Bilbasen Forum
Forbrug i diesel vs. benzin.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
19-09-2014 kl. 06:21
Benzinmodellen er oplyst til 20km/l
Dielselmodellen er oplyst til 27 km/l
Alle ved jo at disse forbrugstal er drømmetal. Men syntes jeg har hørt engang af forbrugstalene for diesel ofte er mere overdrevne eller benzintal, således at der måske skal trækkes 25% fra dieseltalet og kun 10procent fra benzin.
Er dette sandt?
Profil slettet
19-09-2014 kl. 08:24
Man kan ikke sætte tal så kategorisk på. Det afhænger af hver enkelt bil`s egenskaber i forhold til den bruger der kører den.
Nogle biler er meget økonomiske på langture pga moment/gearing, men er måske knap så økomiske hvis en bruger kører den lidt for langt ud i gearene på ringvejene omkring hovedstaden.
Min kørestil passer meget fint til diesel, og jeg har i min Clio III - og i min Megane II ( begge med 1,5dCi motor ) ingen problemer med at nå tæt på de officielle forbrugstal.
Jeg har haft nogle benzinbiler - en Mitsubishi Colt, en Fiat Grande Punto og en Toyota Yaris hvor vi lå milevidt fra de officielle forbrugstal.
Sådan er det individuelt. For andre bilister er konklusionen måske omvendt.
Dette indlæg blev 19-09-2014 08:26 redigeret af dets forfatter.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
19-09-2014 kl. 09:04
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
19-09-2014 kl. 16:00
og her sammenligner de opgivne forbrugstal med de gennemsnitlige på http://www.spritmonitor.de så er billedet altså at en benzinbil i gennemsnit er tættere på de oplyste forbrugstal end end diesel.
Har prøvet med lidt forskellige modeller, nissan note, kia ceed, citroen c4 og megane.
Ingen er i nærheden af de oplyste forbrugstal, men diesel er altid længst fra.
Min lille undersøgelse viser benzin 15 procent under og diesel 20 procent under.