Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Frikørt taxa "Mercedes e220 cdi" w212

Jacob Sandberg

Jacob Sandberg
bruger siden
30-07-2003

25-11-2014 kl. 23:13

Hej med jer.

Jeg overvejer og købe en frikørt Mercedes E220 cdi BE. Den er ca. 3 år gammel og har rundet 200.000 km. Service er overholdt hos MB.

Jeg forventer og have den i 3 år, hvorefter den har rundet ca. 350.000 km.

Men hvad siger I, er det tosset set i forhold til afskrivning, kommende værkstedsregninge m.m.

Vi behøver ikke snakke om københavner vogn med mange chaufføre etc. Den del er der styr på.

Kom gerne med en masse imput.


vh

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

25-11-2014 kl. 23:40

Det lyder til, at kvaliteten igen er i top på de nye Mercedes - her i blandt W212. Og ved at læse de forskellige erfaringer fra tidl. ejere, så lyder det faktisk til at være en meget pålidelig bil.

Mht. økonomi - min eneste anke må være, at de frikørte taxaer ikke har samme interesse - som før i tiden. Læs: de er åbenbart lidt svære at sælge. Men, jeg tror ikke den vil miste mere i værdi end en ny bil til 300.000 kr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Sandberg

Jacob Sandberg
bruger siden
30-07-2003

26-11-2014 kl. 11:39

Hej.

Tak for et par gode input , kom gerne med flere.

Hvis man kan købe en 2-3 år gammel vogn der har rundet mellem 200-250.000 kr. Til ca. 300.000 kr.

Når jeg skal af med den er det en ca. 5 år gammel der har gået ca. 300 - 320.000 km.

Hvis den overhovedet kam sælges, hvad får man ca. For sådan en vogn ( hvis vi tager udgangs punkt i det marked vi kender.

ja, måske det samme jeg spørger om igen :) Men synes jeg får mange forskellige info om sådan køb.

Men min indkøbspris må jo have en del vigtighed i denne snak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

26-11-2014 kl. 18:10

lars hansen

bruger siden
02-07-2006

skrev:
Hej Jacob

Du skal regne med et værditab på mellem 50-100.000 kr i det øjeblik du kører ud over kantstenen. Der er ikke mange forhandlere der vil røre ved de frikørte og vælger de at tage en ind skal de have en avance på ovenstående beløb. Når så bilen til sin tid har rundet 350000km får du rigtig svært ved at sælge den igen.

Jeg har selv tidligere kørt frikørte taxier men er stoppet grundet det enorme værditab og den store udskrivning til vedligehold af bilen. Du skal sætte mindst 2000 kr til side hver måned til værkstedsregninger, hvis du lige som mig vil have tingene lavet når noget ikke virker, kan du leve med en lampe der lyser eller en vindue der ikke kan åbnes, kan du godt sætte lidt mindre til side. Jeg har også altid fået lavet mine biler hos en autoriseret forhandler, for derigennem at opretholde mobilitetsservicen.

Der er selvfølgelig andre som mig derude der for lavet bilen når noget er galt og kan du finde sådan en, kan du være heldig og blive rigtig godt kørene uden de store udskrivninger.

Lars

Nå, jeg kan læse, at mit svar er mere vildledende end vejledende - beklager.

Lars: må jeg spørge, hvad du skulle rep/vedl?

Jeg troede faktisk, at w212 var rimelig at vedligeholde - i forhold til W211.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Sandberg

Jacob Sandberg
bruger siden
30-07-2003

26-11-2014 kl. 19:28

Hej Lars.

Det er guld værd med de oplysninger du kommer med,

Jeg kikker på denne

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-aut-be/2319125

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Sandberg

Jacob Sandberg
bruger siden
30-07-2003

26-11-2014 kl. 22:40

lars hansen

bruger siden
02-07-2006

skrev:
Prisen virker rimelig, men man skal jo altid gå efter lidt rabat, i det her tilfælde vil 5-10 kg være okay.

Vær obs på at fuld service historik ikke er det samme som, at alt det slidte er skiftet. Sliddele som kæde, remme, remstrammere, converter, osv begynder at få det svært ved disse høje km-tal. Tjek også lygteglasset, det bliver meget mat efter så mange km. og nye koster +5000kr. uoriginal.

Få en liste med hvad der er skiftet i bilens levetid, det bør ikke være et problem for sælger. Hvis den har kørt på servicekontrakt ligger det hele elektronisk hos mercedes.

Forvent at der kun er skiftet dele efter 10/2013 som har indvirkning på om bilen kan køre. Dele der giver "lyde" bliver sjældent skiftet efter garanti udløb og er du ligesom mig god til at opfange disse "lyde" kan det sagtens blive en dyr fornøjelse. Raslelyde ved start kan feks. være en løs kæde og sådan en bør man skifte, jeg mener det koster omkring 8-10kg.

Tjek også op på om bilen er serviceret incl. rusttjek hos Mercedes alle gange, da det giver dig mobilitetsservice i hele europa, ligesom du får gavn af det hvis der kommer en auktion fra Mercedes i form af opdatering af gps, eller udskiftning af en del som Mercedes siger skal udskiftes.

Hej.

Så som der lidt priser på banen, og det er da til at forholde sig til.

