Bilbasen Forum
Biløkonomi: Peugeot 107 VS Audi A6.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
06-04-2019 kl. 10:51
Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne komfort, da den er IKKE eksisterende i 107ern.
Men jeg er overrasket over benzinøkonomien i sådan en lille sparegris.
Jeg kørte 480 km i bilen og tankede 33,4 l benzin. et gennemsnit på 14,4 km/l.
Det skal siges jeg har kørt med samme motorvejshastighed som jeg plejer i min A6er.
I Audien kører jeg normalt ca 16,5 km/.
Et lille regnestykke Peugeot 14,4 km/l literpris 11,00 kr = 0,76 kr pr km.
Audi 16,5 km/l literpris 10,00 kr = 0,60 kr pr km.
Mit årlige kørselsbehov er ca 50.000 km hvilket betyder en prisforskel på brændstof på 50.000 X 0,16= 8000 kr til Audiens fordel.
Det kan betale forskellen på ejerafgiften og forsikringen.
Dette forklarer hvorfor jeg vælger at køre i en stor bil.
Væsentlig bedre komfort til samme pris.
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
06-04-2019 kl. 11:49
du undgår også at skrive om service og reperationsomkostninger :-). Sådan en gammel stor gammel dieselbil er ikke just billig at holde kørende, jeg tror ikke at dit simple regnestykke holder i den virkelige verden.
du har dog ret i at komforten ikke kan sammenlignes, men en microbil er ikke bygget til at køre langt eller hurtigt, den er bygget til bykørsel, til at hente ungerne fra skole, og det gør den mindst lige så godt som en gammel stor osende Audi
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
06-04-2019 kl. 15:06
Det kan oplyses, at serviceomkostningerne på min Audi pr km er lavere end serviceomkostningerne på min kærestes Peugeot 206, der har gået ca det halve.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-04-2019 kl. 20:13
Tobi as
bruger siden
30-01-2012
skrev:
Nu koster en Audi nok også lidt mere end Peugeot :-)
Men ja, benzinøkonomien i de små biler er ekstremt dårligt, hvis du kører motorvejshastighed!
Men med en lille sugebenzinmotor på omkring på 1 liter og en gearksasse, der er gearet efter bykørsel, skal den arbejde hårdt for at køre 130 km/t, hvilket viser sig på brændstofsøkonomien.
Så hvis man pendler dagligt, hvor størstedelen er på motorvejen, skal man nok finde en bil med lidt mere "overarm".
Nu ved jeg godt at man ikke hverken kan eller skal sammenligne en Peugeot 107 og en Audi A6.
Det undrer mig bare at der kører så mange små biler på vejene, når de vitterlig ikke er væsentlig billigere at køre i totalt.
Mange mennesker tror fejlagtigt at en stor bil er dyr at køre i
Hilsen Lars
Henrik Hjortnæs
bruger siden
10-11-2008
07-04-2019 kl. 20:30
T i
bruger siden
17-06-2006
08-04-2019 kl. 11:57
Diverse begrænsede sammenligninger med en ældre større dieselbil kontra en ny mikrobil ændrer ikke på dette.....
H P
bruger siden
06-01-2004
08-04-2019 kl. 13:30
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Nu ved jeg godt at man ikke hverken kan eller skal sammenligne en Peugeot 107 og en Audi A6.
Det undrer mig bare at der kører så mange små biler på vejene, når de vitterlig ikke er væsentlig billigere at køre i totalt.
Mange mennesker tror fejlagtigt at en stor bil er dyr at køre i
Hilsen Lars
En stor bil ER dyrere at køre i,end en mindre....at tro andet er direkte naivt.
Der kan selvfølgelig altid være et enkelt eksempel på det modsatte, men det ændrer ikke på ovenstående.....
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
14-04-2019 kl. 16:30
Og service, så længe vi kun taler om olieskift og oliefilter, så er en lille bil også en smule billigere.
