Bilbasen Forum
Hvorfor blinker du ved sammenfletning?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
30-06-2012 kl. 10:50
Dette indlæg blev 03-07-2012 09:46 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
30-06-2012 kl. 11:03
At reglen du så henviser til ikke klargør forskellen, er en fejlformulering. Men jeg tror jeg gør det af ren rutine, og af samme grund til jeg gør det på landevejen ved vognbaneskift: så folk kan se jeg foretager en manøvre. Og så er lyden da hyggelig :-)
Mvh C S
www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 30-06-2012 11:04 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
30-06-2012 kl. 11:52
Der er ikke mange som gør det, men jeg synes nu det er bedre end ikke at gøre det.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
30-06-2012 kl. 12:44
Profil slettet
30-06-2012 kl. 14:07
Lars Olsen skrev:
Ved at blinke ind på motorvejen, overtræder du færdselsloven. Du skal kun blinke ved vognbaneskift. I øvrigt tror jeg de fleste er med på du skal ind på motorvejen, når du kører på tilkørslen.
Netop derfor blinker jeg til højre, så de ikke tror at jeg skal ud på motorvejen, jeg blinker lige hvor det passer mig, at blinke er med til at vise de andre biler hvad du vil foretager dig.
Jeg tænder også blinklyset FØR jeg bremser, så dem bagved ved hvorfor jeg bremser.
Jeg hader når folk de bremser i lang tid og så tænker blinklyset lige før de drejer.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
30-06-2012 kl. 14:39
Hvis jeg kører ved kolding fra og kommer fra E20 Esbjerg og skal nordpå, kommer man ind på et stykke 3-sporet motorvej, hvor højre vognbane sammenfletter med midterbanen, samtidig med at den fortsætter ligeud og bliver frakørsel til Bramdrupdam.
Skiltningen skifter mellem sammenfletning af højre og midterste vognbane, og højre vognbane drejer til højre.(jeg håber i forstår hvad jeg mener) Det må være en CYKELIST fra København der har tegnet det stykke motorvej, da det er meget forvirrende at køre på.
De fleste skifter vognbane meget tidligt, men 1 ud af ca 10 sammenfletter uden at blinke i sidste øjeblik, og det skaber farlige situationer.
Husk på at man skal ikke blinke ved vognbaneskift BARE fordi loven siger det, men for at vise medtrafikanter hvad man har til hensigt at gøre.
Derfor skal man afvente at der er plads, derpå blinke og så skifte vognbane, og ikke som mange, begynde at skifte vognbane ind foran andre, og så blinke midt i skiftet for at overholde loven, på det tidspunkt har ham bagved nok opdaget hvad du er i gang med, ellers er det for sent.
Hilsen Lars
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
01-07-2012 kl. 13:16
> §32
> Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
> før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
> vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
> placering til siden på motorvej.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at under tilkørsel til motorvej kan der
være tale om en ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden,
der dog er afhængig af de konkrete forhold, hvorefter der skal gives tegn.
Der er i færdselsloven ikke direkte nævnt signalgivning ved tilkørsel på
motorvej, hvorfor det må afhænge af udformningen af den enkelte tilkørsel
og forholdene i øvrigt. Ved henholdsvis tilkørsel og frakørsel på motorvej
kan man anlægge den betragtning, at der ikke sker en ikke ubetydelig
ændring til siden, men ingen er i tvivl om, at der skal gives tegn ved
frakørsel.
En ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden kan f.eks.
være manøvren før parkering i siden.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige afgørelse af et
spørgsmål i sidste instans vil bero på en domstolsafgørelse.
Tolkningen er fra Rigspolitiets færdselsafdeling, politiassistent Finn
Andreasen.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-07-2012 kl. 20:33
En del trafikanter har åbenbart ikke forstået at de skal blinke, for at andre trafikanter ved hvad de har tænkt sig at gøre.
Dette resulterer så i at man enten ikke blinker overhovedet eller at man evt. kommer med et enkelt/to "alibi-blink" eksempelvis når man er midt i vognbaneskiftet, er midt i at dreje af på afkørslen, er ved at svinge etc. etc.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
02-07-2012 kl. 09:28
Generelt handler sammenfletning jo om, at begge parter er ligestillede med samme pligter/rettigheder, ingen kører "ind i" den andens bane. Hvis man blinker ved kørsel ind på motorvejen, påtager man sig jo netop rollen som den, der "trænger sig ind", hvilket er forkert.
Jeg tror, det skyldes den kampagne, der kørte for få år tilbage, hvor det mange steder blev skrevet, at man SKAL blinke til venstre ved indfletning på motorvej. Jeg mener, det var samtidig med, at vi fik pligten til at blinke ved vognbaneskift på motorvejen.
Jeg synes, vi alle skal droppe at gøre det ved sammenfletningen. Det er helt meningsløst. Brug tiden på at orientere dig til siden/bagud og tilåpas hastigheden - så går det fint - selv uden blink !
Profil slettet
04-07-2012 kl. 20:23
T l skrev:
Synes det var mere aktuelt at spørge, hvorfor folk ikke blinker/blinker for lidt.....
En del trafikanter har åbenbart ikke forstået at de skal blinke, for at andre trafikanter ved hvad de har tænkt sig at gøre.
Dette resulterer så i at man enten ikke blinker overhovedet eller at man evt. kommer med et enkelt/to "alibi-blink" eksempelvis når man er midt i vognbaneskiftet, er midt i at dreje af på afkørslen, er ved at svinge etc. etc.
Eller undlader at blinke i rundkørslen.. Pænt irriterende..