Bilbasen Forum
Auris Hybrid
J R
bruger siden
13-12-2013
08-07-2017 kl. 21:15
Har lige været på besøg hos en auris Hybrid ejer. Vedkomne påstod, at Toyota sagde, den ikke kunne holde strømmen i mere end 3 uger, hvis den ikke blev brugt?
Altså hvis man tog på ferie i 4 uger, så skulle man forventet ikke, at kunne starte bilen, når man landede hjemme igen.
Det kan sgu da ikke passe, at Toyota laver en bil der ikke kan tåle, at holde ude i byen?
Hvad siger i?
Dette indlæg blev 08-07-2017 21:16 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-07-2017 kl. 10:46
Og ifølge ejeren, så er det "lille" batteri det der starter motoren, for den kan ikke starte på eldrift.......... selvom det store batteri er helt opladt????
Det lille batteri er placeret i bagagerum, og jeg har set det. Det er altså ikke meget større end 2 maglight lygter, godtnok i den store model med 4 R20D batterie.
Synes bare det lyder utroligt at Toyota sælger en stangvare der ikke kan tåle *at sove alene"
Dette indlæg blev 09-07-2017 10:48 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
09-07-2017 kl. 16:19
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Flot - prøv at lære at læse indenad før du angriber andre.
Hvor er det helt præcist, at jeg skriver noget dårligt og hybridbiler i ovenstående?
Og det, at man forholder sig kritisk til noget, betyder ikke, at man "ikke kan lide". Jeg falder bare ikke for skrønen om, at hybridbiler pr. definition er mere miljørigtige eller at de er svaret på alle bilejeres drømme. Tingene er lidt mere nuanceret, men det vil de, der føler sig frelste fordi de har købt en hybridbil, ikke høre på.
PS. Jeg har selv kigget på hybridbiler - men har endnu ikke set en, der matcher mine behov/ønsker. Der er dog nye spillere på markedet, og der dukker flere interessante plug-in versioner op (uden det trælse CVT-gear, som Toyota af uransagelige årsager holder fast i, selv om de fleste andre har droppet det).
Opfør dig ordentlig her på bilbasen.
Det er ikke en krig eller kamp med at man skal angribe hinanden.
Tak !
J R
bruger siden
13-12-2013
09-07-2017 kl. 20:03
Jeg vil give dig helt ret.
Har tidligere haft gamle MGB'ere, de kunne snildt holde 6 måneder i garagen uden at blive starte, eller koblet fra batteriet. Og startede fint til foråret.
Ja normalt holdt de jo kun fra ca 1/12-1/3 eller sådan noget efter forsikringskravene. Men et par gange var jeg afstedm således det blev 6 måneder(sømand)
Og de klagede aldrig de gamle æsker fra sidst i 60'erne.
Toyota have solgt ham et lille nødstarts sæt til 700 med lommelygte og startkabler til både bil og mobiltelefon. For at dække risikoen af.
Jeg syntes bare det var lige lidt ringe af en sprit ny bil, som skulle være noget så innovativ.
Havde Hyundai's Ionic kunnet fåes med større batteri end 28 KW, så ville den sælge som ind i helvede. Eks 60 Kwt, så kunne Tesla godt pakke sammen.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
11-07-2017 kl. 11:22
Hybridbatteriet er et NiMh på 201,6 volt (28 moduler á 7,2 volt) med en kapacitet på 1,3 kWh. Dette betragtes som højspænding og derfor (af lovgivnings-/sikkerhedsmæssige årsager) er hybridbatteriet forbundet til bilen via et sikkerhedsrelæ, som afbryder spændingen, når bilen slukkes.
Aux-batteriet er et lille 12 volts blybatteri på 38 Ah (lidt større end et havetraktorbatteri, men mindre end almindelige bilbatterier. Aux-batteriet bruges til at drive lygter/lys/multimedie/instrumenter mv. OG sidst men ikke mindst: sikkerhedsrelæet. Aux-batteriet lades fra hybridbatteriet via en DC/DC-konverter igennem relæet når bilen er startet.
Udover benzinmotoren har bilen 2 elmotorer/generatorer: MG1 og MG2 (begge drevet af hybridbatteriet (igennem sikkerhedsrelæet) . MG1 virker primært som startmotor og som "balanceringsmotor" for benzinmotoren - mao. er det via MG1 at omdrejningstal/moment for benzinmotoren styres. MG2 er udelukkende til fremdrift af bilen.
Dvs. hvis der ingen strøm er på aux-batteriet, så kan sikkerhedsrelæet ikke sluttes og benzinmotoren kan ikke startes og ligeledes kan aux-batteriet ikke lades.
Jeg er helt sikker på, at det ikke er hybridbatteriet, der bliver afladet under stilstand, men derimod aux-batteriet. Hvor lang tid det kan klare ved jeg ikke, men pga. batteriets størrelse er det nok kortere end andre biler. Dertil kommer at hybriden er udstyret med nøglefri start, så der går nok lidt energi til løbende trådløs søgning efter nøglen.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-07-2017 kl. 14:07
Jeg synes bare det er for ringe, at man ikke kan tage udenlands i 4 uger. uden man skal finde en med startkabler for at komme hjem fra lufthavnen.
Det er nok bare mig.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
11-07-2017 kl. 15:20
Jeg har lige læst wiki også - og beskrivelsen af en almindelig drivlinie kontra hybrid flyder lidt sammen, så man kan blive i tvivl om hvor vidt MG1 arbejder på aux-batteriet eller ej, men længere nede i artiklen står flg.:
Like the second generation Prius, the third generation Prius battery pack is made up of the same type of 1.2 volt cells. It has 28 modules of 6 cells for a total nominal voltage of only 201.6 volts. A boost converter is used to produce 500 Volt DC supply voltage for the inverters for MG1 and MG2.
Du nævner at Tesla også benytter et separat 12 volt aux-batteri og her kan jeg tilføje at Nissan gør det samme i deres Leaf. Jeg kender specifikt en Leaf-ejer som fik startproblemer pga et dårligt aux-batteri - han udskiftede det med et nyt og større (hvilket der var plads til).
En mulighed er at afmontere forsyningskablet fra en af polerne på aux-batteriet ved længere tids stilstand. Batteriet sidder nemt tilgængeligt i bagagerummet under en lille klap i højre side - evt kan en autoelektriker sikkert montere i kontakt, der er nem at betjene, hvis det er noget man har brug for ofte...
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-07-2017 kl. 07:23
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Toyota anvender NiMh-batterier - og i den traditionelle type, taber de desværre relativt hurtigt opladningen, når de ikke bliver brugt. Når teknologien (NiMh) anvendes almindelige batterier (f.eks. AA), opleves samme fænomen, men man har i årevis kunne købe en variant (typisk markedsført som "Ready-to-use" eller lign.), der kan ligger i mange måneder uden større tab.
Jeg ved ikke, hvilken af de to varianter Toyota anvender, men jeg vil umiddelbart tro, at de stadig kan starte og køre efter adskillige uger, men de har muligvis ikke strøm nok til egentlig batteridrift før de har kørt en længere strækning (til opladning).
Endnu et indlæg fra K S baseret på uvidenhed og gætværk.
For det første er det 12v batteriet der kan være udfordringer med - hvis bilen står længe med et forbrug på f.eks med nøgleringe adgang der ikke er slået fra, eller med en P watch.
