Mazda
Mazda 3 kører formidabelt. Den er sportsligt anlagt, men er stadig komfortabel. Første model afløste Mazda 323 i 2003 og den fulgte den normale Mazda tidsplan med facelift efter tre år og udskiftning efter seks. Faceliftet gav væsentlig bedre støjdæmpning, for den var ikke så god. Anden generation af Mazda 3 overlevede kun i fire år fra 2009 til 2013. I 2013 var den nyeste model med i finalefeltet om at blive Årets Bil i Danmark og den er mindst lige så vellykket som de foregående modeller, og så ser den superfræk ud. I alle generationer fås Mazda 3 kun som fem-dørs hatchback eller firedørs sedan – der er altså ingen stationcar.
Benzinmotorerne kører med kæde i stedet for tandrem, så det er en større værkstedsregning, du slipper for. Dieselmotoren, der er sjælden, skal have skiftet tandrem for hver 240.000 km, så det er heldigvis også en sjælden operation.
Motorerne tæller en ikke særligt udbredt 1,4 benzin, de mere udbredte 1,6 og 2,0 benzin samt 1,6, 2,0 og 2,2 diesel. Desuden er der fra 2006-2009 en MPS-version med 2,3-liters turbomotor og 260 hk, der kan riste et sæt fordæk hurtigere end du kan sige klip i kørekortet. Mazda 3 skal rustbekyttes, hvis du vil holde den røde pest fra pladerne.
UdstyrUdstyrsniveauet i første generation hedder Comfort, Touring og Sport med en stigende mængde udstyr. I anden generation er det Go, Advance og Premium – alle med aircondition. I nyeste variant er det Core, Vision og Premium også her har alle aircondition – Vision og Premium fuldautomatisk med to zoner.
I en del år var Mazda og Ford tætte samarbejdspartnere, hvilket blandt andet betyder at anden generation kan fås med varme i forruden – en nyttig lille detalje. I en brugt Mazda 3 er der rig mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr fra anden generation og frem. Her er blandt andet RVM, der står for Rear Vehicle Monitoring, der overvåger de blinde vinkler med radar – det er desværre ekstraudstyr i en såkaldt Technology-pakke med bi-xenon forlygter med aktivt kurvelys, dæktryksovervågning og sportsinstrumentering - den er værd at kigge efter. Varme i sæderne er standard – det samme er el-ruder og centrallås.
KonkurrenterMazda 3 befinder sig i C-segmentet, populært kaldet Golf-klassen. Konkurrenterne er mange, for eksempel Peugeot 308, Toyota Auris, Honda Civic og naturligvis VW Golf.