkevidde - langt hinsides nogen elbil idag. 65l giver 1300km - langt ude i drømmeland for en elbil. Optankning tager højst 5 min. Hvor mange timer skal man vente på at lade til 800 km?
Så jo - det er meget anderledes.
Det er jo lidt som at diskutere topfart på en bil.
Nogle kan køre helt op til 300km/t andre "kun" 200km/t - men de 200km/t rækker jo fint til de fleste.
Ligesom når 300-400km rækkevidde også rækker fint til de fleste - især når de kan starte hver morgen med et fuldtanket batteri.
J R
bruger siden
13-12-2013
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
02-12-2019 kl. 13:42
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nybagte ejere af en hypet bil er begejstrede - virkelig en overraskelse.
Lad os nu se, når hverdagen kommer efter et par år eller 5, og den religiøse begejstring bliver erstattet af realisme.
Uvidenhed og pessimisme går ofte hånd i hånd....
T i
bruger siden
17-06-2006
03-12-2019 kl. 15:06
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
https://www.bloomberg.com/graphics/2019-tesla-model-3-survey/market-evolution.html#intro
Det er også en bil det er nemt at blive begejstret over, Det er jo noget helt nyt, egentlig ikke så meget eldriften, men i højere grad tanken omkring udviklingen af bilen. Alene muligheden for at bilen "forbedrer sig" med opdateringer efter køb, er jo en kæmpe ændring i forhold til, det man er vant til.
Skal man også have de negative briller på (det skal man jo altid huske ;-) ) så er der selvfølgelig diverse bekymringer om Tesla's overlevelse og evt. betydning for bilerne etc. Personligt er jeg mindst lige så spændt på hvordan Model 3 har det efter en vinter eller to i fugt/salt i DK. Der kunne man godt frygte at der er lidt for meget "solskins-bil" over det....
J R
bruger siden
13-12-2013
20-12-2019 kl. 14:00
https://drive.google.com/file/d/1PtU7l7iml6Mu5pjC3gm0hwT7XmljovHW/view?usp=sharing
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-12-2019 kl. 01:54
J R
bruger siden
13-12-2013
21-12-2019 kl. 09:31
Har du prøvet en elbil? Du vil blive overrasket over underholdningsgraden.
Dertil så ligger DK's grønne el produktion rimeligt højt, specielt om natten, hvor hovedparten af ladning foregår. Vores står til at lade fra kl 00:30, hvor der nærmest ikke er andet forbrug en vindkraft kan dække det.
Om man er rigtig klog eller ej, så er mantraen fra politikere at fossilt brændstof skal beskattes hårdere, så kan det godt være du kan købe en Porsche, til det 3 dobbelte, der dog stadig bliver efterladt på perronen i lyskrydset af ellerten, men det koster så bare 1500 til 2000 kr at drible forbi tanktstationen, når nu prisen stiger til 30 kr literen.
VI har også en C klasse, den er da dejlig. Men fri for serviceintervaller, sjov, lydløs, nej ingen af delene.
Mercedes, Porsche, BMW, Audi, VW etc af de etablerede mærker laver elbiler, men de er ikke rigtig med på første række. Effektiviteten er i den lave ende og så hænger de stadig i bremsen når det kommer til service. Der er som regel et krav om at du skal forbi deres forkromede værksteder mindst hvert år eller efter 20.000 km.
Det eneste der bør ses til på elbil er bremserne, og det kan et hvert værksted klare, hvis ikke man selv tør. Llidt smøring af dærhængsler og låsekasser, det er ligeledes hjemmeopgaver, også for folk med 10 tommelfingre.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-12-2019 kl. 15:02
Du har da påberåbt dig altid at kunne køre 1000 km uden at tanke. Du er måske begyndt med oktan 88, eller?
J R
bruger siden
13-12-2013
22-12-2019 kl. 19:08
Seneste 2 gange jeg har haft behov(siden juli, ellers kun hjemmeladning)
1)har jeg været på Ionity i Nyborg, hvor EON har lader ved siden af og 150 meter længere henne af vejen er der en 3. udbyder, samlet vel 9-12 stande. Der var kun mig.
2)Tesla supercharger Haverslev forrige onsdag, 12 stande, der var kun mig. Og heller ingen ved Ionity's 6 stande som ligger 100 meter derfra.
Men det kan da godt være der har holdt 15 20 stykker henne over bakken og været løbet tør for saft fordi de har kørt på chancen, hvad ved jeg.
Ved jo ikke hvordan navigationen virker i andre mærkers vogne. Men i Tesla, der laver den ruten(forudsat man sætter navi til). Den fortæller dig så om du skal lade på vejen og hvor du skal lade, eller om du bare skal holde dig under eks 110 for at nå destinationen. Den er lidt defensiv anlagt, så hvis man kan lidt hovedregning, så kan man godt selv regne ud om det er meget vigtigt at nøjes med 110, eller man godt kan give den lidt mere kniv.
I dagligdagen er det hamrende ligegyldigt. Forøvrigt er det tidsmæssigt ligemeget om du du holder 110 over 300 km eller 135 og holder ind 10 minutter og lader.
Dette indlæg blev 23-12-2019 10:38 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
22-12-2019 kl. 19:55
J R
bruger siden
13-12-2013
25-12-2019 kl. 21:59
Men du bidrager altså med viden fra noget du ikke ønsker at dokumentere, andet end påstande.
Diverse journalister virker ikke rigtigt med på noderne, når der skrives om den ene eller den anden nye model på vej eller just præsenteret, så er det sjældent de reelt fatter en meter af de det skriver. Er der eks nogen af dem der har kigget på BMS på nogen af de seneste præsentationer eks. e-UP, Citigo e-iv, e-MII, Peugeot 208e eller dyrere modeller. Nej vel, det er fordi de ikke forstår betydndingen deraf.
Er der nogen der bemærker at VAG fortsat kræver et årligt service for at overholde den begrænsede garanti. For ikke at snakke om rustgaranti.
Dette indlæg blev 25-12-2019 22:06 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-12-2019 kl. 14:14
J R
bruger siden
13-12-2013
27-12-2019 kl. 18:10
Synes du så måske ikke det er fair og gøre det samme fra man starter med at fracke skifferolie i canada til den ligger i din tank.
Eller er det kun elbilens energikilde der skal belastes af produktion og transport i din optik?
Dette indlæg blev 27-12-2019 20:54 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-12-2019 kl. 10:48
Jeg kan kun kaperer at regne på når min "tank" er fuld, om det så er en benzin tank eller en batteripakke kan komme ud på et.
Men 70 liter diesel indeholder ca 735 kWh, for disse kan du køre ca 910 km (13 kml)i din lette campingbus. Svarende til 735/910= 807 Wh/km. (om du så har 75 eller 80 liter i tanken eller kører 14 kml gør ikke det vanvittige ved tallene, måske)
skal vi sammen ligne med noget der er i samme størrelse elelr vægtklasse, så må det være en Tesla model X. den bruger ca 300 Wh/km.
Din vogn er altså ca 2,5 gange mere energi forbrugende ved drift end tilsvarende El bil.
Om el er lavet af kul eller vind, vides ikke, men det vides at der er en stigende procent del der er fra vind.
Om benzin eller diesel er lavet af vedvarende energi, det ved vi med sikkerhed det overhovedet ikke er.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-12-2019 kl. 20:27
VW California 4/5 personers længde 501 cm, bredde 190 cm, højde 199 cm frontareal = 3,78m2
Tesla model X 5/7 personers længde 501 cm, brede 199 cm højde 169 cm frontareal = 3,36 m2
Egenvægt på california 2467 kg
Egenvægt X75 2430 kg
Egenvægt X100 2554 kg
Så stor er forskellen vist heller ikke, vel.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2019 kl. 09:46
Man skal altså bruge elektricitet til at omdanne CO2 til brændstof, og ganske meget elektricitet. Forudsat det bliver muligt om 5-10 år.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2019 kl. 11:57
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jo, det er den faktisk. Træk 500kg fra Teslas egenvægt, da det er batterierne (Så har vi også kompenseret for 80 l. brændstof).
Frontarealet er ikke korrekt, da X er højbenet, så der er meget mere luft under bilen. CW er iøvrigt også ganske væsentligt.
(California er iøvrigt kun 490cm lang)
Skal du sammenligne skal du vælge f.eks. en Golf, der findes både som benzin, diesel, hybrid og el. Så kan du få et reelt billede. Men husk stadig at regne hele kæden med.
(Og ja: Det bliver så komplekst, at det er svært at få et præcist svar. Netop derfor er der ikke belæg for ensidigt at kåre den ene som "vinder"
Vw California har 18 cm ground clearance:
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwivmOS_19rmAhWSLFAKHcobAS4QjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F497858933795704813%2F&psig=AOvVaw0viQEGyDm7HydoSUzLPrFt&ust=1577702910549655
Model x har minimum 5,4" svarende til 13,74 cm.:
https://www.thecarconnection.com/specifications/tesla_model-x_2018
Så hvor du har fra den er højbenet, det ved jeg ikke. På ovennævnte 2 links kunne det se ud til din california har væsentlig mere luft under vognen end model X. Var det ikke det du fremlagde som en fordel for model X, eller misforstod jeg?
Karma is a bitch, når man slynger postulater ud der kan mod googles på 3 minutter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-12-2019 kl. 12:07
Mens vi finder ud af det, kan man evt. fordrive tiden med en lille film...
https://www.youtube.com/watch?v=d7m6ivDvWNI&feature=youtu.be
Dette indlæg blev 29-12-2019 12:08 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
29-12-2019 kl. 13:21
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Tja, det er vel svært at sige om elbiler er fremtiden. Men det er ret sikkert at olie-drevne biler ikke er...
