Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp!!!! Min advarselslampe til motoren lyser nu for 4. gang!

Profil slettet

Profil slettet

19-06-2008 kl. 20:03

Hej! Jeg har en tre år gammel Hyundai Matrix 1,6. Har aldrg fejlet nogt før...., men så skete det. Vi lejede en trailer og motorlampen startede med at lyse. Vi afleverede bilen på værkstedet. Den skulle bare "nul-stilles" sagde de da vi afhentr bilen igen. Få hundrede kilometer senere lyser lampen igen. Værkstedet siger nu at det er en rotte der har gnavet i tændkablet - og det blir´ så skiftet. Så kører vi 150 km.....lampen tænder igen. Vi kører på værkstedet. De tjekker den med "computeren" igen. Beskeden er at jeg må komme igen så de kan tjekke den nøje, men at benzinpumpen muligvis er skadet (man kan høre at den piver lidt, men det er kun den dag? - så gik det væk igen). Vi skal en tur til Tyskland (vi bor i Århus) ,vi benytter chancen til at besøge et tysk Hyundai værksted og derved spare lidt penge. De kender problemet med lampen fra andre kunder og der går ikke mange minutter før at de har pejlet sig ind på at det er lampdasonden der skal skiftes. Jeg ånder lettet op - henter bilen en time senere. Kører 214 km - men....., vupti....nu lyser den dumme lampe igen...og jeg blir´bare fattigere og fattigere..og ærgelig og ked af det....øv! Er der nogle eksperter der kan råde mig lidt vil det hjælpe på mit humør. MVH KarinØ, Århus.Sidst rettet: 19/6-08Sidst rettet: 19/6-08 Sidst rettet: 21/6-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

nikolaj Sunesen

nikolaj Sunesen
bruger siden
06-01-2004

20-06-2008 kl. 17:19

som så mange andre er mekanikkere afhængig af computeren - det har intet som helst med inkompetence at gøre.... systemmet er jo opfundet fordi det faktisk er smart, men selvfølgelig ikke perfekt - vær nu lige lidt seriøse istedet for det lommefilosofi....

Profil slettet

Profil slettet

21-06-2008 kl. 01:08

Nu skal det så også lige siges at mange ting ikke kan fejlfindes uden computer... Hvor mange gange har man ikke haft en bil inde, fordi en gammel mekaniker har været ved at fejlfinde med 12v60w glødepære, som han gjorde i 60'erne på boblerne, og så er kommet til at futte en styreboks af. Det har jeg set op til flere gange...

Til sagen, hvis du stadig har problemer, vil jeg anbefale dig at køre til en elektronikmekaniker, nogle som ikke står og skifter oliefilter og luftfiltre, men som specialliserer sig i fejlfinding på elektronik...

Profil slettet

Profil slettet

21-06-2008 kl. 16:03

Min erfaring med en motorlampe der lyser er, at man bare skal lade den lyse. Der er en grund til at lampen er lavet, så den kun kan lyse gult og ikke rødt = bilen er ikke umiddelbart på vej til at "stille træskoene"... Hvis du ikke kan mærke noget på bilen OG hvis værkstedet ikke umiddelbart kan finde nogen fejl med deres "tester", kan du starte fra en ende af med at skifte diverse elektriske komponenter såsom lampdasonde, luftmængdemåler, motorstyreboks, div følere og andet isenkram. Den eneste der får glæde af det - gæt selv: Værkstedet. De tjener derved en masse penge.
Hvis bilen ikke "hakker i det", ikke bruger mere brændstof, ikke har startbesvær, ikke sætter ud i utide, ellers ikke opfører sig unormalt slukker lampen af sig selv før eller siden. Om ikke andet når pæren i instrumentet springer...:-)
Jeg har en seks-syv år gammel benzinbil af spansk herkomst med tyske gener, som fornylig en nat jeg kørte hjem fra job, pludselig begyndte at lyse i motorlampen efter 2-3km´s kørsel. Den lyste konstant de næste 8-10 dage. Det blev til 250-300 km i løbet af denne periode, blandet kørsel, nogle små korte ture og også et par motorvejsture hvor bilen snildt nåede driftstemperatur. Så en dag skete det på en kortere køretur: Lampen slukkede!!! (og har i øvrigt slukket normalt siden, når bilen startes). Ved at vente længe nok, sparede jeg vel 300-500 kr., alt efter hvor man henvender sig.
Så husk: Kan du ikke "mærke" noget på bilen, er der ingen grund til at lade i din tegnebog komme til at "mærke" noget...

