Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Klimaanlæg i Grand Scenic

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 13:48

Hej. Jeg har fået en Renault Grand Scenic 1,6 dCi som firmabil. Den blev leveret lige før årsskiftet, og er derfor stadig næsten ny. Jeg har en lille ting der undrer mig noget vedr. bilens klimaanlæg. Jeg har været vant til fra mine tidligere biler, at når jeg kommer ud til bilen på en kold vinterdag, så tænder jeg den automatiske optøningsfunktion på klimaanlægget. Den kører fuld varme og fuld blæser direkte op på bilens ruder. Når så ruderne er is- og dugfri, så sætter jeg klimaanlægget på Auto, og lader automatikker holde f.eks. 22 grader i kabinen. Men i Renault'en er der bare det problem, at maks et minut efter, at jeg har sat klimaanlægget på Auto, så dugger alle mine ruder til. Så må jeg igen sætte den på "Max" optøningsfunktionen. Det gælder uanset, om jeg er alene i bilen eller sammen med hele familien, og det er altså i helt tørt vejr. Bare temperaturen er 0 grader eller der under. Kan det virkelig passe, at Auto funktionen ikke kan holde ruderne dugfri ? Det virker jo ikke rigtigt som en ok løsning, blot at køre med "Max" optøningsfunktionen tændt hele tiden, da den larmer så meget, at man stort set ikke kan tale sammen inde i bilen. Skal jeg bare affinde mig med, at man ikke kan tale sammen i en Renault i vinterhalvåret ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 14:21

hdi hdi skrev:
Det virker som om din recirkulations knappen er tændt....Så bilen ikke trækker frisk luft ind....

Nej, det er den ikke.
Ihvertfald lyser indikatoren for recirkulation ikke.
Og jeg har prøvet at slå den manuelt til, og det gør hverken situationen værre eller bedre.

Det virker simpelthen bare som om, at når den ønskede temperatur er nået, så skurer automatikken så meget ned for blæseren, at den ikke kan holde dug væk fra ruderne.

Det skal iøvrigt siges, at der jo findes tre Auto niveauer i en Renault: "Soft" med fokus på lavt støjniveau, "Auto" som er standard og "Fast" med fokus på maks ydelse.
Men selv "Fast" kan ikke hold duggen væk.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 14:33

Opvarmede spejle og bagrude tænder automatisk sammen med optøningsfunktionen. Men kan dog herefter slukke dem manult. Det gør dog ingen forskel.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 14:41

OK, det fik jeg formuleret mig forkert.

Det er især forruden og foreste sideruder der dugger til.
Og det gør de, uanset om opvarmede spejle og elbagrude er slået til eller ej.

Opvarmede spejle og elbagrude tænder samtidig med optøningsfunktionen.
Og de slukker igen, når jeg sætter klima på "Auto".
Og det er her, at problemet opstår.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 15:38

Jeg tænker også, at der må være noget galt.
Jeg må nok en tur forbi Renault.
Bliver spændende, hvad de siger til den reklamation.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2012 kl. 16:57

Har nu talt med Renault (Bilia), og de vil gerne have bilen ind til tjek, da "Auto" burde kunne holde bilen dugfri, med mindre der er meget fugt i kabinen.
Det får de så på torsdag, og så bliver det jo spændende at høre, hvad de kommer tilbage med.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

25-01-2012 kl. 15:53

Hej Allan.
Spændende at høre, at dette ikke kun gælder min bil.
Jeg skal nok holde tråden opdateret, når jeg har haft min bil hos Renault i morgen.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

25-01-2012 kl. 20:31

Hej K S.
Det var også mit første bud.
Jeg kender jo godt problemet, hvis man f.eks. få slæbt meget sne med ind i bilen om vinteren.
Men biler virker tør. Og den er jo stort set ny. Den har stort set ikke kørt i regnvejr endnu.
Jeg ved godt, at en diesel nogle gange kan have lidt sværere ved at "holde varmen" end en benziner, men det her er jo direkte elendigt.