For det andet, hvis det store hybridbatteri er nede i ladestand fra sidste køretur, så skal der ikke køres en længere strækning for at lade det op - det går faktisk ret hurtigt
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
15-08-2017 kl. 14:27
Trods det seneste facelift af Yaris er der så vidt jeg ved ikke pillet meget ved hybrid drivlinien ift. tidligere. Og dermed er det vel langt hen ad vejen en Gen 3 - dvs. det samme som i nuværende Auris, den tidligere Prius m.fl. dog med undtagelser:
1) Nedskaleret batteripakke (20 celler i stedet for 28 og dermed 144 V i stedet for 201,6 V)
2) Mindre MG1/MG2
3) Mindre benzinmotor (1,5 i stedet for 1,8). Faktisk bærer den samme betegnelse (1NZ-FXE) som Prius Gen 1 og 2, men den er vist kraftigt opdateret.
Mirai ved jeg desværre ikke meget om - men den benytter NiMh batteripakken fra RAV4/Camry 2,5 liters drivlinien, som er opskaleret fra 28 til 34 celler (244,8 V). Jeg gætter på at den ikke har 2 elmotorer/generatorer, men kun én (152 HK), så dermed er hele inverter enheden formentlig ny...
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
16-08-2017 kl. 09:37
Ingen tvivl om at HSD og FCV projekterne har været tæt knyttede udviklingsmæssigt hele vejen. FCV projektet startede i 1992 og det var nok ca samtidigt med HSD (første Prius kom til salg i 1997).
Ja i modsætning til hvad 99% af motorjournalisterne siger, så giver hybrid teknologien faktisk en hel del på motorvejen. Men når man ikke gider, at sætte sig ind i hvordan teknikken virker, så tror man jo kun at hybrid-delen er der for at opsamle bremseenergi og afgive den igen, hvorfor det kun virker ved bykørsel.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
16-08-2017 kl. 20:26
Kristian P
bruger siden
24-03-2006
skrev:
Ja i Mirai'en er CVT gearet overflødigt og hybrid-delen er til stede dels for at kompensere for hurtige belastningsændringer (fuel cellen er langsom til at skifte arbejdspunkt) og dels for at opsamle bremseenergi.
Ingen tvivl om at HSD og FCV projekterne har været tæt knyttede udviklingsmæssigt hele vejen. FCV projektet startede i 1992 og det var nok ca samtidigt med HSD (første Prius kom til salg i 1997).
Ja i modsætning til hvad 99% af motorjournalisterne siger, så giver hybrid teknologien faktisk en hel del på motorvejen. Men når man ikke gider, at sætte sig ind i hvordan teknikken virker, så tror man jo kun at hybrid-delen er der for at opsamle bremseenergi og afgive den igen, hvorfor det kun virker ved bykørsel.
Ja det et korrekt.
Hvis man følger lidt med her på bilbasen kan man se at f.eks K.S der udtaler sig som bilkyndig, ofte kommer med uvidende udtalelser om hybrid, f.eks at Yaris er "bovlam og irriterende" og at de ikke er mere økonomiske end en almindelig benzinbil på motorvejen, samt at man skal forvente udskiftning af hybridbatteriet - alt sammen udtalelser der viser at han ikke har sat sig ind i tingene
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
17-08-2017 kl. 07:21
1,5 Hybrid = 20,7 km/l
1,0 Benzin = 17,5 km/l
1,3 Benzin = 16,0 km/l
1,4 Diesel = 20,2 km/l
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=65&power_e=75&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=95&power_e=105&page=4&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=85&power_e=95&powerunit=2
1,3 Benzin og 1,5 Hybrid har begge ca 100 hk, men hybriden kører 30% længere pr. liter, så noget giver teknologien altså.
Dieseludgaven kommer tæt på hybriden og da dieselbrændstof er subventioneret af staten med ca 1,80 kr/liter er den måske den billigste i drift.
Angående CO2 er det værd at bemærke, at en liter afbrændt diesel giver mere udslip end en liter benzin:
1,5 Hybrid => 20,7 km/l => 112 g CO2/km
1,4 Diesel => 20,2 km/l => 130 g CO2/km
Tja, man kan undre sig over subventioneringen - specielt hvis man også drager partikler og NOX ind i billedet...
