VW Golf er en af bilhistoriens største succeser, og den er fortsat utrolig populær. Med et tidløst design, et bredt motorprogram og skrappe køreegenskaber har VW Golf altid været førende i klassen, men i Danmark har udbredelsen været mindre end bilens kvaliteter berettiger på grund ad én ting. Prisen. Heldigvis er der masser af brugte Golf-modeller, hvor de første års værditab er ude af regnestykket. Historien om VW Golf udspringer helt tilbage i 1974, da man begyndte at producere
Golf I som afløser for den populære Type 1 (Boblen). Mindre end tre år senere rullede Golf nr. 1 million af samlebåndet. En klassiker var født. Succesen skyldtes blandt andet bilens karakteristiske form, som har præget alle efterfølgende Golf-modeller, og dermed blev en helt ny bilklasse skabt; golf-klassen. I september 1983 introduceredes
Golf II, som fik øget akselafstanden en smule ligesom de ind- og udvendige dimensioner blev øget, men holdt fast i designet med afrundede hjørner.
VW Golf III voksede igen betydeligt i forhold til forgængeren. Nyt var en turbodieselmotor med direkte indsprøjtning (TDI), og en 2,8-liters VR6-motor. For første gang kunne Golf også fås som stationcar fra september 1993.
Golf IV blev introduceret som hatchback i august 1997, fulgt af sedanversionen
Bora i august 1998. Hatchbackversionen af Golf IV blev afløst af
Golf V i 2003 i Europa. I 2005 introduceredes
Golf Plus med større højde.
Golf VI, som blev introduceret på Paris Motor Show i slutningen af 2008, blev baseret på den eksisterende platform fra Golf V.
Golf VII havde ligesom Golf VI verdenspremiere ved Paris Motor Show. Golf VII blev præsenteret i 2012, og den er bygget på den nye MQB-platform som flere VW-modeller også i fremtiden vil være bygget på, da den kan justeres. Den nye
Audi A3 og
SEAT Leon bruger også samme platform.