Jesper Christensen

Jesper Christensen
bruger siden
12-01-2011

26-01-2012 kl. 09:45

Jeg kan melde mig i koret.
Jeg har en Grand Scenic fra maj 2011 og med de seneste
dages frostvejr oplever jeg nøjagtig samme problem.
Den må vist desværre også en tur forbi Bilia.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 12:09

Lige et spørgsmål til de teknikkyndige.

Jeg har læst på et tidspunkt, at f.eks. Ford Mondeo diesel altid leveres med en såkaldt "dypkoger", når den sælges fra ny i Danmark.
Grunden skulle netop være, at den ellers har svært nok ved at lave nok varme (især efter en koldstart), når det bliver rigtigt koldt.

Men hvad med Renault?
Er der som standard "dypkoger" eller lignende i en ny dCi-model?

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 13:16

Jeg var lidt uheldig med trafikken i morges, og var af den grund ca 60 minutter undervejs - selvom jeg kun har 25 km til arbejde ;-(.
Ud over dette stod bilen i tomgang i 15 minutter, før jeg kørte, så jeg kunne få duggen og isen af ruderne.
Så da jeg afleverede min bil hos Bilia i morges, havde den altså været i gang i ca 75 minutter.

I de 75 minutter havde klimaanlæggt stået på 23 grader, og jeg havde vekslet ca. hvert 10. minut mellem "Max" (for at få duggen af ruderne) og "Fast Auto" (for at få varme i kabinen).
Alligevel var kabinen stadig kold (vel ca 10 grader), da jeg afleverede bilen, og "Fast Auto" kunne stadig ikke holde ruderne dugfri.
Som lånebil fik jeg en lille Fiesta benzin. Og efter 2 minutter havde den en højere kabinetemperatur, end Scenic'en havde nået på 75 minutter.

Nu sidder jeg så her og snotter, da 60 minutter med kold vind tæsket i hovedet med maks blæserhastighed ikke just er, hvad lægen forskriver på en kold vintermorgen....

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 13:36

K S skrev:

Du begik så også en stor fejl!
En dieselbil bliver ikke varm af at køre i tomgang - den forurener blot omgivelserne (hvilket i de fleste politikredse er ulovligt), soder til og bruger diesel. Den skal køre med lidt omdrejninger, før den bliver driftsvarm.

Køreturen efterfølgende burde til gengæld have været rigeligt til at få den varm og dugfri.

Tja, det er jo lidt lettere sagt en gjort.
Hvordan skal jeg lige køre i en bil, hvor jeg ikke kan se ud af ruderne for dug.
Skal jeg rulle sideruden ned og stikke hovedet ud a la Ace Ventura ;-)

Jeg ved godt, at den ikke bliver ret hurtig varm i tomgang, men jeg bliver jo nødt til at få et minimum af varme i kabinen, før jeg kan køre i den.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 13:39

S. H. skrev:

Skal jeg rulle sideruden ned og stikke hovedet ud a la Ace Ventura ;-)

Måske skulle jeg springe den ide over ;-)

Kørte med hovedet ud af vinduet - ramte lastbil: http://ekstrabladet.dk/112/article1697927.ece

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 13:47

K S skrev:

Man kan jo fjerne dug og is mekanisk - med en klud og en skraber. Det kræver ganske vist en lille indsats, men forurener ikke, ødelægger ikke motoren og koster ikke penge til diesel. Det er godt nok en gammeldags metode, men den har virket i mange årtier ;-)

Hvis din forrude er nul grader, så hjælper det da ikke meget, at jeg fjerne duggen fra indersiden med en klud.
Første gang jeg ånder inde i bilen, så vil ruden jo dugge til igen.

