Bilbasen Forum

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-08-2007 kl. 11:07

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at investere i en Mercedes E-klasse st.car, ca. årg. 2000. Det skal nok være en 220 cdi, 270 cdi, eller 320 cdi - helst en af de sidste to. Problemet er bare, at de vi jo bor i et land, hvor bilafgifterne ligger i den meget tunge ende, så rækker mit budget kun til en Mercedes GT - dvs. en gammel taxi, og sådan en har jo gerne kørt ca. 400.000 km. Hvad skal jeg forvente at sådan en godt tilkørt Mercer kommer til at koste mig at holde kørende? Jeg tænker her ikke på afgift og forsikring, men blot på service, reparationer etc. Nogen der har nogle erfaringer med sådan en model? Søren..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jeppe Friberg

Jeppe Friberg
bruger siden
06-01-2004

20-08-2007 kl. 12:47

Det er sgutte til at forudsige.

Drivlinjen, bremserne og interieur er fantastisk, hvis det er passet, så find en med service.

Elektronikken kan i mange tilfælde have "Den Franske Syge"

Rust er et meget stort problem. Tjek den grundigt især skærme, oversiden af dørene, underkanterne af vinduerne, stenslag osv. Søg efter en med pavabehandling

Brug penge på en FDM-test og få en bil med fuld garanti.

220 CDI er faktisk fin til bilen.

Morten Nøhr

Morten Nøhr
bruger siden
24-03-2004

20-08-2007 kl. 14:05

hvad er dit beløb. har selv købt 220cdi w211 i marts til 340 000 kr ingen udgifter til nu men skal snart til service .:) kører dejligt ingen støj . ulempe ingen støj så 110 eller 180 føles ens .

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-08-2007 kl. 14:16

Hej igen.

Jeg havde håbet på, at jeg kunne nøjes med ca. 250.000 kr.
Jeg har set en del til den pris, og nogle ser ret pæne ud - men selvfølgelig har de mange km på uret.

Her er f.eks. en, som jeg har set lidt på:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=139623&source=2

Søren..

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

20-08-2007 kl. 21:04

Du bevæger dig ind på et farligt område. Generelt er priserne for høje pt. bl.a afgift reguleringerne denne sommer.

Mange frikørte er monteret med 17-18 fælge, alle biler er omlakeret pga rust i døre og bagklap, så umildbart er alle i god kosmetisk stand. Glem dette et øjeblik.... mange er stenbros taxi´r der har kørt de sidste 50.000 km inden frikørsel, uden nævneværdig vedligeholdelse. Synd at manden der overtager bilen ikke får bilen færdig repareret.

Senest har jeg prøvekørt en frikørt med 340.000 km på bagen - ærgeligt men følgende skulle repareres: A/C, sædebunde, sædevarme, bøsninger i undervogn, div. knapper interiør, buler i taget, maling af hjelm, dør og forskærm, indsugningsmanifold, osv osv. en reparation til ca 45.000,- ærgeligt når der forlanges 299.000 for bilen. Må ikke koster mere en 220.000,-.

Tag til Tyskland og find en bil der har kørt mellem 200 og 300.000 km. Koster idag ca. 12-14.000 euro + små 210.000 i afgift. Eller køb bilen hos autoriseret forhandler og betal lidt mere for bilen.

Reparation udgifter kan overstige alle privat budgetter.

Jeg har handlet med bilmærket i 10 år hos autoriseret Mercedes-Benz forhandler, og har set alle eksempler, modeller og reparationer.

Pas på, pas meget på - og køb kun en bil der har været hos testcenter FDM de 4.000,- kan være en meget god investering.

