Renault Clio IV blev sendt på gaden i 2012, og siden da har de danske forhandlere ikke kunnet få armene ned. For første gang er Renault med helt oppe i toppen af slagslisterne, der ellers er domineret af mikrobiler som
VW Up!,
Toyota Aygo,
Kia Picanto og
Peugeot 107, som alle er væsentligt mindre end den nye Renault Clio. Årsagen til den store Clio-invasion i Danmark - og resten af Europa - skal blandt andet findes på prisskiltet. Den frække franskmand er nemlig ikke meget dyrere end de populære mikrobiler, hvilket betyder, at du får væsentligt mere bil for pengene ved at købe en brugt Renault Clio IV frem for en ny mikrobil. Samtidig satte Renault trumf på Clio-kortet med en lige så fængende stationcar-version, som i nypris blot koster nogle få tusinde kroner mere end hatchback-versionen. Og selvom der ikke er plads til både en barnevogn, en cykel og et Ikea-skab på én gang, så formår den lille Clio at skabe plads til både fører, passagerer og bagage i en grad, som gør det svært at argumentere imod at vælge en mindre bil til næsten samme pris. Udvalget af brugte modeller er endnu meget begrænset, hvilket gør priserne på en brugt Renault Clio IV relativt høj. Men den rummelige kabine og de fornuftige køreegenskaber betyder, at en Clio vil holde prisen ganske pænt. Over en fireårig periode med et gennemsnitligt kørselsbehov vil bilen miste ca. 50 pct. i værdi, hvilket takket være den lave nypris på bilen kommer til at betyde et meget begrænset værditab pr. kørt kilometer. Motorprogrammet består af tre benzinmotorer med henholdsvis 75, 90 og 105 hk, mens du kan vælge mellem tre dieselmotorer med enten 75, 90 eller 93 hk. Passer dit kørselsbehov til en dieselbil kan du med fordel overveje den effektive 90-hestes dieselmotor med et forbrug på op mod 33 km/l.