Bilbasen Forum
Fotovogne
Profil slettet
08-09-2016 kl. 16:50
Vi oplevede lige en fotovogn som havde taget kamera ud af bilen og sat på en fod ude ved vejen over i den anden side af vejen.
Hvorfor er det at politiet gør det ?
Altså dem som kører for hurtigt sætter jo ikke farten ned, når de ikke kan se fotovognen.
På bilzonen skriver de at der går 2-4 uger før bøden kommer og i den tid vil synderne
så stadigvæk kører for hurtigt.
Altså hvis den fotovogn holdt ved en skolevej og den kunne ses, så vil dem som kører
for hurtigt jo sætte farten ned inden de når skolen hvor fotovognen holder.
Vil det sige at der skal en dødsulykke til før politiet eller fotovognene bliver synlige ?
Vi synes det er dybt underligt at politiet ikke er synlige.
Eller er det bare os som ikke forstår det ?
Kent
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-09-2016 kl. 06:47
synlig fotovogn vil være det bedste. For som Kent skriver kan man ikke se den
så sætter bilisterne jo ikke farten ned på de udvalgte skoler ned og lille Anna eller
en vejarbejder bliver kørt over.
Og den med præventiv virkning holder nok ikke, der er 100 fotovogne i DK og tja 50 af dem er måske på vejene samtidig og der er 75.000 km veje i DK så chancen
for at møde en er jo minimal.
Det ses jo også i aviser og alle de politi-programmer på tv, at en fotovogn nemt
snupper 100 bilister i timen, så der er ingen præventiv virkning, bilisterne kører
bare som normalt og tager chancen og risikoen for at møde en fotovogn
når den ikke er synlig.
Dette indlæg blev 09-09-2016 06:52 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-09-2016 kl. 08:21
C Boysen
bruger siden
03-09-2016
skrev:
At en fotovogn snupper 100 biler i timen siger jo intet om, om det har en effekt at de er der.
Det kunne jo være der ville være 200 biler der kørte for stærkt hvis de vidste der ingen chance var for at blive snuppet.
Lige præcis - så derfor skal de være synlige.
Profil slettet
10-09-2016 kl. 19:51
Så det vil være bedst hvis de er synlige som i England og andre lande ?
Hvem bestemmer det, er det politiet selv eller politkerne ?
Vi synes stadig de skal være synlige så synderne ser dem med det samme og
får sat farten ned på skolevejen hvor de holder istedet for at være usynlige og
bilerne ikke får sat farten ned i god tid.
Kent
J R
bruger siden
13-12-2013
11-09-2016 kl. 09:24
Men når man pludselig efter årtier med 60 kmt ændre en strækning på 100 meter midt på en vej i et industrikvarter til 50 kmt, og så konsekvent parkerer fotovognen der, er for mig en pengemaskine.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-09-2016 kl. 15:27
Er klar over de normale med 50, 80 og 130. Men ofte er der på store fine veje ændret hastighedsbegræningen fra 80 til 70 eller sågar 60 km.
Det må vel egentlig være på tide at kigge på fartgrænserne, det er vel et levn fra
1970 eller 80 erne og nu om stunder er køreundervisningen så meget bedre og
undervisningen i skolerne er mere orienteret på trafik samt alle de oplysningskampagner og skulle de gå galt er bilerne nu om dage så meget
mere sikker med automatisk nedbremsning, fodgænger stødzoner osv.
Tror mange billister ser stort på fartgrænserne netop fordi de er urelistiske
lave pga det som jeg skriver - så hvis fartgræserne var realistiske så
vil alle jo netop overholde fartgrænserne bortset fra de enkelte som er
helt uden for rækkevide og der vil synlige fotovogne være et stærk kort.
Dette indlæg blev 11-09-2016 15:30 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-09-2016 kl. 18:52
C Boysen
bruger siden
03-09-2016
skrev:
Jeg tror alt for mange bilister overvurderer deres evner til at køre bil og reagere på deres omgivelser. En lempelse i hastighedsbegrænsningerne vil kun få folk til at begå flere ulykker.
At bilerne i dag er sikrere betyder jo ikke at vi skal køre flere af dem i smadder.
Det er jeg så ikke enig i.
Ulykker sker jo i 90 procent af tilfælde pga uopmærksomhed i trafikken, det kan være spiritus og narkotika påvirkning, folk bruger mobil og laver alt andet end at kører bil samt at de ikke holder afstand til forankørende og ikke læser trafikken korrekt og
laver hasarderede overhalinger mv og så er der de 10 % som bare ikke burde have
kørekort.
Slogaet 'farten dræber' fra 80'erne burde hedde 'uopmærksomhed dræber'.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-09-2016 kl. 20:22
Jo men når alle ved at man må køre 100 på landeveje som i Tyskland, så holder alle
jo den samme længere afstand så ingen bliver overrasket over hastigheden og
den tilsvarende bremseafstand.
Synes bare hastighedsgrænserne skal tilpasses, så ikke så mange kører
ulovligt hele tiden, der er jo en grund til at så mange kører for hurtigt fordi
vejene tillader det.
Danmark skal jo ikke gå istå pga hastighedsgrænser som ikke er tidssvarende.
Og ligeledes omvendt så synes jeg at der er en del veje hvor hastighedsgrænsen
faktisk skulle sættes ned, men det er en anden sag.
Bare min mening.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-09-2016 kl. 15:33
Simon J
bruger siden
02-02-2013
skrev:
Om du sætter hastighedsgrænsen op til 150 km/t vil folk stadig køre for stærkt.. Den eneste forskel er at de ulykker der vil ske, sker med langt større kraft og skaderne vil være alvorligere.. Efter min mening må det være politiets ansvar og dele dummebøder ud når folk er så dårlige til og passe på sig selv og andre.
syntes politiet gør et glimrende stykke arbejde med vognene, hvis der er udsatte områder omkring skoler og lignende hvor folk bevist køre stærkt burde man opsætte permanente fotofælder på strækningen så man sikre hastigheden bliver overholdt selv når politiet ikke holder der
God ide med permanente fotostandere ligesom forsøget for ca 10 år siden og smart var det jo at der blev skiltet med det ca 150 meter i forvejen, lad og få en masse flere
af dem fremfor skjulte fotovogne. Hvorfor gik man væk fra de stationære standere ?
Jeg mener at hvis hastigheden blev tilpasset vejene, så vil mange flere køre
'lovligt'. Dem som vil køre meget for stærk gør det uanset om der står 110 eller 150
på skiltene, de er helt uden for rækkevidde.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
16-09-2016 kl. 18:33
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
17-09-2016 kl. 10:43
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Var det ikke bedre bare at overholde hastigheden end at sidde og fumle med apps for at sænke hastigheden på nogle få hundrede meter og derefter køre for stærkt resten af vejen?
Jo bestemt når hastighedsgrænserne tilpasses 2016 både den ene og den anden vej.
Profil slettet
17-09-2016 kl. 12:50
God ide med permanente fotostandere ligesom forsøget for ca 10 år siden og smart var det jo at der blev skiltet med det ca 150 meter i forvejen, lad og få en masse flere
af dem fremfor skjulte fotovogne. Hvorfor gik man væk fra de stationære standere ?
Jeg mener at hvis hastigheden blev tilpasset vejene, så vil mange flere køre
'lovligt'. Dem som vil køre meget for stærk gør det uanset om der står 110 eller 150
på skiltene, de er helt uden for rækkevidde.
Meget enig.
De permanente fotostandere (tror de hed "stærekasser" ) skal i min verden udbygges og opstilles på veje i skoleområder, på veje hvor ulykkesfrekvensen har været høj og på steder hvor færdslen i andre henseender er belastet.
Flytbare ATK vogne er og bliver pengemaskiner. Når staten bestemmer at bøder og afgifter skal udgøre mere end ½ milliard kroner på finansloven, så er politimesteren i de forskellige politikredse jo nødt til at sende mandskab ud hvis hensigt er at malke så meget som muligt ud af bilisterne på en strækning som ellers ikke er speciel farlig.
ATK vogne kan være en godt supplement, hvis de ikke blot bruges "strategisk" for omsætningens skyld, men derimod opsættes på steder hvor de kan fange et par store fisk, der tilsidesætter enhver sund fornuft.
Jeg er tilhængere af systemer der fanger "de store fisk". Kriminaliseres skal ikke Hr. Jensen der i stedet for 80km/t kører 90 km/t på en bred landevej uden trafik.Det er derimod bilister der ikke kan finde ud af at holde sikkerhedsafstand, bilister der laver hasarderede overhalinger og bilister der ikke holder til højre og derfor tilsidesætter trafikkens fleksibilitet.
Dette indlæg blev 17-09-2016 14:24 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
17-09-2016 kl. 13:35
Tak for svarene - der er vist ikke kommet et brugbart svar på hvorfor de stller deres
kamera ud af bilen istedet for at være synlige ?
De eneste som kan bruges er det Per Rasmussen og til dels Jørgen Eriksen skriver.
Kent