Ejerafgifter og forsikringer på den store bil er også højere.
Men med hensyn til total vedligehold, så holder bremser, støddæmpere, bærearme, mm. alså meget længere på en stor bil.
Jeg har på alle mine Audier haft lavere serviceomkostninger end flere af mine kolleger, på trods af at jeg kører meget længere.
hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
15-04-2019 kl. 11:24
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Delene holder længere på de store biler, men er til gengæld tilsvarende dyrere at skifte.
Når dækkene skal skiftes, skal du af med (mindst) det dobbelte til den store bil.
Afskrivning, forsikring, service, ejerafgift er markant højere på den store bil. Kører du primært bykørsel evt. med lidt landevej, er bybilen markant billigere i brændstofforbrug.
Kører du 130+ og primært motorvej og lange ture, kan brændstoføkonomien være bedre i den store diesel.
Der er mange parametre - for nogle vil bybilen være billigst, for andre vil en stor gammel bil være billigere.
Du har ret som sædvanlig.
Et hurtigt kig på BECKER viser at f.eks bærearme til en Peugeot 206 koster fra 350 kr, hvor de til min Audi A6 koster fra 244 kr
En turbo til Peugeot 206 koster 3870 hvor den til Audien koster 3393 kr.
Med andre ord. EN STOR DYR BIL ER ALTID MEGET DYERE I RESERVEDELE.
Hold nu op med de fordomme at en stor bil er dyere at holde kørende.
JO den er dyere i afskrivning, den er dyere i ejerafgift og en smule dyere i forsikring.
Men hvis man som mig kører ca 50.000 km årligt er det pebbernødder i det samlede billede.
Og jeg giver gerne den smule mere for at sidde komfortabelt, når jeg kører, og kun skal på værksted hver anden gang.
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
15-04-2019 kl. 19:39
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Du har ret som sædvanlig.
Et hurtigt kig på BECKER viser at f.eks bærearme til en Peugeot 206 koster fra 350 kr, hvor de til min Audi A6 koster fra 244 kr
En turbo til Peugeot 206 koster 3870 hvor den til Audien koster 3393 kr.
Med andre ord. EN STOR DYR BIL ER ALTID MEGET DYERE I RESERVEDELE.
Hold nu op med de fordomme at en stor bil er dyere at holde kørende.
JO den er dyere i afskrivning, den er dyere i ejerafgift og en smule dyere i forsikring.
Men hvis man som mig kører ca 50.000 km årligt er det pebbernødder i det samlede billede.
Og jeg giver gerne den smule mere for at sidde komfortabelt, når jeg kører, og kun skal på værksted hver anden gang.
Hilsen Lars
Du går behændigt uden om “skiver og klodser” som trods alt skal skiftes noget oftere end en turbo, husk ligeleders på at det er de færreste små bilen som i det hele taget HAR en turbo.
En stor bil er og bliver dyrere end en lille at holde kørende, FDM laver hvert år en skabelon til hvad det koster at holde biler i forskellige prisklasser kørende, jeg har aldrig set et regnestykke hvor en lille Peugeot koster mere i service end en Audi A6...lad nu være med at være så påståelig, at det så i dit tilfælde er sådan, betyder jo ikke at det gælder generelt...
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
16-04-2019 kl. 09:11
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Du går behændigt uden om “skiver og klodser” som trods alt skal skiftes noget oftere end en turbo, husk ligeleders på at det er de færreste små bilen som i det hele taget HAR en turbo.
En stor bil er og bliver dyrere end en lille at holde kørende, FDM laver hvert år en skabelon til hvad det koster at holde biler i forskellige prisklasser kørende, jeg har aldrig set et regnestykke hvor en lille Peugeot koster mere i service end en Audi A6...lad nu være med at være så påståelig, at det så i dit tilfælde er sådan, betyder jo ikke at det gælder generelt...
Du har ret . jeg nævnte ikke bremser, jeg kan jo ikke nævne det hele.