Held og lykke -

Mvh
Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

21-08-2007 kl. 20:53

senest: indkøbt Volvo V70 T5 Aut - 02- 100tkm -Kr. 300.000
Mercedes-Benz E270 CDi Elegance - frikørt - 04 - 275 tkm - 300.000
Der findes simpelt hen ingen biler der stiger i værdi, der er en generel afmatning i samfundet, der er solgt en mængde dyre hvidplade biler til erhvervs kunder, der nu ønkser at træde vande. Det har en naturlig nedadgående virkning på priserne. Derudover er mindre dieselbiler blevet atraktive - og kun pga afgiftslempelsen.
Jeg ved ikke hvor du har din viden fra men jeg sidder med fingerne i dejen hver dag, og der gives store rabatter på nye biler.
Mercedes E320 (210) kører som en traktor set i forhold til afløseren, og dermed en gammel konstruktion fra primo 90erne, selv motoren er en gammel konstruktion, opfylder kun EURO3 krav og ville derfor ikke kunne ny indregistres idag. Motorblokken er tilbage fra 300 D medio 80rne.
211 er både længere og breddere en model 210, og de tekniske problemer er løst for år siden.
mvh
Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

06-10-2014 kl. 07:14

Fandt denne tråd, men hvordan gik det med alle de frikørte og dyre biler, der er sket meget i verden siden 2007!

Profil slettet

Profil slettet

06-10-2014 kl. 13:12

Jeg tror desværre ikke længere det er en god fidus at købe frikørte taxaer. Især efter det ikke længere er muligt for vognmanden (pga. miljøregler) at købe de store motorer i bilerne.
Der er stor forskel i slidstyrke i en motor om det er en 3 liters diesel eller en oppumpet 2 liter med turbo og kompressor.
Jeg tror ikke de mindre motorer har meget liv i sig efter taxalivet.
Desuden er priserne alt for høje på de frikørte biler nu.

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

07-10-2014 kl. 15:45

Hilbert Brodtgaard

bruger siden
07-08-2013

skrev:
Jeg tror desværre ikke længere det er en god fidus at købe frikørte taxaer. Især efter det ikke længere er muligt for vognmanden (pga. miljøregler) at købe de store motorer i bilerne.
Der er stor forskel i slidstyrke i en motor om det er en 3 liters diesel eller en oppumpet 2 liter med turbo og kompressor.
Jeg tror ikke de mindre motorer har meget liv i sig efter taxalivet.
Desuden er priserne alt for høje på de frikørte biler nu.

Ved ikke lige hvor du har det med at 2 liter motorerne ikke kan holde? MB har i mange år gjort brug af den solide 4 cylindrede 2.1 liters, og det er den der ligger i en C- og E-200, hvor den har 136 HK, ikke ligefrem 'oppumpet'. Jeg havde den i 125 Hk udgaven, og den kørte bare. Der er mange MB'er med langt over 500 kkm på klokken til salg, og de er ikke slidt op, så med mindre man har et voldsomt kørselsbehov, skal en frikørt med 250 kkm, nok holde i mange år.
Priserne kan man altid diskutere, men mellem 250 kkr og 300 kkr. for frikørte MB'ere synes jeg ikke er for høje priser.

Dette indlæg blev 07-10-2014 15:46 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

08-10-2014 kl. 10:39

Ahh - lidt har det nu at sige hvor komprimeret en motor er sat op. Det er barnelærdom så kom ikke og påstå noget andet vrøvl.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

08-10-2014 kl. 17:09

KS: er der ikke lidt om det Hilbert Brodtgaard skriver ??

Jeg synes altså ikke, det er ret tit at man støder på Mercedes med den omtalte 2,1 liters motor, som har kørt 500.000 km. ++.

Ligeledes er jeg lidt betænkelig ved udsigten til evt. udgifter som man ikke oplevede på en Mercedes før i tiden - W123 /W124. Jeg tænker på turbo, dyser og andet elektronik, som vel ikke er meget bedre end elektronikken på andre biler?

Jeg har ejet både W123 og W124 og jeg oplevede aldrig store rep.udgifter. Når jeg læser "tidl. ejeres" erfaringer under nyere Mercedes - og specielt W211-modellen, så lyder det som om, at folk finder bilerne dyre i rep. ligesom folk ikke er vildt imponerede over langtidsholdbarheden.