Jeg fastholder, at der skal være en vis varme i bilen, før man kan køre sikkert i den.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 14:30

Hvad mener du præcis Jesper?
Klimaanlægget er jo slået til.
Kan jeg selv aktivere, hvorvidt klimakompressoren skal benyttes, eller om den skal bruge af motorvarmen?
Ellers forstår jeg vist ikke helt dit indlæg.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 15:11

Nu plejer jeg jo heller ikke at stille bilen i et kvarter.
I mine tidligere biler passede det meget godt, at man tændte motoren og satte fuld gang på varme og blæser.
Herefter gik man rundt om bilen med isskraberen, og når man var nået hele vejen rundt, så var bilen klar til at køre i.
Sådan har det været i alle mine biler - både dem med og dem uden klima. Inkl. min første bil, som var fremstillet tilbage i halvfjerdserne.

Men sådan er det jo så ikke med denne Renault.
Måske fordi det er en diesel.
Eller også fordi at Renault endnu ikke er kommet til samme udviklingstrin mht. varmeanlæg, som tyskerne og japanerne allerede var på for over 30 år siden.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

26-01-2012 kl. 16:05

Nej, den er ikke undervognsbehandlet.

Profil slettet

Profil slettet

27-01-2012 kl. 18:33

K S skrev:
Har du overvejet at læse instruktionsbogen?

En Renault volder sjældent problemer så du forstår sandsynligvis endnu ikke at benytte klimaanlæg korrekt....

Den falske K S?

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-01-2012 kl. 22:25

Hej S H

Tillykke med den nye vogn. Håber den køre super. Min erfarring med Renault er ikke stor, men men de biler jeg har haft, har dette med klima virket lidt forskelligt, både med benzin og diesel. Eks min C-max skulle have ca 23grader og så skulle man lige trykker blæser knappen lidt op så der kom lidt mere blæs på, det virkede, men når det var meget koldt og fugtigt, skulle den kun stå til forruden og ikke ned til ben på samme tid. I min mondeo benzin skal grader stå på 25-26 før den giver noget ordentligt varme, også der skal blæsser stilles opad og auto slåes fra. Det er jo en halv stor bil du har og vist også forruden, og vil gerne tro der skal en del til inden man holder god varme i bilen, og ruderne dugfrie, især i fugtigt vejr. Håber dit problem bliver løst. Men prøv med lidt højere temperartur. En lille sjov ting ved den C-max var at hvis jeg blæste varm luft direkte ud i bilen via luft dysser i ca 5min, var det nemt at holde forruden fri for dug bagefter.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

28-01-2012 kl. 20:53

Allan Skovmand skrev:
Hej S.H

Hvad sagde Renault til bilen i torsdags?

- Er noget nysgerrig!!!

/Allan

Mit Renault værksted har efter noget dialog med Renault hovedkontoret (i Danmark eller Frankrig ved jeg ikke) fundet ud af, hvad (de mener) er galt.

Det viser sig, at dette ikke er et ukendt fænomen, og at Renault derfor har lavet en software opdatering til styringen af klimaanlægget.
Det skulle bl.a. gøre, at den bruger blæseren i højere grad, når automatikken styrer.
De mener, at min bil varmer godt nok, men at blæseren kører så langsomt, at varmen ikke kommer ordentligt ind i kabinen. Bl.a. kan man ikke mærke nogen forskel på, om klimaanlægger står på "Auto" eller "Fast Auto".

Desværre skulle værkstedet også lige lave et par andre ting på min bil (bl.a. en defekt Parrot), så jeg nåede ikke at få den inden weekenden.
Så jeg må vente indtil starten af næste uge til at finde ud af, om de har løst mine varme-problemer.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

01-02-2012 kl. 10:37

Så har jeg fået min bil igen, og har fået testet de ændringer, som software-opdateringen har ført med sig.
Og det er en helt klar forbedring.