Profil slettet

Profil slettet

21-06-2008 kl. 23:03

Tak for responsen fra jer alle :-)
Hvor er det fantastisk at møde sådan en hjælpsomhed på denne site :-))))))

Afslutningen på historien er (foreløbelig): Vi valgte at køre den lange vej til det Tyske Hyundai værksted igen (dog ringede vi først til værkstedet og talte med hele to mekanikere der). Efter at bilen havde kørt de 200 km til værkstedet - hele tiden med advarselslampen lysende gult - kom den flinke mekaniker og "overtog" bilen - kørte den ind på værkstedet. SÅ SKETE DET MYSTISKE! Imens han kører bilen de 10 meter ind på selve værkstedet slukker lampen! Virkeligt mærkeligt!
Mekanikerne tjekkede bilen i alle ender og kanter og der blev lyttet og lugtet til den - selv computeren kunne ikke se noget.
Der var INTET der indikerede en fejl! Lampen har ikke lyst siden - og de tyske mekanikere rådede os til at stole på at der ikke er noget galt - og hvis der er, så er fejlen så lille-bitte at den ikke umiddelbart vil gøre nogen skade.
Vi betalte ikke noget for tjekket:-)
Min mavefornemmelse siger mig at var vi kørt til det lokale autoriserede værksted, var vi nok blevet bonnet for et eller andet - men det finder jeg ikke ud af nu. Jeg er bare lykkelig over at min bil ikke (lige denne gang) skulle koste mig flere penge.
Tak for den gode respons:-)
God weekend. KarinØ
Sidst rettet: 21/6-08

Sidst rettet: 21/6-08

Hans-Preben McKeith Borup-Hansen

Hans-Preben McKeith Borup-Hansen
bruger siden
08-04-2005

21-06-2008 kl. 23:49

Det er fordi det er Koreansk discount.

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2008 kl. 00:38

Dejlig fordomsfuld og ukonstruktiv kommentar, hvad skal trådstarteren bruge dét til? ;o)

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2008 kl. 01:06

Min kommentar vil blot være at jeg synes min Hyundai, som er min anden Hyundai, er en skøn bil til pengene. Og der er vel ikke mange nye biler idag der kan kaldes discount - uanset mærket! At nogen så prioiterer en lækker dyr bil (af den ene eller anden årsag) - er jo deres valg....hvis de ellers har råd.
Mon Preben Borup-Hansen ellers har et dybere kendskab til Hyundai eller andre "discount" - biler? Ellers skulle han måske lade være med at udtale sig så konsekvent.

Profil slettet

Profil slettet

23-06-2008 kl. 21:24

Hvis du læser de 3 øverste linier igen, giver svaret vidst sig selv... Er du stadig i tvivl er det et nej. Det sidste er vidst overflødigt at kommentere...

Profil slettet

Profil slettet

31-08-2008 kl. 14:50

Har lige haft endnu en oplevelse med én af de der gule lamper i instrumentet på min 02'er SEAT Leon 1,6 16V, der nogen gange tænder i tide og utide. Denne gang var det den såkaldte "EPC"-lampe, der begyndte at lyse efter kort tids kørsel flere dage i træk. Til sidst lyste den konstant, hvilket den har gjort de sidste 2-3 dage.
Nå, men instruktionsbogen fortæller at det betyder fejl i elektronisk gaspedal. "Man skal opsøge det nærmeste SEAT-værksted" står der at læse... Ja tak - men til gavn for hvem??? Efter sammenlagt små 200 km´s kørsel (både korte og længere ture) skete der atter noget forunderligt: Bilen blev startet denne formiddag, og med det samme slukkede lampen, som den skulle! (kørte derefter 2 korte ture på en 15-18 km i alt, og hele tiden med lampen slukket)
Og igen: Bilen kørte (mens lampen lyste) fuldstændigt upåklageligt. Der var ingen ting at mærke overhovedet - en virksom gaspedal er jo rimelig vital for, om en bil overhovedet kan køre... Så det bekræfter det, jeg har skrevet længere oppe om dette emne. Og jeg skal nok huske at kontakte det nærmeste SEAT-værksted, som der står i instruktionsbogen at jeg skal! Men det bliver for at høre deres kommentar til mine oplevelser og få stillet min nysgerrighed over for, hvad jeg denne gang har sparet;-)