Opel Astra blev introduceret som model i 1991, og siden da er den blevet en af de mest populære modeller i den lille mellembilsklasse med mere end 700.000 solgte af slagsen. Hele fire generationer med det velkendte modelnavn har set dagens lys siden lanceringen, men kvalitet og driftsikkerhed har ikke altid været forbundet med Opel Astra, som det er i dag. Den første generation fra 1991 til 1997 havde massive rustproblemer, dårlige støddæmpere, skæve bremser og utætte toppakninger, hvilket gjorde den første generation Opel Astra til en kæmpe fiasko. Så køb aldrig en model ældre end 1997, med mindre du gerne vil have et tættere forhold til din lokale mekaniker. Heldigvis er kvalitet og driftsikkerhed øget voldsomt i de efterfølgende generationer, og med reservedelspriser pænt under middel er Opel Astra en billig bil at holde kørende. Siden fiaskoen med den første generation har Opel Astra haft galvaniseret karrosseri, og de giver derfor 12 års garanti mod gennemtæring. Rent faktisk er det lykkedes Opel at gøre Astra til en så helstøbt bil, at den i 2010 løb med titlen som Årets Brugtbil i Danmark. Men selvom den populære model er blevet hædret med den prestigefyldte pris som årets brugtbil, har det ikke gjort prisen på en brugt Opel Astra urimeligt høj. Faktisk er udvalget på brugtbilsmarkedet stort - særligt som stationcar med 500 liters bagagerum, der fås motorer til alle behov, og priserne er meget lave i forhold til tilsvarende
VW Golf, og ESC-systemer er allerede standard i alle modellerne fra 2005. Afskrivningen er lav, kvaliteten er høj og udvalget er stort. I bund og grund er Opel Astra op gennem 00'erne blevet et af de allerbedste brugtkøb, du kan gøre i Danmark.