Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Fjern flyverust

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

04-05-2013 kl. 21:14

Kære bilbasser! Der er flere som har skrevet om små rustpletter (flyverust) på deres bil, som var svære at fjerne. I dag har jeg stået i samme situation med min knap to år gamle, hvide bil. Jeg plejer at polere min bil fire gange om året, da jeg ikke har megen tiltro til lakkvaliteten på nye biler. Men, i dag prøvede jeg at bruge lakrens - inden jeg polerede bilen. Og hold da op en forskel. Alt flyverust, asfaltrester, oliepletter og hvad I andre bilister ellers har velsignet mig med de sidste to år forsvandt:-) Processen kræver lidt knofedt, men som sagt: alle urenheder forsvandt. Det vil jeg klart anbefale alle, som selv ønsker at holde deres lak vedlige. Jeg ved ikke om der er forskel på de forskellige lakrens-midler, men det jeg købte var ikke dyrt og efter ny polering - stod bilen ca. 99,5% som dengang jeg hentede den første gang.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

05-05-2013 kl. 12:20

kim k skrev:
Min første tanke da jeg startede med at læse dit indlæg var, hold da op, den lak er da snart ødelagt/poleret igennem, hvis bilen blev POLERET 4gange årligt. Men når man kommer længere ned så forstår jeg det sådan at du VOKSER bilen 4gange årligt?

Ved en rigtig polering indgår vel altid en form for rensemiddel til at fjerne urenheder, ridser, mathed osv. og derefter plejer man lakken med en voks.

Men ja med en gang slibe/rensemiddel forsvinder alle de småting der hurtigt gemmer sig i lakken på en bil, en hvid bil som din gør dog det hele mere synligt, og det er da tilfredsstillende når man bagefter ser resultatet af de timers arbejde man har udført på sin bil og den igen fremstår som ny.

For ca. 15år siden polerede jeg også et par biler i fritiden, der var en nabo som havde en Audi A6 med nogle få år på bagen. Han voksede som dig, også sin bil flere gange om året og den stor med en flot glans. Han mente det arbejde jeg udførte for folk med slibemiddel osv var at snyde dem, for hans egen bil havde jo samme glans som da den var ny.
Efter mange diskutioner tog jeg polermaskinen, lidt andet udstyr med over i hans garage og polerede halvdelen af hans bagklap efter alle kunstens regler... Sikke et resultat det viste, ikke et jeg var i tvivl om på forhånd, men et resultat der ændrede naboens holdning til RIGTIG polering kontra "bare" at vokse bilen flere gange om året.

Mvh. Kim

Kære Kim
Tak fordi du tog dig tid til at svare. Jeg kan læse, du har mere tjek på begreberne end jeg. Gider du lige konkretisere - for jeg troede faktisk, at jeg polerede min bil, når jeg gav den voks.

Jeg plejer, at give min bil voks fire gange om året og vil nu give bilen lakrens inden jeg giver den voks.

Hvad vil det konkret sige at polere en bil. Er dette en proces som kræver en polermaskine? Og slider det på lakken at bruge lakrens? Bilen får voks straks efter!

På forhånd tak
Joakim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-05-2013 kl. 17:22

Du kan med fordel bruge affedning i forbindelse med vasken før polering, så kommer du af med de fleste asfaltrester og oliepletter, og måske det hele.

http://www.detailedimage.com/Auto-Detailing-Guide/Washing-and-Drying/

Og så rende bilen over med en clay-bar før du tager fat i lakrensen, sådan en clay-bar reducere tiden du skal "slibe" med lakrens.

http://www.detailedimage.com/Auto-Detailing-Guide/Clay-Bar/

Med venlig hilsen Kim

Jimmi Petersen

Jimmi Petersen
bruger siden
02-03-2010

08-03-2015 kl. 16:48

For nye læsere.

Brug almindelige flyende skurecreme på vat pen for flyv rust og tjære pletter. Meget effektiv! Husk at efterbehandle med voks eller lignende.

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

14-04-2016 kl. 13:01

Hvis der skal fjernes flyverust så brug først fallout remover og derefter en claybar.

Glem nu alt om skuecreme og stålbørster.