Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hæftelse på brugt bil

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-06-2014 kl. 15:27

Hej

Jeg har i dag skrevet under på slutseddel på en bil, som jeg i bilbogen kan se er knyttet til et ejerpantebrev på 2.500.000.

Sælger (som er forhandler) har lovet mig, at evt. restgæld vil være slettet ved levering, og der står på slutsedlen under bemærkninger, at 'vognen er fri og ubehæftet af enhver art'.

Der er vel fred og ingen fare, og jeg kan overføre pengene til sælger?

Dette indlæg blev 02-06-2014 16:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

02-06-2014 kl. 16:52

I dit tilfælde ville jeg forlange at få det på skrift,FØR du overfører pengene.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-06-2014 kl. 17:31

Kurt Thomsen

bruger siden
10-02-2004

skrev:
I dit tilfælde ville jeg forlange at få det på skrift,FØR du overfører pengene.

Det er vel i princippet på skrift, når det står under bemærkninger på slutsedlen? Eller gælder det ikke?

Profil slettet

Profil slettet

02-06-2014 kl. 18:29

Jeg ville ikke være urolig, bilbogen er ikke altid up-to-date

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-06-2014 kl. 21:11

Mads Andersen

bruger siden
06-04-2005

skrev:
Jeg ville ikke være urolig, bilbogen er ikke altid up-to-date

Tak for det, vi håber det bedste :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

02-06-2014 kl. 21:44

2.5 million, trods alt en dyr bil og mange penge :-) Jeg vil da lige vente med at overføre pengene til den dag du står hos forhandleren og skal have bilen og check bilbogen samtidig - du hænger på den hvis alt går galt. MVh

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-06-2014 kl. 22:06

Kan han fjerne panten med dags varsel? Så kan jeg overføre pengene når jeg kan se den er fri

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

02-06-2014 kl. 22:24

Bilbogen kan det inden for ca 1½ dag vil jeg gætte på.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

03-06-2014 kl. 16:56

Pantebrevet har forhandleren som både kreditor og debitor, og det er lyst på i alt 8 biler.

Det fremgår af tillægsteksten, at de forskellige ejere af bilerne ikke findes blandt debitorerne i anmeldelsen - men mon ikke det er de tidligere ejere?

Mit håb er, at han laver pant i de biler han køber, for at kunne få råd til at købe yderligere, og at han sletter panten igen når han sælger bilerne.

Han har lovet mig en erklæring fra banken, hvoraf det vil fremgå at panten fjernes. Men hvad skal fremgå af sådan en erklæring for at vi kan være sikre på ikke at købe katten i sækken?

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

03-06-2014 kl. 18:25

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg ville ikke betale en krone før Bilbogen dokumenterer, at bilen er fri. Hvis han optager lån med sikkerhed i sine biler for at kunne overleve, er der en ikke ringe risiko for, at han ikke er istand til at betale gælden - og så hænger du på gælden. Slutsedlen vil ikke hjælpe dig her, for den vil i praksis kun kunne bruges til at rette krav mod forhandleren - og i det tilfælde, er der ingen penge at hente hos forhandleren.

Men er der ikke noget med, at bilbogen ikke opdateres med det samme? Der kan vel gå uger før det fremgår at gælden er slettet?

Når han selv er både debitor og kreditor, så er det vel ham selv han skylder penge?

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

03-06-2014 kl. 21:30

K S

bruger siden
03-06-2014

skrev:
If in doubt leave it out !!

Ja, men nu er der jo skrevet på slutsedlen.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

03-06-2014 kl. 21:54

Fawsi Osman

bruger siden
21-06-2013

skrev:
bilbogen kan opdateres med det samme

Fint, det må jeg jo sørge for at få sælger til så. Tak!

Profil slettet

Profil slettet

04-06-2014 kl. 06:29

Niels J P

bruger siden
03-02-2014

skrev:
Pantebrevet har forhandleren som både kreditor og debitor, og det er lyst på i alt 8 biler.

Det fremgår af tillægsteksten, at de forskellige ejere af bilerne ikke findes blandt debitorerne i anmeldelsen - men mon ikke det er de tidligere ejere?

Mit håb er, at han laver pant i de biler han køber, for at kunne få råd til at købe yderligere, og at han sletter panten igen når han sælger bilerne.

Han har lovet mig en erklæring fra banken, hvoraf det vil fremgå at panten fjernes. Men hvad skal fremgå af sådan en erklæring for at vi kan være sikre på ikke at købe katten i sækken?

Rolig nu. Du får en erklæring fra banken om at pantet slettes, og så er den potte ude!
Det er meget normalt at en bilforhandlers biler er omfattet af et ejerpantebrev der har pant i flere biler. Efterhånden som forhandlerne køber/sælger biler, ændres pantet med de biler der træder ind/ud. Det er de færreste bilforhandlere der er i stand til selv at fiNansiere hele deres varelager (biler).
Så få blot en erklæring fra banken, og nyd så din nye bil.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

04-06-2014 kl. 06:59

Lasse Hansen

bruger siden
22-07-2007

skrev:
Rolig nu. Du får en erklæring fra banken om at pantet slettes, og så er den potte ude!
Det er meget normalt at en bilforhandlers biler er omfattet af et ejerpantebrev der har pant i flere biler. Efterhånden som forhandlerne køber/sælger biler, ændres pantet med de biler der træder ind/ud. Det er de færreste bilforhandlere der er i stand til selv at fiNansiere hele deres varelager (biler).
Så få blot en erklæring fra banken, og nyd så din nye bil.

Netop det jeg håber på. Jeg afventer erklæringen fra banken. Tak!

Profil slettet

Profil slettet

04-06-2014 kl. 07:36

Du skal ikke være bekymret, du kommer aldrig til at hænge på en restgæld, så længe at du har på skrift at den er slettet eller vil blive slettet inden levering, du er nemlig sikret som forbruger.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

04-06-2014 kl. 13:33

Jeg har talt med sælger igen, og han sender som tidligere nævnt en erklæring fra banken på at panten slettes. Han siger, at det er tilstrækkeligt.

Bilbogen opdateres ikke straks, da det ifølge sælger koster ham 4000,- at redigere i den, fordi det er erhverv.

FDM fortalte mig derimod, at jeg bør vente med at betale til bilbogen er opdateret.

Hmm...

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

04-06-2014 kl. 13:39

Og nu har jeg talt med FDM igen - erklæringen fra banken bør være nok. De anbefaler dog, at jeg ringer til banken og får bekræftet at erklæringen er god nok, og beder dem om at sende mig en mail med bekræftelse herpå.

Dejligt :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-06-2014 kl. 02:57

Men hvorfor vil bilforhandleren have pengene på forskud, altså før du får bilen ?

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

05-06-2014 kl. 07:54

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Men hvorfor vil bilforhandleren have pengene på forskud, altså før du får bilen ?

Godt spørgsmål - det får han ihvertfald ikke

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2014 kl. 10:47

En bilhandel foregår på denne måde.

I laver en slutseddel med de betingelser som i hver især har, det kan være restgæld som skal slettes, fejl der skal laves inden lev. osv.

Når du henter bilen, kontrollere du at betingelserne er opfyldt fra sælgers side og du betaler for bilen. Hvis der er tale om meget dyre biler? kan sælger måske forlange et forskud på 20 % men jeg har ikke erfaringer med så dyre biler.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2014 kl. 12:59

Mads Andersen

bruger siden
06-04-2005

skrev:
En bilhandel foregår på denne måde.

I laver en slutseddel med de betingelser som i hver især har, det kan være restgæld som skal slettes, fejl der skal laves inden lev. osv.

Når du henter bilen, kontrollere du at betingelserne er opfyldt fra sælgers side og du betaler for bilen. Hvis der er tale om meget dyre biler? kan sælger måske forlange et forskud på 20 % men jeg har ikke erfaringer med så dyre biler.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Jeg er aldrig stødt på en forhandler der har bedt om et forskud på x-antal procent! Den slags aftaler florerer kun, hvis der er tale om at en forhandler skal hjemskaffe en konkret (typisk special-bil) fra udlandet, og hvor forhandleren derfor vil sikre sig, at køber er seriøs, og ikke "springer" i målet.

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2014 kl. 13:15

Det er heller ikke min fornemmelse at de skulle gøre dette, andet end det eks. du har beskrevet.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 10:40

Du er sikret som forbruger mod bla. pant i bilen hvis forhandleren på skrift eks. en sluitseddel som er et gyldigt dokument, skriver at panten er slettet i bilen ved levering, er det ikke det? så er det dokumentfalsk og du kan aldrig komme til at hænge på et pant når det er foregået på den måde via en forhandler.

Hvis forhandleren ikke har sagt noget om pant i bilen, det er en anden sag så.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 10:59

Nu er jeg ikke advokat, men jeg ved så meget at man som forbruger er sikret økonomisk mod sådan ting, det er forhandleren der er den prof. og ham som har det fulde ansvar. Så kan det godt være at du mister bilen, men dine penge får du tilbage, selv hvis han går konkurs.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 16:05

Gider ikke bruge mere tid på denne tråd, jeg kan bare sige at du som forbruger aldrig komme til at hænge på en gæld på 2.5 mill. som er gældsat i en bil ( pant ) hvis dette er nedskrevet i en slutseddel hvor sælger oplyser at den er slettet ved levering.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 17:51

Mads Andersen

bruger siden
06-04-2005

skrev:
Gider ikke bruge mere tid på denne tråd, jeg kan bare sige at du som forbruger aldrig komme til at hænge på en gæld på 2.5 mill. som er gældsat i en bil ( pant ) hvis dette er nedskrevet i en slutseddel hvor sælger oplyser at den er slettet ved levering.

Forkert!
Ordlyden i slutsedlen giver ikke forbrugerbeskyttelse.
Det gør derimod en bekræftelse fra banken på, at de sletter pantet hvis - eksempelvis - køber indbetaler købesummen på et af dem angivet reg. nr og kontonummer.
På den måde har de hånd i hanke i værdien af deres pant.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 19:13

Hvis man underskriver et dokument og man har handlet usandt eller direkte ulovligt,tro mig, så står du til ansvar, især som erhvervsdrivende.

Jeg kan ikke læse nogle steder at en sludseddel ikke er et gyldigt dokument?

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2014 kl. 21:22

Som R R skriver, så nytter det ikke at have retten på sin side, når pengene er væk!

Hvis vi forestiller os et scenarie, hvor en bilforhandler er kunde i "Bank A". Forretningen er ikke rentabel, kreditten bliver overtrukket, og banken lukker for yderligere kredit, og ønsker engagementet nedbragt. Forhandleren åbner en konto i "Bank B".
Den næste kunde der køber en bil hos ham for at vide, at "Bank A" har pant i bilen, men jeg (forhandleren) vil gerne indestå for, at bilen er fri og ubehæftet når du køber den, så det skriver jeg lige på slutsedlen.
Købesummen for bilen overføres på kontoen i Bank B/eller betales via en check til forhandleren, som forhandleren så sætter ind på sin konto i Bank B.
Forhandleren begynder at bruge pengene (Bank A) har jo smækket kassen i.
Bank A får nys om at det varelager de har pant i, måske ikke er helt "intakt", da der ikke længere indgår penge fra solgte biler.
De besøger forhandleren og konstaterer, at der mangler x-antal biler i udstillingen - biler de har pant i.
Hvad tror du Bank A gør? Jo - de har sikkerhed i bilerne, og kræver naturligvis købesummen overført til engagementet i Bank A. Forhandleren kan ikke honorere deres krav, da han har brugt pengene.
Da de så har pant i de solgte biler, kræver de pengene af kunderne - og det er de naturligvis i deres gode ret til - de har jo netop sikkerhed i bilerne. Så enten betaler kunderne, og ellers mister de deres bil(er).
Hvad kan køberne gøre efterfølgende? Jo - de kan gøre krav mod forhandleren, da de jo har betalt bilerne én gang . MEN han har jo brugt pengene, og er "fattig som en kirkerotte"!

Så på trods af at forhandleren garanterer dit eller dat på slutsedlen, så hjælper det ikke de stakkels kunder, for de kan ikke "plukke en skaldet høne" - for nu at blive i billedsproget.

Så i dette tilfælde giver forhandlerens "garanti/indeståelse" på slutsedlen ingen forbrugersikkerhed - det skal være banken som bekræfter ophævelsen af pantet.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

09-06-2014 kl. 16:54

Jeg fik det råd af FDM, at vente med at betale til hæftelsen var fjernet. Det forelagde jeg sælger, og han fik fjernet bilen fra pantebrevet. Vi har nu hentet bilen, og den kører glimrende :-)

Mange tak for hjælpen.

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2014 kl. 17:10

Så har sælger jo også holdt hvad han lovede dig, nemlig at restgælden ville være slettet ved levering. Alle fare op om det ene og det andet.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

09-06-2014 kl. 18:22

Jo, men først efter pres fra mig og FDMs jurister, der havde sælger i røret

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2014 kl. 18:29

Det forstår jeg ikke? du skriver i dit første indlæg at sælger sletter gælden? har sælger derefter skiftet mening?

Ps. hvilken bil købte du?

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

09-06-2014 kl. 18:33

Sælger og hans bank oplyste mig om, at pantet ville blive slettet efter 2-3 måneder, når pantebrevet alligevel skulle opdateres. Det mente jeg ikke var nok ifht hvad han havde lovet, og det samme gjorde FDMs jurister ikke. Sælger blev utilfreds, men gik med på den i sidste ende, så jeg fik en bil uden restgæld. Købte en Megane

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2014 kl. 19:43

Ok, det lyder som om at sælger har styr på sagerne, men bare ikke "gad" at lave unødigt papirarbejde, lidt dårlig stil synes jeg.

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

09-06-2014 kl. 21:45

Hov ja, kan godt se det kan læses sådan. Det kostede bilen slet ikke, men den var knyttet til pantebrevet, der som nævnt var lyst på i alt 8 biler :-)