Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

nybillist - hjælp til Fiat Punto, tendram, olieskift osv.

Profil slettet

Profil slettet

23-07-2010 kl. 13:09

Hej alle sammen! Jeg er nybillist og har anskaffet mig en sort Punto 55 1,1 S fra 1995. Den har kørt 162.000 og der er 8 mdr til syn. Der medfyldte ingen servicebog. Jeg kan se at tandram er blevet skiftet ved 151.000km for fire mdr siden, hvornår skal den skiftes igen? der blev der også skiftet olie. Da jeg tidligere i dag tjekkede var den omkring minimum, nu har jeg så fyldt 10/40 1l op i den og den ligger lige omkring max. Har den brugt meget olie på de 10.000km ca? Hvornår skal jeg så ca. skifte den igen? Kølevæsken har jeg også tjekket og den står som den skal, ingen problem der. Den har også fået et nyt batteri. Jeg har også læst mig frem til at den kan have problemer med toppakningen, hvordan tjekker jeg om de er ok? Bilen kører rigtig godt og er næsten lydløs når man hører den udefra i gang. Det må jo vel tyde godt? Er der noget mere jeg skal være opmærksom på?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-07-2010 kl. 22:18

Hej Kaare!

Jeg takker mange gange. Det er min første bil, så jeg skal lige lærer den at kende osv. + at jeg ikke har meget forstand på biler, specielt når der ingen servicebog er, så må man selv lige finde ud af hvad der er skiftet, hvornår osv.

Men dejligt at hører, at den er som den skal. Jeg oplever heller ingen problemer med den, undtag den ene blink side som ikke selv vil gå af, når jeg har drejet. Men det for jeg min kammerat til at ordne.

Jeg oplever også at når jeg trykker på koblingen, og på vej ned møder jeg lidt modstand, hvor den bliver lidt tungere at trykke. Er det normalt eller?

Heldig at toppakningen er nem og billigt at få skiftet, hvis nu uheldet skulle være ude. Specielt når man er studerende. Men jeg skal også bruge bilen i et halvt år kun pga. praktikken.

Jeg har købt den med en bule, og en ridse i højre side, du kan se det her: http://picasaweb.google.com/KenanCorbo/Puntoen?pli=1&gsessionid=9rw6pDhH-fyTLdytRglTNQ#

Jeg ved godt det ikke kan betale sig at få ordnet, men hvad kan jeg gøre for at beskytte de lak huller der er?

Men jeg siger rigtig mange tak for responsen, dejligt uddybende...

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2010 kl. 21:52

Ja tror det næsten lige før. Jeg ved sku ikke hvad fanden den pige barn har lavet med den... Men efter hendes udsagn blev den ramt parkeret. Nogle steder ved døråbningen f.eks. som man ikke kan se på billedet er der en lak hul på selve kanten ved døråbningen som står og venter på at blive pillet af. Så jeg tør ikke få den i vasken endnu hehe er bange for at der kommer lidt lak af den så. Den ville nok blive ligeså stor som den du kan se oven over bulen. Hvis lakken kom af. Hvad kan jeg bruge til at beskytte de lak huller mod rust? Er du sikker på det er den farvekode? for hele bilen er blevet malet om. Kender ikke dens rigtige farve, men må sige det er en dårlig om lakering den har fået.

Jeg vil prøve de råd du har givet mig, eller give den til min ven som er mekaniker :) Tak for dem.

Koblingen møder lidt modstand inden den bliver trådt i bund, fik min kærestes far til at prøve bilen og han sagde der ikke var noget.

Jeg er blevet rigtig glad for bilen, den kører rigtig godt syntes jeg selv. Men den skal alligevel forbi min mekaniker til tjek, så jeg lærer den bedre at kende.

Profil slettet

Profil slettet

26-07-2010 kl. 00:07

Jeg har prøvet at skille pladen ad indvendigt, og det lykkedes mig ved bagerste sæder, med de to skruer lige ved åbningen. Men hvilke skruer skal jeg mere fjerne og hvor henne? skal jeg også fjerne bagerste sæde?