Prøver man at læse tidl. ejeres erfaringer under f.eks. Mercedes 250D/300D perioden 1985-1993, så er det eneste kritikpunkt vægtafgiften.

Jeg tror Hilbert har ret, når han inddirekte skriver, at Mercedes har været mere langtidsholdbare end tilfældet er i dag!

Profil slettet

Profil slettet

08-10-2014 kl. 18:04

Joakim: Tak for seriøs faglig støtte. Som amerikanerne siger: Nothing Beats Cubic .

At påstå en 1,0 turbo kan holde til at trække f.eks. en næsten 1,5-2 ton tung Mondeo rundt i km 500000 er jo direkte naivt og dumt.

Da netop Mercedes Benz lavede deres uopslidelige 3,0 diesel uden turbo eller andet fittelihut så man beviset.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-10-2014 kl. 15:15

Hilbert Brodtgaard

bruger siden
07-08-2013

skrev:
Joakim: Tak for seriøs faglig støtte. Som amerikanerne siger: Nothing Beats Cubic .

At påstå en 1,0 turbo kan holde til at trække f.eks. en næsten 1,5-2 ton tung Mondeo rundt i km 500000 er jo direkte naivt og dumt.

Da netop Mercedes Benz lavede deres uopslidelige 3,0 diesel uden turbo eller andet fittelihut så man beviset.

Men den "frygt" var der jo også da dieselmotorerne gik ned i størrelse, og de lever da fint efter videre efter 500.000km.

Motorstørrelsen er da fuldstændigt ligegyldig. Det handler jo om hvorvidt motoren er forstærket, så den kan klare de kræfter den yder. Og netop Ecoboost motoren er jo lavet med henblik på trykladning, så den skal nok holde. Der er allerede kits ude til at smide motoren op på 170-180hk, uden indgriben i motorens konstruktion.

Og amerikanerne siger "there is no replacement for displacement". Hvilket japanerne jo indtil flere gange har modbevist ;-)

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

09-10-2014 kl. 17:37

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Men den "frygt" var der jo også da dieselmotorerne gik ned i størrelse, og de lever da fint efter videre efter 500.000km.

Motorstørrelsen er da fuldstændigt ligegyldig. Det handler jo om hvorvidt motoren er forstærket, så den kan klare de kræfter den yder. Og netop Ecoboost motoren er jo lavet med henblik på trykladning, så den skal nok holde. Der er allerede kits ude til at smide motoren op på 170-180hk, uden indgriben i motorens konstruktion.

Og amerikanerne siger "there is no replacement for displacement". Hvilket japanerne jo indtil flere gange har modbevist ;-)

Jannik - det kan være, du ved det - og kan jeg så bede dig svare??

Hvordan kan man "forstærke" en motor?

Og det er vel fortsat et fåtal af motorer, som kan køre 500.000+ km?

MVH Joakim

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-10-2014 kl. 18:15

Joakim S

bruger siden
15-04-2013

skrev:
Jannik - det kan være, du ved det - og kan jeg så bede dig svare??

Hvordan kan man "forstærke" en motor?

Og det er vel fortsat et fåtal af motorer, som kan køre 500.000+ km?

MVH Joakim

Man forstærker en motor på mange måder. Det der slider på en 1.0 turbobenzin med 125hk/200nm, er jo det ret så høje tryk der opstår i cylindrene. Man gør så bla. det, at man sørger for at sådan noget som toppakning er lavet af stål, og ikke fiber som mange almindelige motorer kører med. Også sådan noget som krumtap- og plejlstangslejer laver man så de kan klare at køre med så højt et kompressionstryk, en turbomotor laver. Kort sagt dimensionerer man motorens dele, til den ydelse og belastning man ønsker. Motorens volumen har jo intet med sliddet at gøre. Du har jo stadig kun x-antal krumtapslejeoverfald at fordele effekten ud på.

Og der er ingen grund til at tro, at Ecoboost motoren ikke kan holde, når andre motorer med langt højere effekt sagtens kan. Der er f.eks. toliters motorer der yder 200hk/liter (altså 400hk i alt), og de holder fint.