Mens vi finder ud af det, kan man evt. fordrive tiden med en lille film...
https://www.youtube.com/watch?v=d7m6ivDvWNI&feature=youtu.be
Sjov og tankevækkende lille film. Ham pessimisten med brillerne minder en hel del om
K S
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2019 kl. 15:31
Tænker hvis du absolut vil sammenligne noget der til nærmelsesvis er rimeligt at sammenligne så er det ikke VW golf.
Men måske kunne det være Peugeot 208 den nye model der fåes både i benzin, el og diesel.
Der er bare den hage at den fåes ikke i mere end skaldede 100 HK som benzin og diesel, hurtigste variant går 0-100 på 9,9 sekunder.
I el fåes den kun med 136 HK, og 0-100 på 8,1.
Så giver det jo ikke rigtig mening at sammenligne forbrug, eks CO2 udledning.
Det kunne også være Hyundai Kona eller Kia Niro, som fåes i alle udgaver.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2019 kl. 21:56
California og X vejer ca det samme og er ca samme størrelse.
Du vælger at slæbe rundt på telt, kogeblus, køleskab samt formentlig en vægt ophængt i undervognen for den vejer nok. Dette udledes af at en Caravelle vejer små 1900 kg med 10 sæder, så må der alt andet lige ligge ca 500 kg dødvægt i bunden af din vogn.
Jeg vælger at slæbe på en batteripakke istedet. Personligt kommer jeg aldrig på campingferie. Hvis ikke der er eget bad og toilet, så skal jeg ingensteder.
Forskellen ligger i hvor adræt en California kontra en x er. Der må man sige at california er ca en weekend om at nå 100, hvor X rammer 100 efter ca 3-4 sekunder.
Om man så ønsker at kunne køre "1000" km i rap uden at tanke på dagligbasis. Eller kan nøjes med 400 km på dagligbasis må være op til folk selv at vurdere.
Ligesom man må man vurdere om man de 2 gange om året, hvor man kører "langt",kan udholde at lade i 15-20 minutter.
Jeg vælger underholdingsværdien i dagligdagen og kun at kunne køre 4-500 km i min elbil uden at skulle lade, over at kunne køre mega langt ganske få gange i bilens levetid.
Dertil så er det ligeledes folks egen beslutning om de vil sidde i campingbus i hverdage for at kunne tage den på ferie, eller de vil snuppe flyveren til syden de 2-4 gange man nu rejser på ferie.
Dette indlæg blev 30-12-2019 14:49 redigeret af dets forfatter.
claus jensen
bruger siden
03-11-2012
30-12-2019 kl. 15:34
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.
Kan du ikke finde et andet sted at lege mens de voksne taler?
Du bidrager aldrig med noget brugbart endsige fornuftigt, men hælder bare støj ud.
du tror jo du er gud. alt hvad du siger er lov i din verden!
J R
bruger siden
13-12-2013
31-12-2019 kl. 12:07
Fra bilbasens gennemgang af modellen:
Kært barn har mange navne
VW T6.1 er en fællesbetegnelse, som dækker over alle udgaver af modellen. Den kan nemlig hedde alt lige fra California, Multivan, Caravelle og selvfølgelig Transporter, som er håndværkerudgaven.
J R
bruger siden
13-12-2013
31-12-2019 kl. 13:45
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/ev-premium-5d/4547447
Lad os sammenligne disse 2. Prismæssigt ligger forskellen vist i trend som basis version og Premium som topversion. Ellers er præstationerne nogenlunde ens, bortset fra 25 hk.
Hvad var det du ville sammenligne?
J R
bruger siden
13-12-2013
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2020 kl. 20:03
MEN Hyundai laver jo nærmest ens præsterende model med både benzin og el.
Det kan de 2, de har ca samme ydelse og præstationer.
De går begge 0-100 på mellem 7 og 8 sekunder.
De har begge automatgear
Hvis man tillæger ustyrspakkerne samme niveau, er prisen vel også kun få tusinde forskellig.
Benzineren bruger 1 liter på 13,3 km opgivet, nok nærmere 12, men lad det nu ligge.
1 liter benzin indeholder 9,5 kW, fordelt på 13,3 km bliver det = 714 Wh/km
Spritmonitor siger 8,48 l/100 km i snit.
El versionen af samme model kører i snit ifølge Spritmonitor 150 Wh/km
Altså er energi forbruget ca 5 gange så højt på en benziner med samme præstationer og samme model.
Dette indlæg blev 23-01-2020 20:04 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-01-2020 kl. 06:52
Du ønskede at sammenligne biler der var ens og ikke kun havde samme vægt.
Så er man jo nødsaget til at finde en model der er så tæt på ens som muligt.
Der er det så heldigt at Hyundai er de eneste der leverere en "gti" og en elbil af samme model, årgang, præstationer, udstyr samt prisniveau.
Du kan jo heller ikke sammenligne en polo med 80 hk og basis udstyr med en med 200 hk med top udstyr, der er 110.000 kr og en verden til forskel i præstationer og komfort niveau.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-01-2020 kl. 13:30
Mange mindre blier idag er med 35-44 liter tank, de kan køre ca 550-600 km på en tank, til gengæld foregår det ganske adstadigt.