Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Autoriseret eller uafhængigt autoværksted?

Christian Zerlang

Christian Zerlang
bruger siden
16-05-2020

09-09-2020 kl. 13:26

Hej alle

Vi har for nyligt fortaget to bilkøb af hhv.

- VW Polo Comfortline 1,6 TDI 95 HK 70 kW DSG7 fra 2019 og
- VW Touran Comfortline 1,4 TSi 150 DSG 7prs. 5d fra 2018 (indregistreret 2017)

Når bilerne engang skal til service mv., skal jeg have fundet ud af om det skal være autoriseret eller ikke autoriseret. Selv har jeg ikke særlig meget viden om biler, derfor jeg er meget i tvivl om det fremadrette skal være det ene eller det andet.

Begge biler har overholdt deres service for nuværende og jeg kan forstå der derfor kan være noget omkring kulance dækning hvis denne autoriseret service forsætter. Men er dette blot et salgstrick som reelt ikke har noget på sig? Eller er der nogle erfaringer for dette?

Begge biler er som i kan se udstyret med automatgear og jeg er især nervøse for fremtidige reperationer på disse. Er der igen fordele ved at vælge den autoriseret fremfor den uafhængigte?

Hvad er holdningen generelt for om det skal være den ene eller det andet?

På forhånd tak for hjælpen til den forvirrede bilkøber :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-09-2020 kl. 21:22

Hvorfor vælge et uafhængigt værksted, er det fordi det ligger tættere på hvor I bor ?

Eller har du undersøgt prisen på VW værksted contra prisen på uafhængigt
værksted for samme service ?

Faktisk er VW jo slet ikke dyrere end alm værksted, man kan prutte om prisen
og de har faktisk også noget prisgaranti på service, check deres hjemmeside.

Klart at anbefale et VW værksted til en VW bil, de mennesker laver kun VW
biler hver dag og har de rigtige kompetancer, erfaringer og maskiner, testere osv.

Og ja de yder kullance til en hvis grad hvis man har fulgt deres service interval.

Er ikke VW fan, havde det været Kia eller Mercedes ville jeg have skrevet det samme.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-09-2020 kl. 21:41

Ville også holde autoriseret lidt endnu pga. mulighed for kulance, (måske til de er omkring 5 år gamle)
Men sørg for at sammenligne priser....

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

10-09-2020 kl. 09:40

Med så nye biler, ville jeg vælge et autoriseret værksted, deres mekanikere kommer på kurser og de kan trække på en helpdisk med de andre forhandlere, hvis de skulle rende ind i en bil der "driller".

En mekaniker fra et frit værksted laver alle biler, typisk ældre modeller, som er uden for kulance og garanti, og kan derfor ikke have den specialviden som en mekaniker der udelukkende arbejder på feks. Et VW værksted, med de sidste nye modeller.

Det betyder selvfølgelig ikke at der ikke er dygtige mekanikere på frie værksteder.

Christian Zerlang

Christian Zerlang
bruger siden
16-05-2020

10-09-2020 kl. 10:03

Hej alle

Mange tak for svarene.
Jeg er blevet bekræftet i at det er mest fornuftig at det bliver udført ved en autoriseret de først ca. 5 år. Og deraf kan det selvfølge være man bliver glade for dette og fastholder her.

Mit spørgsmål gik ligeså meget på prisen også, de to værksteder målt mod hinanden (uden at jeg selv har undersøgt noget) og der kan jeg forstå at man hos autoriseret (VW) stadig kan forhandle eller få prisgaranti på det arbejde der skal udføres.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-09-2020 kl. 15:21

Christian Zerlang

bruger siden
16-05-2020

skrev:
Hej alle

Mange tak for svarene.
Jeg er blevet bekræftet i at det er mest fornuftig at det bliver udført ved en autoriseret de først ca. 5 år. Og deraf kan det selvfølge være man bliver glade for dette og fastholder her.

Mit spørgsmål gik ligeså meget på prisen også, de to værksteder målt mod hinanden (uden at jeg selv har undersøgt noget) og der kan jeg forstå at man hos autoriseret (VW) stadig kan forhandle eller få prisgaranti på det arbejde der skal udføres.

Generelt er priserne lavere ved et uaut.
VW har noget prisgaranti, men har hørt at den skulle være temmelig svær at bruge, fordi de kræver identiske eftersynspunkter/dele etc.

Men VW værksted er jo købmænd som de fleste andre, så hvis du går lidt til dem, kan der uden tvivl justeres lidt.. Samtidig er det en god ide at prøve at ringe til et par VW værksteder, der er forskel på priserne også "internt"

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-09-2020 kl. 15:29

På et tidspunkt kiggede jeg på aut service på en C klasse.

Mercedes i AAL, Århus kostede 4495 for dette service.
Mercedes i Hjørring, Thisted, Viborg, Års, Randers kostede 3795 for samme service.

Aut mercedes værksted i Viborg(500 meter fra det andet mercedes værksted) kostede 2795 for samme service.

Om der så er forskel det ved jeg ikke, men de var alle enten forhandlere af Mercedes eller aut mercedes værksted.

Hvor bor du? I nærheden af Ålestrup, så prøv VW der, de har ry for at være rimelige i pris og udmærkede til service.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-09-2020 kl. 17:07

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
På et tidspunkt kiggede jeg på aut service på en C klasse.

Mercedes i AAL, Århus kostede 4495 for dette service.
Mercedes i Hjørring, Thisted, Viborg, Års, Randers kostede 3795 for samme service.

Aut mercedes værksted i Viborg(500 meter fra det andet mercedes værksted) kostede 2795 for samme service.

Om der så er forskel det ved jeg ikke, men de var alle enten forhandlere af Mercedes eller aut mercedes værksted.

Hvor bor du? I nærheden af Ålestrup, så prøv VW der, de har ry for at være rimelige i pris og udmærkede til service.

Autogården i Viborg er AUT værksted, og sælger nyere brugte MB. De både billigere og har en bedre service, plus at de kan finde ud af langt mere end Hessel eks kan. Hessel har enddog haft glæde af samme værksted, da de ikke selv kunne løse et problem. Mange køre til Autogården i Viborg fra hele landet.

ANG. VW er der gode erfaringer med Søvlsten i Viborg ligeså. AUT forhandler

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

14-09-2020 kl. 09:58

Der er altid gode/dårlige oplevelser med diverse værksteder (og andet). Så som altid vigtigt at man finder et sted hvor man føler sig godt behandlet uanset om det er aut./u-aut.