Vi vi så skal se på det egentlige værditab. Hvis vi antager at den kan købe til 290.000 kr. og den efter to år så har kørt ca. 300.000 kr. Hvad kan bilen så sælges for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

27-11-2014 kl. 08:59

Jeg forstår godt at du spørger ind til værditabet, det er jo trods alt den største post på et bilbudget.
Problemet er bare at det ikke er muligt at få et svar.
Personligt tror jeg at du vil få et større tab end Lars gætter på, tænk på at der hele tiden kommer nye Mercedes-modeller der kører meget længere på literen end de gamle, og at priserne på biler i disse år ikke stiger, men derimod falder. Det sammenholdt med diverse leasingtilbud på nye biler, så tror jeg, desværre, at der er meget få købere til en gammel frikørt taxa, det kan simpelthen bedre betale sig at lease hvis man vil køre den slags biler.

Dette indlæg blev 27-11-2014 09:00 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

27-11-2014 kl. 09:39

lars hansen

bruger siden
02-07-2006

skrev:
Prisen virker rimelig, men man skal jo altid gå efter lidt rabat, i det her tilfælde vil 5-10 kg være okay.

Vær obs på at fuld service historik ikke er det samme som, at alt det slidte er skiftet. Sliddele som kæde, remme, remstrammere, converter, osv begynder at få det svært ved disse høje km-tal. Tjek også lygteglasset, det bliver meget mat efter så mange km. og nye koster +5000kr. uoriginal.

Få en liste med hvad der er skiftet i bilens levetid, det bør ikke være et problem for sælger. Hvis den har kørt på servicekontrakt ligger det hele elektronisk hos mercedes.

Forvent at der kun er skiftet dele efter 10/2013 som har indvirkning på om bilen kan køre. Dele der giver "lyde" bliver sjældent skiftet efter garanti udløb og er du ligesom mig god til at opfange disse "lyde" kan det sagtens blive en dyr fornøjelse. Raslelyde ved start kan feks. være en løs kæde og sådan en bør man skifte, jeg mener det koster omkring 8-10kg.

Tjek også op på om bilen er serviceret incl. rusttjek hos Mercedes alle gange, da det giver dig mobilitetsservice i hele europa, ligesom du får gavn af det hvis der kommer en auktion fra Mercedes i form af opdatering af gps, eller udskiftning af en del som Mercedes siger skal udskiftes.


Herligt med en tråd, hvor folk med erfaring faktisk har noget relevant på hjerte for en gangs skyld.

Undskyld, men mener du ikke "k", når du skriver kg? kg står for kilogram, som er en vægtenhed :)

Dette indlæg blev 27-11-2014 09:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-11-2014 kl. 11:51

Du spørger om det er helt tosset.
Det behøver det jo ikke at være, hvis du bare er bevidst om hvad det er du køber.
Hvis det er fordi du VIL have en Mercer (med det udgiftsniveau der følger med) og dette er en genvej til måske at få det lidt billigere (i forhold til afskrivning) end at købe en ny til 8-900k er det måske ok.

Hvis du sammenligner med at købe en næsten ny bil ala: Mondeo, Insignia, 6 etc. er det ikke nødvendigvis lige så god en ide. Hvis du køber en af dem, vil du formentlig få en næsten ny bil, med relativt få km. og med noget garanti tilbage.

Merceren er heller ikke ret gammel, men har rundet 200k km, så uanset det er en Mercedes er der stadig dele der er slidte og i nogle tilfælde også mere avanceret teknik, som er dyr ved rep. Herudover er der ingen garanti, så det kan blive en dyr fornøjelse.

Derudover er der milevid forskel på at sælge en 2-3 gammel model med 200-250k km og så en 5-6 år gammel med 350k km.
Den gamle version er der pludselig få købere til (medmindre prisen er lav) da den bliver set som en halvgammel, slidt bil og der er i mellemtiden kommet nyere frikørte modeller, med nyere/mere udstyr, længere på literen etc.

Så jeg ville regne med en afskrivning på 40-50k om året over 3 år.

Derudover er det jo lidt en lottokupon du køber.
Hvis du er heldig kan du måske stort set nøjes med alm. serviceeftersyn i de 3 år. Hvis du er uheldig kan du løbe ind i nogle rigtig dyre reparationer, hvis der bliver problemer med motor, gearkasse eller lignende (fra 20-30k eller mere).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Emanuel Kusk Kristensen

Emanuel Kusk Kristensen
bruger siden
13-01-2005

27-06-2017 kl. 03:08

Hej.

Har kørt mercedes i over 40 år, og altid frikørte taxi, jeg har aldrig haft de problemer i her taler om.
Lyde som om det bare er noget i tror, har haft mb der har kørt over 750000 km, uden problemer.

Har nu en W212 fra 2012 har kørt 340000 uden problemer.

Alt under 400000 er lavt km for en mb.

Søndag kørte jeg fra kolding til århus, med fart på 110 til 130 i timen.

Den brugte 4,6 l pr. 100 km.

Jeg kan høre på mange af disse udtalelser, at det er noget man tror, men en mb kører stadig godt når den har kørt 5 - 600 tusinde km. uden problemer.

Forstår ikke alle disse repr. der tales om, dem kender jeg ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg