Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

forkert indregistreringsdato

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 04:38

Vil en fejl i indregistreringsdatoen (4 måneder adskiller den korrekte dato og den skrevne) blive betegnet som en mangel der har betydning for salget, og give anledning til afslag eller ophævelse af købet??

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 07:01

Det kommer helt an på om det er betyder at din bil er bleven et år ældre på papiret? Hvis den var indreg. i feb./2007, men rigtig fra nov./2006? så ville jeg mene at du skal have ca. 10.000 kr retur, da det er hvad en bil ca. mister årligt i værdi, men FDM kan sikkert hjælpe dig mere præcist.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-10-2013 kl. 08:13

Underligt spørgsmål.
Bilen , eller forhandleren, kan jo ikke gøre for denne fejl, hvis du kan dokumentere det, så kan den lokale synshal rette fejlen.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-10-2013 kl. 09:14

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Underligt svar.

Det er forhandlerens ansvar, at den vare, han sælger, er iorden - herunder registreringsattesten. Hvis bilen reelt er ældre end lovet, kan den - som Mads er inde på - reelt være mindre værd.

Hvad nu hvis den, ved en fejl, er 4 måneder yngre KS ? har forhandleren så krav på erstatning ?

Det er da en underlig mentalitet at, hvis SKAT begår en fejl, så skal forhandleren bøde. Hun har krav på at ejlen bliver rettet, men da ikke en pind andet.

Erstatning? for dit og dat, er det Amerikanske tilstande vi skal have

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-10-2013 kl. 09:46

Dårligt eksempel KS.

Bilen fejler jo intet, Trådstarter skriver jo selv; "Vil en fejl i indregistreringsdatoen"

Hun ved udemærket godt at det er ren fejl, og hun taler jo ikke om at få den rettet, men om erstatning.
Det er ,i min verden, plattenslageri.

Det svarer til at du køber et par bukser idag d. 23/10-2013 og ved en fejl står der på kassebonnen at de er købt d. 23/6-2013 og du så kommer og beder butikken om erstatning fordi bukserne er 4 måneder ældre ?

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 09:50

Bilen har første indregistrering november 2003 og modelår 2004. Det er mig der har lavet fejlen og solgt til forhandler. En bil til 16000kr. Forhandleren har inden afhentning og køb fået alle oplysninger så som reg attest og gæld oplysninger. Jeg har ikke været opmærksom på fejlen og mener jo at han på en måned nok har set fejlen og ikke først efter afhentning, men er ikke ekspert så aner ikke levende råd

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

23-10-2013 kl. 09:53

HP> Mads og KS forholder sig til jura, du forholder dig til følelser. I handel gælder følelser ikke, kun jura.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-10-2013 kl. 10:04

Christina Korsholm

bruger siden
18-02-2010

skrev:
Bilen har første indregistrering november 2003 og modelår 2004. Det er mig der har lavet fejlen og solgt til forhandler. En bil til 16000kr. Forhandleren har inden afhentning og køb fået alle oplysninger så som reg attest og gæld oplysninger. Jeg har ikke været opmærksom på fejlen og mener jo at han på en måned nok har set fejlen og ikke først efter afhentning, men er ikke ekspert så aner ikke levende råd

Se, det vender jo sagen lidt på hovedet :-)
Hvis forhandleren vil kræve erstatning, så er det HAM der er en platugle, efter min mening, men som Niels så rigtigt skriver, så er der forskel på jura og retfærdighed

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 10:53

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er lidt uklart for mig, hvad fejlen består i?
Har du på slutsedlen angivet, at bilen er indregistreret første gang i februar 2004, mens den reelt er indregistreret første gang i novemer 2003 istedet?

Har sælger haft bilens registeringsnummer/stelnummer/registeringsattest til rådighed inden handlens indgåelse (dvs. inden slutsedlen blev underskrevet) eller først efter?

Umiddelbart tror jeg ikke, at det gør den helt store forskel i denne alder/prisklasse, da km-tal og stand nok er vigtigere, ligesom forhandleren som den professionelle part har et stort ansvar for at sikre sig. Med mindre du har handlet i ond tro (bevidst har forsøgt at snyde forhandleren) vil jeg derfor mene, at han er dårligt stillet og ikke kan kræve noget af dig.

Han har haft disse oplysninger inden. Bilen er solgt via auktion herinde og ja der står 2004 og ikke 2003 på sedlen der udskrives ved salg.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-10-2013 kl. 11:03

Hvis han har købt bilen på auktion, så har han jo budt på bilen ud fra din beskrivelse, og har derfor ikke kunnet se bilens papirer inden hans bud.
Han kan derfor kræve købet ophævet eller få en kompensation fra dig.

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 11:41

Han har haft reg nummer inden køb og har haft en måned efter køb til at kigge papirer igennem men vælger at kræve erstatning dagen efter han har hentet. Altså jeg ved jo godt jeg har lavet en fejl, nem synes jo bare at det er en voldsom godtgørelse han Vil have (4000kr) for en i forvejen meget billig bil

Dette indlæg blev 23-10-2013 11:41 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2013 kl. 13:51

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Profil slettet

Profil slettet

24-10-2013 kl. 05:30

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Så er det auktionsbetingelserne, der afgør sagen. Har du skrevet forkert i beskrivelsen, så svarer bilen ikke til beskrivelsen, og forhandleren kan gøre indsigelse. Iflg. betingelserne skal han dog gøre indsigelse ved afhentning - se afsnit 8.4 i http://www.bilbasen.dk/auktionsbetingelser/

Har han ikke gjort dette, har han forpasset muligheden for indsigelse og kan ikke forlange at handlen går tilbage eller du betaler erstatning.

Tak for det. Faktisk har han intet overholdt i reglerne. Hverken afhentning - der gik en måned, betaling - er ikke sket endnu, eller indsigelse.

Efter samtale med fdm og forbrugerrådet er jeg nået frem til at fejlen ikke går ind under skjulte mangler, da oplysninger via reg. Nummer og attest har været frit tilgængeligt og han som forhandler har ansvar for at undersøge disse oplysninger. Jeg har dog forsøgt at imødekomme køber og tilbudt afslag på 1500kr frem for 4000kr (efter råd fra fdm) men det har han afslået blankt og vil annullere handlen. Så nu må danske ret få et opkald og så tager jeg den derfra.....

Jeg takker for jeres svar :)

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

26-10-2013 kl. 14:59

Christina K

bruger siden
18-02-2010

skrev:
Tak for det. Faktisk har han intet overholdt i reglerne. Hverken afhentning - der gik en måned, betaling - er ikke sket endnu, eller indsigelse.

Efter samtale med fdm og forbrugerrådet er jeg nået frem til at fejlen ikke går ind under skjulte mangler, da oplysninger via reg. Nummer og attest har været frit tilgængeligt og han som forhandler har ansvar for at undersøge disse oplysninger. Jeg har dog forsøgt at imødekomme køber og tilbudt afslag på 1500kr frem for 4000kr (efter råd fra fdm) men det har han afslået blankt og vil annullere handlen. Så nu må danske ret få et opkald og så tager jeg den derfra.....

Jeg takker for jeres svar :)

Hvorfor siger du så ikke bare ja tak til at få annuleret handlen? Så kan du jo bare sætte den på auktion igen med de rette oplysninger.
Evt. kan du jo også prøve autocom bilauktion.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

26-10-2013 kl. 20:17

Det var en glimrende ide, Klaus kommer med

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2013 kl. 20:48

Endnu engang tak for svar. Der er fundet en løsning.