Toyota Yaris kom første gang på markedet i 1999. Herhjemme har vi kun set den i hatchback-udgaven, selvom den er kommet som sedan i både USA og Japan. Den var oprindeligt ment som en afløser til
Toyota Corolla, men populariteten hos forgængeren har fået Toyota til at markedsføre begge biler. En praksis vi kender fra Frankrig, hvor produktionen af
Peugeot 206 fortsatte, selvom den reelt set var blevet afløst. Allerede fra starten var der tale om en sikker bil med fire stjerner i EuroNCAP, og den seneste udgave har nået fem stjerner takket være bl.a. flere airbags og bremseassistance. Den første version fandtes med et bredt motorprogram og endda med en syv-personers MPV, bedre kendt som Yaris Verso. Der er ikke kommet færre modeller på gaden siden, og Toyota Yaris har heller ikke mistet sin popularitet. I dag fås den i to benzin-udgaver, en diesel og i 2012 sluttede en 1,5 liters hybrid-udgave sig til. Benzinudgaverne, der har fået betegnelsen VVT-i, fås i en 1.0 og en 1.3 liters udgave. De giver en topfart på henholdsvis 155 og 175 km/t, mens benzinforbruget rammer 20,8 og 18,5 km/l. Toyota Yaris D-4D 1,4 liters diesel når helt op på 25,1 km/l, mens hybridudgavens 1,5 liters motor topper med 28,6 km/l. Hvis du har været ejer af en brugt Toyota Yaris, ved du, at de fleste Toyota ejere er glade for deres biler, og det er da også sjældent, at den japanske producent har lavet noget, der er af dårlig kvalitet. Det viser sig både på byggekvaliteten, og prisen på en brugt Toyota. Alligevel melder der sig småting, man skal være forberedt på. Blandt andet har flere påpeget, at bagagerummet er for småt. Den største anke ligger dog på prisen på de nye biler, der ikke er blandt de laveste.