Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Smax - Mislyd fra hydraulikpumpe / servopumpe

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

25-01-2010 kl. 22:06

Hej Jeg har i den seneste tid haft en mislyd (svag hyletone ) fra motorrummet - i passager siden - på min Ford Smax. Mislyden er mest fremtrædende når bilen fremdrift eller hvis man drejer lidt på rattet. Jeg har haft bilen på autoriseret Ford værksted og de mente at det var servopumpen (hvilket også var min teori) som lavede balladen, så den har de skiftet (dkk 6.800,-), men lige lidt har det hjulpet, hyletonen er der stadig. Ford værkstedet har dog nu indrømmet at det nok ikke er servopumpen alligevel da symptonerne peger i retningen af noget andet (de ved bare ikke hvad det kan være). Jeg har nedenfor prøvet at beskrive symptonerne på mislyden: 1. Hvis bilen holder stille og der drejes lidt på rattet, kan man høre lyden af en pumpe som starter, som derefter bliver til "hylelyd". Efter 3-5 sek. kan man så høre at "pumpe" stopper igen og ”hyletonen” forsvinder 2. Hvis bilen er i fremdrift kan man høre denne "hyletone". Når man drejer på rattet (f.eks. i en rundkørsel) bliver "hyletonen" svagere et kort øjeblik. 3. Når bilen bringes til standsning - og stadig kørende i tomgang - kan man høre ”hyletonen svagt, efter 3-5 sek. stopper ”pumpen” og ”hyletonen forsvinder. Hvis bilen igen bringes i fremdrift, starter ”hyletonen” påny. 4. Når bilen bringes til standsning og efterfølgende slukkes, stopper ”pumpen” / ”hyletonen” efter 1-2 sek. Værkstedet har ydermere informeret mig om at servopumpen er hydraulisk, hvilket får mig til at tænke på om det kan være en hydraulik pumpe som skaber denne mislyd. Alternativ om det er en mislyd fra et hydraulik system. Jeg har forgæves søgt på nettet omkring hvilken pumpe som stopper automatisk efter at bilen har stille i tomgang i 3-5 sek. og som starter igen når bilen bringes i fremdrift Håber på at der nogen som kan hjælpe med lidt teknisk viden omkring denne ”pumpe” som starter og stopper.. Hilsen Stephan Christensen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

26-01-2010 kl. 23:42

Det ville være fint hvis du kan finde dem. Jeg ved at Ford har udsendt en såkaldt servicemeddelse omkring et lignende problem. Ford værkstedet har også prøvet på at udføre denne ændring. Men om det er et "nyt" problem eller om opgaven ikke er udført korrekt, har jeg desværre ikke mulighed for at svare på..

Update 2010.01.27:
Så blev jeg lidt klogere omkring hydraulik pumpen til servosystemet. Pumper er jo koblet "killremmen" og derfor starter og stopper den jo ikke.
Hvad der så starter nå bilen sættes i fremdrift eller der drejes let på rattet og stopper når bilen har holdt helt stille i 3-5 sek. har jeg ikke den vildeste fantasi om. Kan det være en ventil som åbner ?

Sidst rettet: 27/1-10

Sidst rettet: 27/1-10

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

28-01-2010 kl. 21:03

Det er næsten rigtig det som sælgeren siger. Jeg vil nærmere formulere det som "at det værst når det er koldt udenfor". Man kan også høre det når temperatur bliver varmere, men ikke så tydelig, man skal nok nærmere vide havd man skal lytte efter. Men når man har hørt det en gang, er det svært ikke at blive ved med at lytte til. For det er rent ud sagt pi... irriterende at høre på..

Ved du hvad værkstedet har forsøgt sig med, de gange den har været afsted ?..

Jeg tager min Smax på et andet værksted i morgen, så må vi se hvad de siger...

Jeg skal informere om, hvis de finder noget...

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

03-02-2010 kl. 20:35

Hei

Ja det er nyt :-)

Først og fremmest så er servo pumpen elektrisk. Jeg har selv lavet en test hvor jeg har frakoblet pumpen og helt rigtig, lyden kommer fra servo systemet. Så langt så godt..

Værkstedet's bedste bud er at det enten er pumpen eller trykrørene + olie beholderen som kan forudsagde mislyden. Da pumpen blev skiftet sidste år, uden nogen forbedring. Så deres anbefaling er at skifte slangerne + olie beholderen...

Jeg fik også et tip om at det er klart billigere at få dette lavet i tyskland...

Hvis du kommer nærmere en løsning, håber jeg at du vil skrive det herinde. Jeg skal selvfølgelig også nok gi lyd....

Hilsen
Stephan

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

06-02-2010 kl. 22:04

Jeg har netop en diesel, så det har - meget - stor interessere. Har du mulighed at scanne og maile ?

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

07-02-2010 kl. 15:30

Hej

Det lyder super. Min email er:

stephan.christensen@gmail.com

C Kurt

C Kurt
bruger siden
29-06-2015

28-05-2018 kl. 08:18

Hej Philip
Jeg har samme problem med min C-MAX så vil du være venlig og sende en kopi af de papirerne på jimmykurt@hotmail.com? TAK.
Mvh
Jimmy

C Kurt

C Kurt
bruger siden
29-06-2015

28-05-2018 kl. 08:20

Hej allesammen
Hvis nogle af jer har de papir som Philip nævne , vil i ikke være søde og sende dem også til mig på
jimmykurt@hotmail.com.
Mvh
Jimmy

C Kurt

C Kurt
bruger siden
29-06-2015

28-05-2018 kl. 14:09

Philip E

bruger siden
30-04-2008

skrev:
Ja men jeg kan sende dem i løbet af ugen. Mht din mondeo plejer det at være et filter i servobeholderen der tilstopper. Så det var måske en ide osse at overveje at skifte den.

Hej Philip
Jeg har samme problem med min C-MAX så vil du være venlig og sende en kopi af de papirerne på jimmykurt@hotmail.com? På forhånd tak
Mvh
Jimmy