Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Firmabil - Kan det betale sig?
Kasper Blem Malling
bruger siden
02-09-2012
10-01-2015 kl. 15:03
Hej,
Jeg står overfor en kommende lønforhandling på mit arbejde og i den forbindelse er jeg ved at overveje alternative goder i stedet for lønstigning. Jeg kører omkring 45.000 om året, alt sammen privat. Det skal siges at jeg på nuværende tidspunkt ikke ved om firmabil er en mulighed, men vil gerne kunne gemmenskue økonimien i den løsning, inden jeg foreslår det til min chef.
Som jeg ser det har jeg to alternativer:
1. Gå efter størst mulig lønstigning og købe en brændstoføkonomisk bil med et par år på bagen. Tænkt prisniveau ca. 125.000. Evt. en lettere brugt Skoda Fabia Combi, da vi snart får et nyt familie medlem.
2. Foreslå firmabils ordning, sandsynligvis med en mindre løn nedgang (Kunne forstille mig at virksomheden vil have dækket noget af deres brutto udgift) Hertil kommer beskatningen, som jo vil betyde en yderligere nedgang af Nettolønnen. Prisniveau for firmabil ca. 250.000.
Jeg har en årlig indkomst omkring 340.000, betaler 37% i skat samt 8% i AM bidrag.
Er der nogle herinde der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op, hvor jeg kan se forskellen på de to alternativer. Evt. en øvre/nedre grænse for hvor meget/lidt lønjustering jeg kan acceptere for at det stadig kan betale sig?
Mvh.
Kasper
Jeg står overfor en kommende lønforhandling på mit arbejde og i den forbindelse er jeg ved at overveje alternative goder i stedet for lønstigning. Jeg kører omkring 45.000 om året, alt sammen privat. Det skal siges at jeg på nuværende tidspunkt ikke ved om firmabil er en mulighed, men vil gerne kunne gemmenskue økonimien i den løsning, inden jeg foreslår det til min chef.
Som jeg ser det har jeg to alternativer:
1. Gå efter størst mulig lønstigning og købe en brændstoføkonomisk bil med et par år på bagen. Tænkt prisniveau ca. 125.000. Evt. en lettere brugt Skoda Fabia Combi, da vi snart får et nyt familie medlem.
2. Foreslå firmabils ordning, sandsynligvis med en mindre løn nedgang (Kunne forstille mig at virksomheden vil have dækket noget af deres brutto udgift) Hertil kommer beskatningen, som jo vil betyde en yderligere nedgang af Nettolønnen. Prisniveau for firmabil ca. 250.000.
Jeg har en årlig indkomst omkring 340.000, betaler 37% i skat samt 8% i AM bidrag.
Er der nogle herinde der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op, hvor jeg kan se forskellen på de to alternativer. Evt. en øvre/nedre grænse for hvor meget/lidt lønjustering jeg kan acceptere for at det stadig kan betale sig?
Mvh.
Kasper
Profil slettet
10-01-2015 kl. 16:22
En lang udregning får du mig ikke til at lave. Men det er helt sikkert at det kan betale sig at få firmabil hvis du kan få en arbejdsgiver til at tillade og betale 45000 private km om året uden nogle arbejdsrelevante km i blandt. Det koster lant mere end beskatningen.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-01-2015 kl. 17:07
http://lmgtfy.com/?q=firmabil+kan+det+betale+sig
;-)
Men som Julius skriver kan dit eksempel formentlig betale sig. Men billedet bliver jo lidt uklart når den bil du vil købe privat koster det halve af "firmabilen"
Men er det overhovedet realistisk for dig, du skal måske overveje om hvor seriøst chefen synes dit forslag er.
Nu ved vi jo ikke hvad du laver, men uden arbejdskørsel, med ca. 28k/md i løn lyder du ikke som om en firmabilsordning ligger lige til højrebenet...
Er der andre i dit firma i tilsvarende stillinger der har firmabil?
En firmabilsordning er jo ikke gratis for firmaet
;-)
Men som Julius skriver kan dit eksempel formentlig betale sig. Men billedet bliver jo lidt uklart når den bil du vil købe privat koster det halve af "firmabilen"
Men er det overhovedet realistisk for dig, du skal måske overveje om hvor seriøst chefen synes dit forslag er.
Nu ved vi jo ikke hvad du laver, men uden arbejdskørsel, med ca. 28k/md i løn lyder du ikke som om en firmabilsordning ligger lige til højrebenet...
Er der andre i dit firma i tilsvarende stillinger der har firmabil?
En firmabilsordning er jo ikke gratis for firmaet
Dette indlæg blev 10-01-2015 17:09 redigeret af dets forfatter.