Det er også rigtigt at et sæt bremseskiver og klodset til for er 2-300kr dyere til Audien, men de holder også til mellem 150 - 200.000 km.
Det har de ikke gjort på Peugeoten.
Jeg har heller ikke nævnt udstødningen, som på en Audi er meget dyere, men hvad gør det, når den aldrig skal skiftes.
Jeg påstår ikke at en stor dyr bil er billigere at holde kørende.
Jeg påpeger bare at den ikke er SÅ DYR som nogen gerne vil gøre dem til.
Det kan godt være jeg har været heldig med min Audi, men så er det 4. gang i streg.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
17-04-2019 kl. 10:41
Jeg har på intet tidspunkt påstået at en gl. Audi er billigere i drift end en moderne microbil,
Men hvis K:S mener at en Peugeot 107 er mere moderne end en A6 fra 2004, så siger det vel en hel del om hans forstand på biler.
Det jeg har prøvet at påpege er, at store biler ikke er SÅ dyre som man gerne vil gøre dem til.
K.S skriver: Og så er der lige alle de andre dele, der er markant dyrere - men det er jo sjovere at lede efter nogle få dele, der stort set aldrig skal skiftes - for at få ret.
Jeg har ledt, men kan ikke finde de dele du mener er markant dyere, som begge biler har, og som skiftes ofte.
Selv en tandrem med vandpumpe er ikke dyere til Audien.
Skulle du være uheldig at smadre dit sidespejl, er det ikke dyere til Audien
Mere end en gang har jeg skrevet at den store bil er dyere end den lille, men bare ikke væsentligt, når man tager totaløkonomien med.
For mig må folk da køre i hvad de vil, de skal jo selv betale.
Jeg kom bare med et indlæg hvor jeg undrer mig over at så mange lader sig blinde af en påstået økonomi, og lader sikkerhed og komfort være ligegyldigt.
Jeg forstår udmærket godt at folk i byerne vælger små biler.
De er nemme at komme rundt med, og de kan parkeres overalt.
Og med et lavt kørselsbehov betyder ejerafgiften en stor del i budgettet.
Mit eksempel skal udelukkende ses som pendlerbil på motorvejen med et kørselsbehov omkring eller over 40-50.000 om året.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
17-04-2019 kl. 18:17
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
At du ikke har forstået, at der sker en udvikling på de 15 år, der er gået siden din forklædte Passat kom til Verden, siger vist mest om, hvem der har forstand på biler.
http://www.vibilagare.se/nyheter/stora-skillander-i-vad-bilen-kostar-att-laga
Jeg gider egentlig ikke blive ved, for du hverken KAN eller VIL læse hvad man skriver.
Jeg ved udmørket godt at der er sket meget på 15 år.
MEN hvornår tror du egentlig at din hybermoderne Peugeot 107 kom til verden.
Og hvis den er så moderne, hvorfor er der så ingen ur i den?
Hilsen Lars.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
17-04-2019 kl. 21:13
Velbekomme. Jeg prøver altid at komme med et godt råd hvis jeg kan, og prøver også at holde en sober tone i en debat.
Til K.S.
Vil du ikke være så venlig at fortælle mig hvor jeg har skrevet : at det er billigere at køre i en stor bil.
Jeg har blot påpeget at en stor bil ikke nødvendigvis er meget dyere.
Jeg har sammenlignet min gamle Audi med en gammel Peugeot.
Du kan åbenbart ikke finde bedre modargumenter end at svine min bil til, og sige at jeg ikke kan sammenligne en 15 år gammel Audi med en moderne mikrobil.
Det har jeg heller ikke gjort, da jeg ikke mener at en peugeot 107 eller 206 er moderne, men hvis du er af en anden opfattelse så ok med mig, men hvorfor har Peugeot så lavet en 108 og 208?
Prøv at læse tråden rigtigt uden farvede briller.
Hilsen Lars