Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
13-02-2022 kl. 10:28
https://clever.dk/produkter/abonnementer/
J R
bruger siden
13-12-2013
13-02-2022 kl. 15:33
Dette giver dig en refusion på ca 2 kr/kWh du lader, samt mulighed for at lade udenbys på Clevers ladenetværk til nul kr.
Samtidig giver det dig mulighed for at lade på andre netværk(kender dog ikke hvilke Clever har aftale med, men der er roaming på vej i røret, hvis ikke det er sat iværk)
Du køber så selv din strøm, og får altså redunderet det hos Clever.
Så forudsat at du husker at lade på billige tidspunkter eller har fastpris aftale, så kan de 749 reelt være din eneste udgift.
MEN du kan faktisk både tabe og tjene på at lade.
Tabe: hvis du konsekvent lader kl 16:30 og 3 timer frem, hvor elpris og transport er forholdvis dyr.
Tjene: Hvis du har fastprisaftale eller lader konsekvent om natten mellem 00 og 06 hvor elprisen og transport er billig.
eks har jeg haft fastpris aftale med en elpris på 1,70 kr/kWh i snart mange år. Og får derfor en samlet regning på 149 kr for at at køre 4000 km om måneden.
Disse aftaler er dog blevet så godt som umulige at få hvis man kører nogle reele km og derfor lader og forbruger langt over 10.000 kWh om året.
Du skal minimum vælge en bil der er opgviet til 500+ km for at undgå at skulle lade udenbys på vejen hjem en vinterdag/regn/blæsevejr og med tung speeder.
Du kunne dog endda prøve at køre samme tur med 120 kmt og opdage at du ikke spare 5 minutter, men er væsentlig mindre stresset når du kommer hjem.
Sørg for at købe med aktiv sporassisten. Samme konstellation, du er væsentlig mindre stresset efter 200 km, hvor bilen reelt har kørt for dig. Du bruger meget begrænset af din kapacitet på at bilen kører. Hvorimod når du selv kører, så tror du at du bare slapper af, men prøv det og du bliver overrasket.
Alternativ så kan du nøjes med mindre, hvis der på din arbejdsplad eller overfor er en lader, så kan du nøjes med det halve i range.
Hvis budgettet er til Taycan eller e-tron GT. Så ville jeg hellere kigge EQS eller bare EQE der kommer lige om lidt. Eller måske en Tesla model S der kommer i sprit ny model i år. Eller i spare øjemed kigge på en 2020-21 model S. Så skal du ihvertfald aldrig bekymre dig om de 400 km om dagen.
Kig evt
https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
Og opdage e-tron og taycan ikke giver dig 400 km ved landevej og vinterforhold. Så gør de helt sikkert heller ikke på motorvej med tung fod.
Eller søg på Tesla bjørn på youtube og se hans video'er. Dem med range test af diverse mærker og modeller, giver også et hint om hvordan real range er i de skemaer han viser ved enden af en rangetest med sammenligning af tidligere testede biler.
Dette indlæg blev 13-02-2022 15:45 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-02-2022 kl. 16:22
Clever har indført at de refundere et gennesnit af nat taksten på månedsbasis.
Du har sjældent behov for at lade mere end de 6 timer der er mellem 00 og 06.
Suger du den helt tom så fra 23 til 06 eller 00-07. Fordelen ved at lade til lige når du kører så kommer du ud til varmt batteri og varm bil.
Kig evt
https://elpris.dk/#/results
Eller elforbundet.dk
Har du derimod elvarme, så er al forbrug over 4000kWh til reduceret afgift. istedet for 90 øre+ moms, så 0,08 øre+moms.
Hvis du ikke ander hvad du betaler for el, så er din udgift dertil i samme skuffe som din benzin regning. Du betaler væsentlig over hvad du kunne nøjes med. Elselskaberne sætter dig automatisk på dyr afregning, hvis ikke du aktivt har foretaget et valg.
Æh hvis nu man var fræk, så spurgte man hvorfor du kører i en 4tyrker, når du ikke vil køre i noget almindeligt? ;-)
Dette indlæg blev 14-02-2022 07:07 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-02-2022 kl. 16:16
Så er der 10-15 dage på året, hvor du bliver nødsaget til at tage et stop i FRC for at suge 5-8 minutter.
Går du efter en med mere end 600 opgviet range, så er det en nobrainer.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
15-02-2022 kl. 15:53
jeg har selv købt en Audi Q4 (som jeg så ikke kan få leveret😬), men den lever op til dit range behov. Havde dog nok kigget mod Kia EV6 i din situation.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
15-02-2022 kl. 20:40
hurtigladning slider mere, men der er mere styring på ladning nu end for ti pr siden. Så det går fint at lade til 100% natten over
J R
bruger siden
13-12-2013
15-02-2022 kl. 23:53
Eks en Tesla, som man lader til 100% og lader stå, den starter aircon og andre ting op for at forbruge energi ned til 93-95%, før går i dvale og lader vognen stå i længere tid.
DEt er jo ikke Lasse's problem, han tømmer pakken rigeligt på dagsbasis, og kan derfor sætte vognen til at være ladt og varm når han kører på arbejde, istedet for at lade fuldt op ved hjemkomst.
Det er nok en af forskellene på eks Tesla og dinosaurerproducenterne. På trods af deres PR gimmick, der får det til at se ud til de har være foregangsmænd på elbilsmarkedet, så er virkeligheden at de har hængt i med neglene for at slippe for eldrift.
Der var simpelthen for stor gevinst ved at fortsætte med et betalt produktionsapparat, til de var gunghoo for elbiler.
