Bilbasen Forum

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

22-04-2008 kl. 13:43

Hvad er kendetegnet for at en diesel, i mit tilfælde en Mondeo TDCI fra 2004 kørt 200000 km trænger til at få skiftet dyser, den er på det seneste begyndt at "skrælde" mere i det, lyder mere som en pumpe dyse diesel i mod sætning til en Commenrail disel som er mere blød i det. Grunden til at jeg spørger er at min mekaniker, mente at det måske var dyserne der forårsagede problemet, og nye dyser er jo ret kostbare.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

22-04-2008 kl. 14:38

Det lyder meget rigtigt at det er dyserne. Når disse bliver slidt eller "beskidte" forstøves brændstoffet ikke rigtigt og forbrændingen bliver hårdere. I værste tilfælde kan det skade motoren at køre for længe med dårlige dyser, så det er en god ide at få gjort noget ved problemet.

Jeg vil anbefale at benytte et værksted som er eksperter på området, for måske kan dyserne ultralydsrenses, så der spares en del penge, og måske er der kun problemer med én af de fire dyser...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

22-04-2008 kl. 14:42

Hej Kristian tak for svaret, vil en gang dyse rens måske kunne løse problemet, og kan det opstå ved f.eks snavs i en tankfuld.

Vil evt en fejludlæsning kunne påpege hvilken dyse det er tale om.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

22-04-2008 kl. 20:35

Det var da et godt spørgsmål Brian, hvem kan svare på det ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

24-04-2008 kl. 09:16

Tja, måske kan en gang BellAdd eller lignende hjælpe lidt på problemet, men oftest har dit værksted allerede givet den sådanne additiver i.f.m. almindelige serviceeftersyn - men prøv det alligevel.

Hvis det ikke hjælper, vil jeg foreslå dig at besøge et Bosch diesel center eller lignende. Her kan de teste dyserne og evt. ultralydsrense dem.

På det autoriserede værksted risikerer du, at de ukritisk udskifter alle 4 dyser og stikker dig en regning på 15k. Hos Bosch er der i det mindste en chance for, at regningen bliver mindre...

Angående justering af dyser, så var det hovedsageligt i "gamle dage" at man justerede ved hvilket tryk de skulle åbne/lukke. I dag er trykket konstant i rail'en og start/slut tidspunkt for åbningen styres præcist af motorcomputeren. Om der alligevel er noget der kan justeres på den specifikke model tør jeg ikke sige...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

30-04-2008 kl. 10:33

Nu har jeg kørt en ½ tankfuld med dyserens i tanken, og der er en mærkbar ændring den "skralder" ikke længere i fart, kun lige lidt når der startes i 1 st. gear, måske meget normalt.

Så alt i alt kan jeg kun være tilfreds med rense produktet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg