Bilbasen Forum
4x4 - nødvendighed eller dårlig undskyldning?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
15-08-2012 kl. 22:30
T i
bruger siden
17-06-2006
15-08-2012 kl. 23:22
Medmindre du skal køre på dårligt underlag, mudret/glat føre evt. med stor trailer er det meget svært at finde en rationel begrundelse for højere pris, ringere brændstof økonomi etc. som 4x4 medfører.
Profil slettet
16-08-2012 kl. 07:31
Mvh C S
www.e-bil.dk
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
16-08-2012 kl. 09:14
Og så kan jeg vel lige så godt tage den på forhånd: nej, det er ikke noget værd, hvis man veksler disse fordele til hurtigere og mere aggressiv kørsel.
"Problemet" i Danmark er nok, at 4x4 forbindes med en bestemt biltype, som nogle ikke kan lide. Men faktisk kan man i andre lande jo få en lang række modeller af forskellig art med træk på alle 4 hjul.
H P
bruger siden
06-01-2004
16-08-2012 kl. 09:51
Det er de færreste der har brug for 4x4 i lille Danmark.
P.S jeg kan ikke se at du har mere fremkommelighed,Lars. I sne og regn holder vi alle i een lang kø, grundet at vi Danskere ikke er vandt til den slags vejr, og hvad hjælper det at du har en stor 4-hjulstrækker når ham idioten 25 biler længere fremme kører på nedslidte sommerdæk :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
16-08-2012 kl. 10:00
Lars Mortensen skrev:
Efter at have kørt gennem de forrige 2 års ret strenge vintre med firhjulstræk er jeg nu ikke i tvivl om, at det helt generelt giver langt bedre fremkommelighed og vejgreb. Det gælder også i perioder med megen nedbør.......
Hårde vintre med megen sne/is er jo undtagelsen herhjemme, derudover har jeg endnu til gode at opleve ikke at kunne komme frem på almindelige veje i en "tohjulstrækker" monteret med gode vinterdæk.
Men selvfølgelig er en 4x4 bedre på glatte veje.
Men i perioder med megen nedbør? Er du meget udsat for hjulspin på våde veje, medmindre du har 4x4?
Så selvfølgelig er en 4x4 bedre på mudrede/glatte veje især hvis der evt. skal slæbes en 1,5t trailer.
Men det faktum at de fleste bilister stort set kun kører på almindelig asfalteret vej, set i forhold til ekstrapris, højere brændstofforbrug og større risiko for ekstra vedligeholdelse er 4x4 rent spild/lir for langt størstedelen af danske bilister.
Profil slettet
16-08-2012 kl. 10:17
Nogen i min familie har fx. en Suzuki Swift 4x4. Den er nu ret effektiv i sneen. Dog er frihøjden ikke noget særligt, så man skal selvfølgelig ikke melde sig ind i off-road klubben ;)
Vh Anders
Profil slettet
16-08-2012 kl. 12:16
Rune Høgh skrev:
Det er såmænd meget nyttigt da en 4x4 rent lovmæssigt må trække mere end en tilsvarende bag- eller forhjulstrækker!
Det kommer stærkt an på om den er bygget som en ægte firhjulstrækker, eller om det er en standardbil der har fået 4x4 som et tilvalg. Fx Passat Alltrack - den må trække fuldstændig lige så meget som en forhjulstrukket Passat. Så at en 4x4 må trække mere end en tilsvarende 2-hjulstrækker holder vidst ikke vand.
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
16-08-2012 kl. 13:13
Rune Jensen skrev:
Jeg kan ikke se problemet at nogle tager et aktivt valg til de gerne vil have firehjulstræk.
Sidder du også er klager over folk som ejer mere end 2 par sko? for hvad skal de med mere end 2 par sko? man behøves da kun et par gummistøvler og alm. sko, alt andet er jo unødvendigt og fleste danske borgere udnytter alligevel ikke mere end 2 par sko i yderste tilfælde.
Men når vi tænker at ikke ALLE bor MIDT i en by, hvor alt er ryddet og fint og nydeligt, så er firehjulstræk ganske nødvendigt, om det er let sne, eller tung sne som ligger på vejene. Eller andre ting som gør vejen mere ufremkommelig.
Dog er janteloven åbenbart alle mest nødvendig i alle tilfælde, når andre folk sidder og ser sukkende på folk som kører i store firehjulstrækkere eller folk i smarte sportsvogne, og er janteloven virkelig så nødvendig? ;)
Har svært ved at se begrundelsen for at trække jantelovskortet (ramte det noget ømt? ;-) ).....
Hvis nu du rent faktisk læser det jeg skriver, vil du opdage at der ikke er nogen sure rønnebær/jantelov i det jeg skriver.
Jeg slår bare fast at langt hovedparten af bilisterne i Danmark yderst sjældent vil have noget at bruge 4x4 til.
Det må siges at være rimelig underbygget idet vi befinder os i et meget fladt land, med et meget udbygget asfalteret vejnet, vintre der som regel er mere våde end kolde etc.
Har i øvrigt kørt rigtig mange km på diverse mark/skovveje på alle årstider og har højst savnet en 4x4 et par gange, men det har aldrig stoppet mig (gode dæk og god køreteknik er i langt de fleste tilfælde i øvrigt vigtigere, end hvor mange hjul der trækker).
Men om folk så vælger 4x4 "bare for at have det", for at være lidt "offroad/frilufts agtige" eller hvad begrundelsen nu er, er jeg egentlig ligeglad med, jeg har bare svært ved at se en rationel begrundelse, når man tænker på at den er dyrere i både indkøb og drift.
Ps.
Går egentlig heller ikke op i folks skovalg, men: Hvis en kammerat aldrig forlod byen, men insiterede på at købe dyre vandrestøvler, der kostede det dobbelte af en god sko/alm. støvle, var meget tungere, blev slidt hurtigere, ville jeg nok også have svært ved at se den fornuftige begrundelse......
Profil slettet
16-08-2012 kl. 13:37
Rune Jensen skrev:
Egentlig så der jo slet ikke brug for biler for folk som bor i storbyerne, der er jo udemærket offentlig transport, eller en cykel. så med din tankegang er AL biltransport overflødig!
Men jeg synes det er godt vi har nogle her i det danske samfund, som gør sig til konger over, hvem der har brug for hvad, og de endda kan SE det på de biler som køre på vejene.
Men i det store hele, er det jo dig totalt lige meget om folk har købt en vaske ægte firehjulstrækker, som har en frihøjde på 80 cm. og kan bestige selv de sejeste skråninger landskabet har at byde på.
Jeg kender da en del som har en firehjulstrækker som køre offroad i deres ferier, men bruger den til hverdags bil, da det er bedst for dem også.
Tror du rent faktisk bliver overrasket over hvor tit folk faktisk køre offroad i deres biler. Og bare fordi en bil ser nyvasket ud, betyder det jo ikke at den ikke har været ude og køre. Det er bare et tegn, på folk går op i at deres bil ser fin og velholdt ud.
Jeg ved at der her i Nordjylland er diverse klubber for off-road kørsel, og der er da også mange der deltager - jeg har selv været tilskuer flere gange. Men man ser lige så tit en Porsche Cayenne, Touareg, Range Rover m/m køre rundt på gule plader, og jeg tror næppe at hovedparten af disse nogensinde har kørt på andet end perlegrus.
Lige så stor en del af folk der køber en stor off-roader gør det lige så meget på grund af image og signalværdi - og fred være med det! Og har du nogensinde oplevet "Hellerup-uge" i Skagen, så forstår du min teori.
Men som T I også skriver, så blander jeg mig ikke i andres bilvalg, og jeg mener ikke jantelovs-kortet er berettiget at trække her. Vi argumenterer kun for at det danske klima ikke ligefrem spiller op til off-roadkørsel.
Jeg tror skam også at en lige så stor del vælger en stor off-roader fordi de føler sig mere sikker i den, men det er en helt anden diskussion...
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
16-08-2012 kl. 14:08
Rune Jensen skrev:
Egentlig så der jo slet ikke brug for biler for folk som bor i storbyerne, der er jo udemærket offentlig transport, eller en cykel. så med din tankegang er AL biltransport overflødig!
Men jeg synes det er godt vi har nogle her i det danske samfund, som gør sig til konger over, hvem der har brug for hvad, og de endda kan SE det på de biler som køre på vejene.
Men i det store hele, er det jo dig totalt lige meget om folk har købt en vaske ægte firehjulstrækker, som har en frihøjde på 80 cm. og kan bestige selv de sejeste skråninger landskabet har at byde på.
Jeg kender da en del som har en firehjulstrækker som køre offroad i deres ferier, men bruger den til hverdags bil, da det er bedst for dem også.
Tror du rent faktisk bliver overrasket over hvor tit folk faktisk køre offroad i deres biler. Og bare fordi en bil ser nyvasket ud, betyder det jo ikke at den ikke har været ude og køre. Det er bare et tegn, på folk går op i at deres bil ser fin og velholdt ud.
Kunne du forsøge at forholde dig til det jeg skriver istedet for selv at komponere "mine" påstande?
Jeg blander mig ikke i hvilken bil andre kører i! Jeg er ikke misundelig! Jeg har ikke ondt nogen steder over det!
Men jeg kan godt forholde mig til om det giver mening at man kører rundt i en 4x4, som aldrig forlader asfalten (undtagen på den årlige tur ved Vesterhavet) når man ved at 4x4 er dyrere i både indkøb og drift. Men hvis folk gerne vil bruge deres penge på det, så er de velkomne for min skyld.
Fakta er at langt de fleste 4x4 biler i dk kører på asfalt størstedelen af tiden og kun yderst sjældent (om nogen sinde) bruger deres terræn evner.
Ligeledes er forholdene i dk ikke ligefrem således at 4x4 er nødvendigt for ret mange. (Men for landmåleren, landmanden, skovfogeden, etc. giver det god mening at have 4x4).
Så:
Som jeg skriver er jeg egentlig ligeglad med hvilke biler folk kører i, men de er ikke ret mange der har der har en reel grund til at køre 4x4 (men om så de vælger det alligevel rører mig egentlig ikke).
Dette indlæg blev 16-08-2012 14:25 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
16-08-2012 kl. 19:22
Alt over 1,5l ville være overflådigt for de fleste, og der var ingen sporstvogne.
MEN MEN MEN
Hvem siger at vi skal nøjes med det vi har behov for. Jeg elsker min gamle A6er men en Yaris kunne transporterer mig tli og fra arbejde på samme tid og enda meget billigere.
Mange med en 4x4 har måske ikke brug for det, men der er altså også mange der har, og vi andre skal vel ikke dømme ud fra fordomme og jalosi.
Om det er salgsgas at skrive i en annonce for en 4x4 at den er en god trækker er i mine øjne meget relevant, hvis man kører meget med hestetrailer og kommer ud på marken med 2 krikker bag i, eller man skal trække sin båd op ad rampen ved havnen på en regnvejrsdag.
Hilsen Lars
Profil slettet
16-08-2012 kl. 21:39
Rune Jensen skrev:
Der findes dårlige biler alle vejne. Ligesom biler med dårlige differentialer på forhjulstræk, så som baghjulstræk og firehjulstræk.
Ingen biler er perfekte endnu, og Jaguar x-type er heller ikke det jeg vil kalde for en "rigtig jaguar" bare at sætte sig i en, er så tæerne krummer når man tænker på det er en jaguar.
Men bliver man ved med at hænge i de typiske fordomme så ja, så kommer man bare ikke det videre.
Når man som jeg er kæmpe fan af Jaguar, og selv ejer en gammel E-type, så er X- og den nye S-type fy-ord! X-typen bygger 90% på den gamle Mondeo, og har intet med engelsk luksus at gøre. Og så endda den første Jaguar med DIESEL!!
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
17-08-2012 kl. 21:10
Jan Gregersen skrev:
4 Hjuls trækket skræmmer skam ikke. Jeg har blot bemærket at tidligere ejere, skriver, tag den forhjulstrukne, den er billigere i service.
Det har så givet mig den opfattelse, at 4 hjulstrækket er dyere i service (eller evt. rep.) end 2 hjulstrækket.
Hvis det er usandt, er det jo rart at få sat på plads :)
4 hjulstræk vil overordnet set være dyrere i drift. Flere dele = mere der kan gå i stykker, derudover ekstra brændstofforbrug etc.
T i
bruger siden
17-06-2006
17-08-2012 kl. 23:14
kenny thennum skrev:
.............
Men lad dog folk købe og køre idet de har lyst til det er jo dem selv der betaler i de fleste tilfælde. God weekend til jer alle.
Diskussionen har sådan set heller ikke handlet om folk skulle købe dem eller ej (bortset fra et par enkelte indlæg, som forsøgte at få det til at handle om det).
Kun om der var en rationel grund til det eller ej (hvilket er svært at få øje på for langt de fleste bilister i Dk).
Dette indlæg blev 17-08-2012 23:15 redigeret af dets forfatter.