For det første kører blæseren væsentlig mere, når automatikken styrer klimaanlægget. Og jeg har ikke oplevet problemer med dug på ruderne, selvom det var ret koldt i morges (-5 - -7 grader).
Desuden er der nu en væsentlig hørbar og følbar forskel på, om klimaanlægget står på "Auto", "Fast Auto" eller "Soft Auto". Sådan burde det vel også være.
Og faktisk har software-opdateringen også ændret lidt på, hvad der vises i klimaanlæggets display. Før vistes f.eks. et "A" omgivet af en ring, når automatikken styrende. Dette "A" er nu forsvundet, så der alene vises det indstillede grad-antal, når anlægget står på "Auto".

Alt i alt er det en klart forbedring.
Jeg har dog stadig en fornemmelse af, at anlægget simpelthen er underdimensioneret i fht. bilens store kabine. For rigtigt lækkert varmt bliver der altså ikke i bilen, når det er så koldt udenfor, som det var i morges.
Nu bliver den store test jo om et par dage, når temperaturen skulle komme ned omkring -15 grader.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

01-02-2012 kl. 12:45

Ja man må håbe at også de der ikke køber den som firma bil får samme fine service.

Men godt du fik noget ud af at henvende dig, og det viste sig posetivt

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

05-02-2012 kl. 21:14

Hej Lasse.

Det var Bilia i Albertslund.
Men mon ikke de alle ret let kan hjælpe nu, hvor de ved, at det kan fikses med en softwareopdatering.

Det er nu 6 dage siden, at jeg fik min bil retur. Og selv i de sidste dage, hvor temperaturen har været under -10 grader, har jeg kun kørt med klimaanlægget på "Fast Auto" og uden problemer.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-02-2012 kl. 20:38

Hej H J.
Så blev man da så klog. Jeg troedeblot at "A" betød "Auto".
Men du har da ret i, at det forklarer en del.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

07-02-2012 kl. 09:17

hdi hdi skrev:
Ohhhhhh... Man fristes til at sige "hvad sagde jeg? " :)....God nat!

Ja, det sagde du.
Men til mit forsvar må jeg sige, at jeg jo har testet med recirkulation slået hhv. til og fra - altså manuelt via knappen. Og det gjorde ingen forskel.
Men det skyldtes jo så åbenbart, at automatikken overstyrede den manuelle setting.
Så uanset hvad, kunne jeg intet gøre, før klimaanlægget blev opdateret.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

09-02-2012 kl. 20:20

Symbolet er ganske rigtigt forsvundet på min.
Gad vide, om den bør bruge recirkulering på nogle tidspunkter.
Altså at det ikke er en fejl.
Min er ihvertfald blevet meget bedre efter opdateringen.

Evt. kan du få dit værksted til at tjekke med Bilia i Albertslund, som fiksede min bil.
Så kan de jo tjekke, om de har lagt samme software version på,

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-02-2012 kl. 01:44

H J skrev:
Tror mit værksted/forhandler er for stolte til at spørge, blot en formodning.

Den kan slå den til hvis man feks holder i kø på motorvejen osv ikke ellers,
Men de påstår at det symbol er på alle.....

Åh ku være godt med et billede af dit display med auto tændt :-)

Hmm ja et ikke ukendt fænomen at værsteder ikke magter eller vil opgaven. Ellers må du køre til billia hvor S H har fået han lavet, Men typisk mekanikere der ikke ved en fis om tingene. Det er set på mange andre værksteder også.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

10-02-2012 kl. 10:13

H J skrev:

Åh ku være godt med et billede af dit display med auto tændt :-)

Hej H J.

Giv mig dit mobilnummer eller emailadresse, så skal jeg nok sende dig et billede.

Steen Baggersgaard

Steen Baggersgaard
bruger siden
12-11-2006

12-02-2012 kl. 20:10

God tråd - har samme problem med min 1,6 Dci og værkstedet har ikke kunne finde ud af problemet. Kontakter Vestergaard, Kolding for en software opdatering.