Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Børn og airbag.

Profil slettet

Profil slettet

28-08-2010 kl. 08:34

Hej forum. Har læst på sikkertrafik.dk at børn skal være mindst 140cm før de må sidde ved airbag. Vores bil er en Avensis fra 01, jeg har fået oplyst ved Toyota at airbagen ikke kan koples fra. Man kan godt "trække" stikket ud til den, men så vil der komme fejl på systemet og de resterende airbag vil så også være sat ud af drift. Mit spørgsmål går egentlig på at børn der er over 135cm ikke behøver sidde i autostol, men hvis et barn på 135cm sidder i en autostol og bliver hævet 5cm op, er det så forsvarligt at det sidder ved en airbag??? Ved godt at det noget teoretisk! Har også hørt at hvis barnet ikke er stort nok vil det i værste fald brække nakken ved mødet med en airbag. Grunden til problemet skyldes at vi har fået 3. barn, og der kan ikke sidde 3 på bagsædet med hver deres autostol. Hilsen Flemming.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

28-08-2010 kl. 15:04

Personligt ville jeg ikke turde løbe den chance. For tænk hvis det rent faktisk går galt, og barnet brækker nakken?

Jeg kan dog godt se din idé, men om den er lovlig tvivler jeg på.

Er dit ældste barn mere end de 135 cm? For så burde han/hun kunne sidde i midten mellem de 2 autostole uden brug af autostol.

Profil slettet

Profil slettet

28-08-2010 kl. 16:32

Hej Martin.

Vores ældste barn er godt 6 år gammel og er 125cm høj. Så der er lige omkring 2 år til hun når højden hvor autostol ikke er påkrævet.

Men det mest mærkelige er faktisk at der ikke er nogen lovgivning om at børn skal være 140cm før de må side ved airbag. Der er kun anbefalinger!
Dem har jeg selvfølgelig tænkt mig at overholde!

Alternativt kan der måske klemmes en selepude ned mellem de 2 autostole, det er nok den mest fornuftige løsning.

Profil slettet

Profil slettet

30-08-2010 kl. 19:47

Tak for svarende.

Toyota laver sådan nogen "lus" til at sætte i stikket men bare ikke til så gammel en Avensis som vores;-(

Jeg vil godt gøre opmærksom på at jeg selvfølgelig aldrig ku drømme om ikke at overholde alle de anbefalinger der er bliver givet!!!

Det som jeg egentlig "fiskede" efter var bare som jeg har skrevet, hvis et barn er 135cm som stadig sidder i autostol (selvom det ikke er lovkrav efter den højde) Så sidder barnet teortisk som et der er 140cm.
Er det så forsvarligt at sidde ved en airbag?

Kort sagt sidder et barn som er 135cm mere sikkert i en autostol på forsædet ved en airbag, i forhold til at sidde på midterpladsen uden autostol klemt inde mellem 2 autostole??

Og igen jeg ved godt det er mega teoretisk.

De tænkte eksempler afhænger også en del af hvilken tænkt ulykke.
Eks. vil jeg påstå at ved siddekolision må det "optimale" være at barnet sidder på forsædet i en autostol. Hvorimod ved frontal sammenstød er bagsædet nok det bedste.

Hilsen Flemming.

Profil slettet

Profil slettet

03-09-2010 kl. 20:41

Hej Jan.

Tak for dine bud på hvordan tingene kan "løses".

Vil først lige sige at det med fruen er der styr på, vi har nemli købt en børnecontainer hvor vi alle kan være i.
Så vores Avensis skal kun bruges til at hente børn i dagligdagen.

Jeg er kort sagt bare lidt frustreret over at man ikke kan slå airbagen fra.
Jeg var af den opfattelse indtil for nylig, at det ku værkstedet sikkert klare for mig!

Det er også utroligt at Toyota har været så længe om at få lavet en afbryder på deres modeller.

Den med sikringen ku overvejes. Så ku det mindste barn som skal i dagpleje lige i nærheden sidde på forsædet.
Man skal så bare være 100% sikker på at den er frakoblet. Men hvis den røde airbag lampe lyser, er det hele garanteret slået fra.

Profil slettet

Profil slettet

04-09-2010 kl. 14:24

Ja det ku være dejligt hvis det ku laves sådan.
Jeg tror bare at det vil koste kassen. Den airbag sidder meget utilgængeligt. Så efter min mening skal man ta hele indstrumentbord ud for at komme til.

Så kort sagt, er jeg nok bedre tjent med at skifte bilen ud med en der kan slå airbag fra med nøglen.

Dette indlæg blev 04-09-2010 14:25 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

05-09-2010 kl. 19:45

Hej.
Tak for svarene, og tak for linket Michael. Jeg vil helt sikkert få en pris fra det elektro firma i Fredericia!
Det ku være super hvis det ku laves til en god pris.

Mvh. Flemming.

Profil slettet

Profil slettet

06-09-2010 kl. 13:11

Hej.

Så har jeg fået en ca. pris fra elektromekanikeren i Fredericia, 1400kr incl. alt.

Det er en fair pris syntes jeg, og så bliver det sådan at airbagen kan slåes fra med nøgle.

Så tak for hjælpen.

Hilsen Flemming.