Bilbasen Forum
I betragtning.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-01-2022 kl. 22:19
https://ekstrabladet.dk/biler/norge-gaar-amok-i-elbiler/9092563
Så købes der åbenbart elbiler i hobetal i landet med mange fjeldhytter uden strøm indlagt. Gad vide hvordan de klarer det?
Svarer Norge's tal for 2016 til DK tal for 2022, så kommer det til at gå hurtigt med omstillingen.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
22-01-2022 kl. 11:27
J R
bruger siden
13-12-2013
22-01-2022 kl. 12:29
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tjah - hvis man vil være meget naiv og lukke øjnene, kan man da godt tro, at man kan øge forbruget markant uden konsekvenser. I den virkelige verden ser det lidt anderledes ud.
https://avisendanmark.dk/artikel/20-gange-mere-str%C3%B8msvigt-i-fremtiden-den-gr%C3%B8nne-omstilling-presser-elnettet
At en ting bliver et modefænomen betyder ikke, at det er rationelt, fornuftigt eller hænger sammen med den omkringliggende verden.
Men ja: Hvis subsidierne fortsætter og politikerne bliver ved med at presse folk over i en ufærdig teknologi, kan det godt gå stærk. Det betyder dog ikke, at det er det rigtige at gøre, når hverken batterier eller infrastruktur er moden.
Du ved godt hvorfor de gik i sort juleaften i Fredericia, ikke?
Hvis ikke så kan jeg fortælle dig det.
Det gjorde de fordi alle husene var med varmepumpe og alle var monteret på samme fase. Ligesom EVII, eller hvad de lige hedder lige pt, havde undladt at opstille en transformer til bebyggelsen, som ellers ville være normmalt.
Dertil så lyder det bedre, at der er behov for xx milliarder i tilskud til opgradering, også får man lidt i kassen. En at man har sparet på driften.
Forøvrigt er elmarkedet sådan udformet, at man kun må udbygge ved behov, ikke fremsynet. Det er måske derfor elselskaber i vildskab har smidt milliarder i lysleder kabler, som ikke umiddelbart virker rentabelt pt. men der er ingen regulering og grænser.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2022 kl. 12:07
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja, der var ganske enkelt ikke kapacitet nok, med et så beskedent merforbrug.
Det er helt logisk: Du kan ikke øge belastningen så markant uden at udbygge tilsvarende. De enorme anlægsarbejder vil være endnu en belastning for vores klima og miljø.
350 varmepumper på en fase plus julemad. Det er vel også den eneste time på året hvor der er max belastning.
Logisk udbygning, selvfølgelig. Men det var jo også der elselskabet havde fejlet.
Anlægsarbejder koster kun i opførelsen. Fossil drift koster altid og forever.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-01-2022 kl. 11:07
Hvad er forskellen i investering i nødvendige vedligehold og optimerninger til flere elbiler.
Koster det meget mere end oprensning efter Exxon Valdez, eller DeepWater Horizon eller bare den smule der blev smidt i sydamerikapga bølgen efter vulkan ude in the midle of nowhere.
Der transporteres umådeligemægder olie gennem danske farvande dagligt, vi venter i spænding, for beredskabet er ikke gearet til noget større end et par kubik.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-01-2022 kl. 12:08
pt virker det til konsensus for grønnere elbil kontra fossil drift er ca 50.000 km.
Min har trillet 120.000 km, så den er i følge de kloge ganske grøn allerede.
Jeg høre kun fuglepip og dufter forår når jeg står i garagen ved siden af den .
Prøv det samme med en fossil slæde i gang i garagen. Lad endelig være med at lukke porten.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-01-2022 kl. 14:20
Jeg kan bare sige kina har fjernet så godt som alle knallerter på benzin og fået væsentlig bedre luft i byerne. I Indien så de Himmalaya bjergene for første gang i årtier, da der var nedlukket pga corona og meget begrænset med fossil transport.
Måske der er en sammenhæng.