Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford 1,0 turbo benzin

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

03-05-2012 kl. 10:04

Hej. Jeg var til åbent hus hos Ford i weekenden, hvor jeg prøvede en Ford Focus st.car med den nye 1,0 liters turbobenziner med 125 hk. Det var faktisk en meget sjov oplevelse. At blien kører godt, vidste jeg fra tidligere. En Focus er bare en meget velkørende bil. Men selvom jeg efter at have læst diverse tests var forberedt på, at den lille motor gør det godt, så blev jeg alligevel lidt overrasket over, hvor fint sådan en lille turbomotor kører. Den trækker fint og jævnt, og bilen føles faktisk ok hurtig. Men største overraskelse var nok lyden. Jeg havde forventet en blanding af symaskine og bankende lyd fra de tre cylindre, men blev ret positiv overrasket . Ved tomgang og fast hastighed er den stort set lydløs. Og ved acceleration giver den en lidt snerrende lyd, som måske endda kan betegnes som sportslig. Absolut ikke dumt. At blien så også var udstyret med et automatisk parallelparkeringssystem var en ekstra lille bonus, Jeg fandt hurtigt et par parkerede biler, som jeg kørte op på siden af, hvorefter jeg aktiverede systemet. Skærmen fortalte mig (på tysk), at båsen var stor nok, hvorefter jeg satte bilen i bakgear og slap rattet. Det er godt nok en underlig fornemmelse, når bilen selv styrer på plads i båsen, og det kræver næsten overvindelse at holde hænderne væk fra rattet, som så lystigt snurrer foran mig. Men absolut en sjov oplevelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg