Bilbasen Forum
Omkostning til reparation og service på ældre bil
jakob D
bruger siden
21-08-2013
15-11-2017 kl. 20:48
Overvejer at købe en 4-6 år gammel BMW X3 da prisen jo så er derefter, men jeg forsøger at regne på hvad det så komme til at koste mig i reparation og service.
Jeg kan finde tal for hvad en ny bil under 350.000 koster i reparation og service men det er langt fra det jeg køber.
Vi kan vel blive enige om at en dyr bil koster mere i reparation og service end en billig bil. Derudover er der oftere og større reparationer på en ældre bil end en ny bil og på en bil der har kørt mange kilometer frem for en der blot har stået i garagen. Bilen bliver sikkert også mere slidt hvis man kører rundt her oppe i det kolde nord med salt på vejene.
Men er der nogen der kan hjælpe med tal for en gennemsnitsomkostning på en dyrere ældre bil?
På forhånd tak
Jak
Dette indlæg blev 15-11-2017 20:49 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-11-2017 kl. 21:34
På den ene side er jeg ked af de nye afgifter, idet vores forholdsvis nye bil taber en del. På den anden så er det jo bytteprisen man skal kigge på. Og det bliver nok alligeve det samme.
Bemærker her at eks. Mercedes kører mega tilbud året ud. Og det kunne måske være interessant istedet for en ældre brugt i samme prisniveau.
Du kan eks få en sprit ny GLA til samme pris.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
15-11-2017 kl. 21:44
Jeg ville umiddelbart gætte på en vedligeholds udgift på ca. 45 øre/km lidt lavere hvis du kører mange km.
jakob D
bruger siden
21-08-2013
15-11-2017 kl. 22:51
JR: Desværre er GLA'en for lille da den nærmere er på niveau med X1'eren og jeg kan se at GLC'en starter næsten dobbelt så højt oppe. Når det er sagt sammenligner jeg købet af X3'eren med køb af ny Tiguan, som er noget lidt andet køre-glæde-mæssig men tilgengæld en ny bil med forventet lavere udgifter.
Lars: Det tal jeg fandt fra FDM på nye biler under 350.000 kr var faktisk 45 øre/km så jeg tænker at en over dobbelt så dyr bil skal noget højere op. Jeg kan da se at BMW værkstederne tager en helt anden pris for service end fx skoda - måske 50% dyrere for det samme dvs de 45 øre x 1,5 = 68 øre. Dertil komme at den jo ikke ny så der må påregnes flere og lidt større reparationer. Hvis du har ret så er det måske ikke så meget mere men mellem 25-50% oven i hatten hvilket bringer os op på 85 øre til 1 kr / km.
Det vil sige at 25.000 km om året vil give en udgift til service og reparation på gennemsnitlig 21.250-25.000 kr/år. Lyder det rigtigt?
Dette indlæg blev 15-11-2017 22:54 redigeret af dets forfatter.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
16-11-2017 kl. 19:00
J R
bruger siden
13-12-2013
16-11-2017 kl. 20:30
Så er vi da nede i ca 4500 om året. Skal vi så regne dækskift med, så er vi på 5300 fordelt på eks. 23.000 km= rundt regnet 0,23 på km.
Men du skal nok shoppe rundt for service.
Jeg ringede til 7 aut. værksteder indefor 1 times kørsel, der var en forskel på 2100 kr om jeg tog det 15 minutter væk eller et 60 minutter væk.
Jeg har fri nogen hverdage, så jeg valgte at spare 2100 på at bruge 3,5 time. 1 time hver vej, og kaffe medens værkstedet skiftede olie etc. Det er vel en udmærket skattefri timeløn.
Dette indlæg blev 17-11-2017 08:54 redigeret af dets forfatter.
jakob D
bruger siden
21-08-2013
16-11-2017 kl. 22:36
Det kan være det slet ikke er så dyrt endda at have en gammel BMW.
:-)
Profil slettet
17-11-2017 kl. 06:31
Altså nu er BMW kendt for deres problemer med motorer, specielt 2.0 D, bare søg på
BMW N54 chain problems samt generelt dårlige motor/gear konstruktioner:
Det rygtes at BMW bruger knallert kæder i motoren hvor andre mærker med
kæder bruger en motorcykel kæde størrelse - men ja google det selv.
http://mb.cision.com/Public/152/2169943/93446c183fd089f2.pdf
Måske der er et alternativ istedet for BMW du kan vælge eller styr udenom en
model med problemerne.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
18-11-2017 kl. 16:50
Dernæst skriver du mange KM på bagen, men ikke hvor mange.
Jeg kører selv i en aldre (13 år gammel) Audi A6 med nu 332.000 km på bagen.
Jeg har kørt de ca 90.000 km, med en udgift til service inklusive ny tandrem og et sæt nye dæk, på ca 40 øre pr km
Til sammenligning har husstandens anden bil en gammel Peugeot 206 kostet ca 55 øre pr km, den har dog ikke kørt nær så langt, og tandremmen blev skiftet ved levering, så den udgift har den ikke haft.
Min pointe er at en stor dyr bil ikke nødvendigvis behøver være dyr at kører i.
Hilsen Lars
jakob D
bruger siden
21-08-2013
20-11-2017 kl. 17:24
Jeg har så apropros fået en regning på service af min kones polo fra 2004 på 22k. Så selv billige biler kan være dyre i drift :-) ...eller måske netop billige biler kan være dyre i drift.
jakob D
bruger siden
21-08-2013
20-11-2017 kl. 17:36
2017 25000 km x 0,5 + dæk 5000/3 = 14.167
samme i 2018 og 2019 men 20% dyrere i 2020, 2021 og 2022: 14.167 x 1,2 og igen 20% dyrere i 2023 og 2024 for at tage i betragtning at den alt andet lige går mere i stykker.
Det er lidt højt sat i forhold til nogle af de historier i fortæller omvendt har jeg også hørt skræmme historier andre steder fra så det her er et gennemsnit af det hele. :-)