Hvis man ellers går op i den slags pjank ;-)
Esben, ros til din kone, hun er en god øko-billist og det er hendes fortjenste at 27 km/l opnås og ikke bilens - en Fabia kører ret præcist lige så langt som alle andre i klassen:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2009&constyear_e=2013&power_s=79&power_e=81&powerunit=2
Jeg kender ikke årgangen, men når du skriver at det er en 1,4 TDI er det ikke en helt ny bil - dvs at normtallet endnu ikke er stukket helt til himmels. Havde det været en 2017'er havde den sikkert været opgivet til 32 km/l... :-)
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
17-08-2017 kl. 07:50
Men denne kører stadig ca det samme som alle andre i klassen:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2015&power_s=88&power_e=107&page=5&powerunit=2
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
17-08-2017 kl. 21:27
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og hermed beviser du blot, at du ikke aner, hvad du skriver om. Til forskel fra dig har jeg faktisk kørt Yaris Hybrid - og jeg har også sat mig ind i tingene - herunder batteriteknologi.
Det er fint, at der er nogle fans, der tror, at hybridbiler er Guds gave til bilisterne og at det er fantastisk miljøvenligt - virkeligheden er godt nok en anden i mange situationer.
Lidt tal fra den virkelige verden - ikke drømmetal fra fans:
Yaris Hybrid: Gennemsnit - 21,1 km/l
Yaris Benzin: Gennemsnit - 20,7 km/l
Forskel: 0,4 km/l - ikke just revolutionerende.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?powerunit=2
Ikke ligefrem imponerende forskel.
At Yaris' CVT medfører høje omdrejningstal og irriterende støj under acceleration er indiskutabelt - men nogle har måske vænnet sig til det. Det er dog et kritikpunkt, der går igen i stort set alle tests, så det er ikke noget, jeg står alene med. Om bilen er "bovlam" er en smagssag, men jeg er pænt sagt ikke imponeret. Følelsen forværres af støjen, der ikke matcher accelerationen.
Plug-in hybrid kan give mening, da mange småture kan køres alene på el. Her er Hyundai Ionic måske værd at kigge på - ikke mindst, da man får dobbeltkobling istedet for det enerverende CVT, som Toyota af uransagelige grunde holder fast i.
(Og før nogen nu beskylder mig for at være "Toyota-hater" (I dette forum udnævnes man jo hurtigt til "hater") skal jeg indskyde, at vi har en Toyota som bil nr. 2)
Jeg har gennemskuet at din mission her på bilbasen er at fraråde folk at købe Saab, Chevrolet, VW, EL- og Hybridbiler. Men dine indlæg er fulde af fejl og gamle fordomme.
Vi har selv haft Yaris Hybrid her i husstanden i ca 1,5 år, men har nu skiftet til Auris Hybrid. Og jeg har også prøvekørt den nye Yaris Hybrid med den forbedrede gearkasse.
At du blindt hopper i Spritmonitors fejlindtastninger og tror det er sandheden, viser vel også at du ikke er så bekendt med teknikken i praksis.
Jeg kørte heller ikke nær så langt på de første tankninger som vi gør i dag, men på min nuværende tankfuld har den i følge køre computeren kørt 27.1km pr liter med hovedvægten lagt på landevejskørsel, og der er jeg rigtig godt tilfreds med. Om vinteren med mange småture kan vi dog godt komme under 20 km på literen.
CVT gearet er en af de ting jeg sætter pris på ved bilen, men som ved første prøvekørsel godt kan virke lidt anderledes og underlig.
Nu skriver du selv at du ikke er "Toyota-hater" idet du selv har en Toyota i husstanden, men er det ikke noget med at det er en Yaris Verso? (som kom på markedet i det forrige årtusinde) Det er en udmærket bil for årgangen, men der er altså sket meget hos Toyota siden da.
Janos Katona
bruger siden
04-04-2007
23-05-2024 kl. 18:00