Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Kan jeg købe en Tesla? Nogen med erfaring med reelle km?
Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016
24-03-2020 kl. 20:58
Hej,
Jeg overvejer at købe en Tesla, istedet for en nyere Audi A6 eller BMW 5Serie, men jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre med det kørselsmønster jeg nu har.
P.T ser det såledels ud:
45 Km om dagen hver vej til og fra arbejde. Så 90 km i alt.
Til tider kræver det at jeg kører 90km + 110 km. Altså til og fra arbejde, og så en tur til Aalborg med familien og besøge bedsteforældrene. Det vil sige 200 km, og skal vi hjem er det 310 km på en enkelt dag.
Giver det overhovedet mening at købe en Tesla? Hvilken model bør jeg købe, og hvad har folk ellers at sige?
Hvor langt kan de forskellige ca. køre? Når det er sommer vs når det er vinter. f.eks?
Budget omkring 450 - 500.000.
Jeg overvejer at købe en Tesla, istedet for en nyere Audi A6 eller BMW 5Serie, men jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre med det kørselsmønster jeg nu har.
P.T ser det såledels ud:
45 Km om dagen hver vej til og fra arbejde. Så 90 km i alt.
Til tider kræver det at jeg kører 90km + 110 km. Altså til og fra arbejde, og så en tur til Aalborg med familien og besøge bedsteforældrene. Det vil sige 200 km, og skal vi hjem er det 310 km på en enkelt dag.
Giver det overhovedet mening at købe en Tesla? Hvilken model bør jeg købe, og hvad har folk ellers at sige?
Hvor langt kan de forskellige ca. køre? Når det er sommer vs når det er vinter. f.eks?
Budget omkring 450 - 500.000.
Dette indlæg blev 24-03-2020 20:59 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-03-2020 kl. 22:30
Hej Johhny
Du bør kigge på en Model 3 Long Range AWD, den kører mindst 300 selv ved nul grader og modvind og våde veje.
Sommerdage og med tøre veje der napper den 430 på motorvejen med 125 i snit. Man må alligevel ikke køre mere end 110 ved AAL, Randers, omrking århus og over fyn.
Ligesom ved landevej der kører den vinterdage ca 400 på landevej og sommerdage napper den 500 på samme landevej.
Har du lader i garagen, så er det yderst sjældent du vil få behov for at lade ude.
Model 3 LR AWD fåes vel fra ca 469.000 dertil kommer tilvalg, hvis ikke du kan lide perlemorslak og sort kabine. Samt Full self driving og træk til 1000 kg.
Har selv en. Den er 11 måneder og 12 dage har næsten gået 33.000 km, og er stadig sindsyg glad for den. Den køre langt bedre end den 2015 C klasse jeg har overtaget efter fruen. Tager bump bedre og er sindsygt mere adræt både fra nul og ved mellem accellerationer. (merceren er nærmest stakåndet ved siden af, den briger 7,4 til 100. mellem accellerationer er gabbende langsomme.)
Kender en der pendler AAL-Århus Syd- AAL på daglig basis med tung fod. Han lader til 90% og kommer hjem med ca 15-20%.
Mangler du størm på vejen hjem, så stopper du få minutter enten i Randers eller Haverslev, hvor du eks. kan vælge mellem Ionity, CLEON eller Tesla lader...... Ionity smider 300 km på batteriet på 14 minutter og 430 km på 22 minutter. Har du ungerne med, så smækker du en netflix på medens den lader, eller får en is.
Forøvrtigt så er det meget billigt at køre el. Vi kørte 29.000 fra vi fik den og til januar. Det kostede 45-5000 kr.
Tesla har ikke karv om du kommer forbi værkstedet hvert år for rust og service.
I min optik er det ikke et spørgsmål om du skal have en model 3, men hvor hurtigt du kan samle den op.
Alternativet er en nyere brugt model S, men så skal det væer long range altså 100D, hvis du vil undgå at lade på langturen om vinteren. eller vente på en Y næste år. Er du færdig med barnevogn, så er der ingen grund til at vente. Bagagerummet i 3 er forøvrigt væsentlig større end man lige tror, bortset fra adgangen.
Har du flere spørgsmål så bare spørg.
Det skal dog siges A6 og 5 serie specielt i stc modellerne er altså også mega lækre, og lige et nummer større.
Du bør kigge på en Model 3 Long Range AWD, den kører mindst 300 selv ved nul grader og modvind og våde veje.
Sommerdage og med tøre veje der napper den 430 på motorvejen med 125 i snit. Man må alligevel ikke køre mere end 110 ved AAL, Randers, omrking århus og over fyn.
Ligesom ved landevej der kører den vinterdage ca 400 på landevej og sommerdage napper den 500 på samme landevej.
Har du lader i garagen, så er det yderst sjældent du vil få behov for at lade ude.
Model 3 LR AWD fåes vel fra ca 469.000 dertil kommer tilvalg, hvis ikke du kan lide perlemorslak og sort kabine. Samt Full self driving og træk til 1000 kg.
Har selv en. Den er 11 måneder og 12 dage har næsten gået 33.000 km, og er stadig sindsyg glad for den. Den køre langt bedre end den 2015 C klasse jeg har overtaget efter fruen. Tager bump bedre og er sindsygt mere adræt både fra nul og ved mellem accellerationer. (merceren er nærmest stakåndet ved siden af, den briger 7,4 til 100. mellem accellerationer er gabbende langsomme.)
Kender en der pendler AAL-Århus Syd- AAL på daglig basis med tung fod. Han lader til 90% og kommer hjem med ca 15-20%.
Mangler du størm på vejen hjem, så stopper du få minutter enten i Randers eller Haverslev, hvor du eks. kan vælge mellem Ionity, CLEON eller Tesla lader...... Ionity smider 300 km på batteriet på 14 minutter og 430 km på 22 minutter. Har du ungerne med, så smækker du en netflix på medens den lader, eller får en is.
Forøvrtigt så er det meget billigt at køre el. Vi kørte 29.000 fra vi fik den og til januar. Det kostede 45-5000 kr.
Tesla har ikke karv om du kommer forbi værkstedet hvert år for rust og service.
I min optik er det ikke et spørgsmål om du skal have en model 3, men hvor hurtigt du kan samle den op.
Alternativet er en nyere brugt model S, men så skal det væer long range altså 100D, hvis du vil undgå at lade på langturen om vinteren. eller vente på en Y næste år. Er du færdig med barnevogn, så er der ingen grund til at vente. Bagagerummet i 3 er forøvrigt væsentlig større end man lige tror, bortset fra adgangen.
Har du flere spørgsmål så bare spørg.
Det skal dog siges A6 og 5 serie specielt i stc modellerne er altså også mega lækre, og lige et nummer større.
Dette indlæg blev 25-03-2020 11:35 redigeret af dets forfatter.