Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvad betyder afhentning?

Profil slettet

Profil slettet

18-09-2009 kl. 18:40

Hej :) Hvad betyder det, når en bil sælges som afhentningstilbud? Mvh

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

preben sørensen

preben sørensen
bruger siden
17-02-2005

18-09-2009 kl. 19:36

ja men stadig med 24 mrd reklamtionsret.ej at forglemme.mange forhandlere håber på at kunderne ikke kender reklamationsloven.

Profil slettet

Profil slettet

18-09-2009 kl. 19:58

Tak for svar! Bilen er fra '95 og har kun kørt 130.000, så mekanisk kan jeg ikke forestille mig nogle problemer.. Sælger skriver at bilen har nogle kosmetiske småskader (alle hans andre biler er mere eller mindre i perfekt stand - gamle som nye), så mon ikke det er derfor..

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-09-2009 kl. 09:10

En bil der sælger som afhentning er ikke nødvendigvis et vrag man holde sig fra.
Det er faktisk muligt at gøre en god handel.
Bilen skal "bare" undersøges grundigt indet købet evt. af en fagmand man kender/stoler på.

Hvis en forhandler får en bil i bytte der skal sættes i stand, så kan det sjældent betale sig for forhandleren at gøre det, høje timepriser, forskelsmoms mm.

Derfor sætter forhandleren den til salg i nærheden af indkøbsprisen, uden garanti.

Profil slettet

Profil slettet

19-09-2009 kl. 13:14

Når du handler med en forhandler, så er denne under alle omstændigheder omfattet af købeloven - d.v.s. 24 måneders reklamationsret, med de første 6 måneder hvor forhandleren skal bevise at fejlen/fejlene ikke var der ved afhentning - reelt 6 måneders garanti. Ofte når man spørger en forhandler vedr. en afhentningsbil, ja så vil de ikke sælge den til en, hvis man nævner købeloven. Mon ikke ofte reelt en afhentningbil er en handel mellem sælgeren som privat-person og dig - så det ender som en privathandel under bilforretningens tag. En afhentningsbil bør undersøges godt og have samme pris som en der er handelt på det private marked. Jeg har kendskab til at visse forhandlere sætter biler til salg som afhentningstilbud, men de lægger lige deres avance oven i prisen - så de sælger reelt bilen med den avance som de tager når de sælger bilen med garanti.

Hvis ikke der er nogle fordele ved, at købe en afhentningsbil hos en forhandler - og det er der jo umiddelbart ikke - når du ikke kan klage over fejl - så synes jeg ikke man skal bakke op om den måde at handle bil på - så køb dog hos en privat.

Profil slettet

Profil slettet

19-09-2009 kl. 14:01

Bilen skal ses grundigt igennem af mig selv, mine mekaniker-venner (-rigtige venner, som jeg kan stole på! :) ) og hvis jeg vil ofre penge på den skal den også en tur til FDM! Er der større/dyre problemer finder jeg en anden!