20-80 var for nogle år siden. eks Tesla anbefaler 10-90%. OG kan køres ned eller lades op, hvis man enten lader umiddelbart efter hjemkomst eller kører umiddelbart efter den når 100%.
Jeg har ikke erfaringen med VAG gruppens vogne. Men forstod tidligere at man ikke kunne stille max procent som der lades til, men den bare ladede til max hver gang. Ligesom Jaguar gjorde med iPace. Hvis det fortsat er sådan, aå ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang inden jeg købte den.
Der var vist også lidt fnidder med betjeningen af vognen både via APP såvel som på skærmen i bilen. MEN det må de da vel have fået til at spille nu 1,5-2 år efter ID3 var ny.
Dette indlæg blev 15-02-2022 23:54 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
16-02-2022 kl. 11:53
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det har intet at gøre med hjemmelader vs. hurtiglader - en hurtiglader sætter alligevel tempoet ned når den nærmer sig max.
Det handler om, at batteriet bliver slidt mere ved at bruge det fra 0-100-0% hver gang. Det handler om batterienes kemi - og det gælder iøvrigt også Tesla (også selv om de har ændret tallene af for bedre at kunne sælge bilerne).
nå jeg har altid troet, at langsom ladning henover natten ville være mere skånsomt for batteriet men det er måske forkert ?
J R
bruger siden
13-12-2013
16-02-2022 kl. 15:58
I virkeligheden er det meget simpelt, sæt stikket i, træk det ud, kør og repeat.
Som du selv antyder så er det billigere på driften. Forudsat at du ikke skal lade udenbys jøvnligt, så vil du spare 6000+ om måneden kontra benzin til 7000.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
17-02-2022 kl. 12:22
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede-biler/mercedes/mercedes-amg-eqe-er-en-konkurrent-til-tesla-model-s-plaid/
Konkurrent til Tesla model S plaid skriver de.
Næppe men konkurrent til Model 3 performance istedet hvis vi snakker 0-100 tid :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
17-02-2022 kl. 19:22
Så er jeg nød til at medgive at samlekvalitet på EQS helt sikkert er bedre end Tesla model S også i Plaid udgaven, der først kommer til europa til sommer/efteråret.
Model 3 både som Performance og "bare" Long Range, er ganske fornuftige biler med ganske fornuftige prøstationer, men de kommer ikke i nærheden af EQS på samlebåndet. Men noget skal 1 mill mere jo også betyde.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
17-02-2022 kl. 21:16
Jeg synes klart at samlekvaliten er i top, tæt på niveau med tyske biler og langt over
koreanske og franske biler ihvertfald dem jeg har set og prøvet.
intet som knirker på Teslaen, dører klapre ikke når man lukker dem, midterkonsollen er fast og solid, ingen fejl i samlinger ved døre og klapper, solide sæder osv.
ihvertfald den jeg så og prøvede i Hilllerød for nogle mnd siden.
Bare min mening og er ikke farvet af noget, har selv en tysk bil.
Dette indlæg blev 17-02-2022 21:23 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-02-2022 kl. 22:15
Og på trods af der ikke har været nogen fejl der ikke har været ordnet på garantien(småting ikke noget med motorer eller batteri) og den heller ikke knirker eller noget.
Så kan man hvis man går den efter med millimeter nøjagtighed, godt finde samlinger der er 1-3 mm forskellige fra højreside i forhold til venstre side. Ikke på paneler eller døre udvendigt, men hvis man ved hvad man kigger efter så findes det.
Det er klart den bedste vi har haft. Men vi har heller ikke tidligere haft en Mercedes S klasse og sammenligne med. Sådan en har jeg til gengæld prøvet, og det er komfortmæssigt og følelsen af kvalitet en hel anden verden. Præstationsmæssigt er den ikke i nærheden.
Tænker umiddelbart EQS kontra S Plaid er i samme forhold, trods alt. Mender er også ca 500.000 i forskel i indkøbsprisen, der bør være en forskel.
Dette indlæg blev 17-02-2022 22:16 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
18-02-2022 kl. 08:27
Mercedes kan kun lige hamle op med Model 3 performance i acceleration og Mercedesen har langt fra så lang rækkevidde som Tesla S plaid.
Også det som en skriver i kommentarfeltet forneden i artiklen.
Men fede biler alle sammen, vil selv vælge Tesla S Plaid :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
18-02-2022 kl. 22:24
https://www.jeep.dk/priser-brochurer
Jeep/Fiat får et føl når de får den tilbage efter 3 år og 240.000 km.
Dette indlæg blev 18-02-2022 22:25 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
20-02-2022 kl. 13:43
s ø
bruger siden
08-01-2020
20-02-2022 kl. 16:21
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvis Tesla tog det alvorligt, havde NHTSA ikke behøvet at blande sig. Det er jo desværre langt fra første gang Tesla's delvist selvkørende funktioner fører til problemer - og i nogle tilfælde dødsfald.
Elon Musk lovede jo ellers fuldt selvkørende biler i 2015 - men det skete aldrig, formentlig fordi de ikke lykkedes med at få det til at fungere.
og hvor mange har VW slået ihjel med deres forurening i deres snydeprogram? har iøvrigt selv en VW.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-02-2022 kl. 19:18
Der skal nok være nogen af dem der strøg i svinget pga VW
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2022 kl. 10:45
Det virker som om sortseere kun har for øje, hvad der belaster eks elbiler. Men belastningen af produktion af fossile brændstoffer og afbrændingen af disse er liflig duft og frisk luft i det regnskab.
Forøvrigt må det være op til landene selv om de producere energi via kul og ikke renser røgen. Det er vel derfor man kigger på at lave et ordentligt CO2 afgiftsstystem, så man belastes af forurenenede energiproduktion.