Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvad pokker er "kvalitet"

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

18-12-2012 kl. 15:46

I lyset af en tråd med en stakkels mand der spurgte om en Peugeot 407, der endte i en mindre "skudduel" omkring forskellen på en Skoda og en Audi, blandt andet :-) Syntes jeg at det må være på sin plads og prøve at definere "kvalitet" For mig er kvalitet glæden ved brugen af et produkt (i dette tilfælde en bil) jeg vil have formstøbte sæder, lydsvag motorer og en affjedring der opsluger alle ujævnheder, plastikken på instrumentbordet er jeg hamrende ligeglad med. Disse ting finder jeg hos Citroen, så derfor ligger dette mærke mit hjerte nært, bevares de er sgu ikke fejlfrie, men i et land med vores afgifter, mener jeg at en C5 er en bedre bil end en tilsvarende bil i et premiummærke, og når jeg skriver tilsvarende, så mener jeg naturligvis prismæssigt, ingen tvivl om at Mercedes E-klasse eller en BMW 5-serie er mere lækker, men ikke når man handler ind på et budget som jeg gør.(jeg nærer ingen forhåbninger om at i skal være enige med mig :-) Det er sjovt så mange DS3ére Citroen sælger, en DS3 er egentligt kun en C3 uden bagdøre og med et tag i en anden farve og så med en "klat ekstra maling" på instrumentbordet, merprisen er vel på 60-70.000,- for det ? Jeg har talt med en DS3ejer, som købte sin bil frem for en Alfa, han ville ALDRIG ALDRIG have kunnet set sig selv i en C3, selvom han bøvlede dagligt med af få ungerne ind i DSéren :-) ingen tvivl, for ham er DS lig med kvalitet imens C3 er en discountøse. Opel går samme vej, med lanceringen af deres "Adam" som bliver tilsvarende, der er åbenbart et marked for biler der er lettere peppet op, i forhold til ophavet og så kan producenten forlange markant mere for skidtet. Måske har jeg misforstået noget, måske køber folk disse biler for at sende et signal og ikke på de kolde facts ? måske er det den følelse de sidder med når de kører rundt i trafikken ? eller måske ved samtalen over middagen det lyder da også bedre at sige "min Audi" istedet for "min Skoda" ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-12-2012 kl. 17:23

Hørt hørt, godt indlæg som jeg er helt enig i :-) pånær det om DS3`eren.

Der er meget mere i den end en klatmailing og et farvet tag, der er som jeg har forstået det, fokus på kvalitet og komfort m.v. i DS modellerne frem for dem som de deler platform med.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-12-2012 kl. 10:05

En interessant tråg med et godt emne, som man ALDRIG når til enighed om.

Foe mig er kvalitet lidt i lighed med KS, slidstyrke/holdbarhed, driftsikkerhed, modstandsdygtighed mod rust, men kvalitet er for mig også følelsen af godt håndværk, døre der lukker som et pengeskab, sæder der holder pasformen i mange år, elektronik der virker (ikke omfanget af elektronik), et interiør der er lækkert at se på og røre ved.
Alt i alt ting der gør at man nyder at køre i sin bil i mange år.

Hilsen Lars

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

19-12-2012 kl. 13:47

Syns der er mange sjove svar.....Lars og KS er er forsåvidt egnig i jeres udlægning...
Nu er spørgsmålet så imidlertid om ordet kvalitet kan tolkes for menig mand som man ønsker....Men en lidt sjov tråd at starte, hvor flere mener at man aldrig kan blive enig..Gad vide hvilke eks biler de måler på og op mod hinanden....Er det mon Fiat punto mod Bmw eller er det Mercedes mod opel corsa...osv.....Ingen tvivl om hvor kvaliteten er i bilmærker hvis man har været på banen i mange år. Man får jo lidt det man betaler for...men kan afvige alt efter hvad man kigger på...

Nuvel sidder jeg pt og sukker lidt over Renault Megane RS den nye med 265hk og til en pris af liste på små 459.000....Hmm omvendt er der Bmw 4 ny coupe serie med alm diesel motor på ca 143hk eller benzin til fra priser på ca 470.000..omvendt kan man få Megane RS med 250hk 2012 til omkring 330.000 med lidt andre sæder..Bliver kvaliteten højere om jeg så må sige af at næsten samme bil er over 100.000 billigere?

Ingen tvivl for mig hvor kvaliteten er i højsæddet, men shit prøv lige en tur i den Megane drenge....den køre bukserne af næsten hvad som helst, og det mener jeg til prisen....Men okey kan man så kalde Megane RS for en "kvalitets" racer ?? velogmærket til prisen.....Ja mange faktorer spiller ind...

Obs til H P......Sorry hvis jeg har misforstået tråden...vi læser jo alle lidt forskellige, men der kommer jo da nogle syns punkter på banen....

Dette indlæg blev 19-12-2012 14:41 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-12-2012 kl. 15:22

Obs til H P......Sorry hvis jeg har misforstået tråden...vi læser jo alle lidt forskellige, men der kommer jo da nogle syns punkter på banen....lidt som du har det med DS 3 har jeg det måske med megane RS....sikkert ikke fejlfrie, men spændende at futte rundt i til prisen....

Jeg tror ikke at du har misforstået tråden, T Nielsen, for mig er forventningen af kvalitet proportionelt stigende med prisen, jeg mener alle og enhver idiot kan lave en kvalitetsbil til 20millioner.
Lamborghini og Ferrari med nogle år på bagen, er jo dybest set nogle lortespande, rent kvalitetsmæssigt, men de bliver jo tilgivet fordi de laver nogle fantastiske biler.

Hvis jeg køber en oksebøf hos slagteren til 200,- så forventer jeg også at den er bedre end den frosne fra Netto til 49,95 sådan er det ikke altid i bilernes verden, der er det nogle gange bare indpakningen der er flottere.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

19-12-2012 kl. 15:40

H P Enig......blot nogle gange bliver man skuffet i sin forventning....det kan være biler mærker som eks vis ligger tæt på Audi Bmw Mercedes, hvor de får bilerne til at ligne en million, men køre som en...Nævner ingen navne i den forbindelse (Blink