Peugeot har i 308 fået fremstillet et vellykket kompromis mellem dynamiske køreegenskaber, god komfort og høj sikkerhed. Og med Peugeots velkørende 1,6-liters dieselmotor er Peugeot 308 overordnet set et rigtig fint brugtkøb. Det lidt atypiske design falder ikke i alles smag, men den enormt store forrude giver et formidabelt udsyn, som man ellers kun oplever i større bilmodeller. Desuden er der masser af plads - også på bagsædet, og følelsen af kvalitet er langt bedre end i forgængeren,
Peugeot 307. På grund af den meget effektive og billige 1,6-liters dieselmotor med enten 90 eller 109 hk er der et forsvindende lille antal brugte 308'ere til salg med benzinmotor. I praksis er der også 6-7 kilometer pr. liter til forskel på de to forskellige motortyper, så den samlede økonomi taler da også klart for diesel-versionen, hvis dit kørselsbehov altså passer til diesel - hvilket er kendetegnet ved, at du i praksis gerne skal køre mindst 15 kilometer, hver gang du starter bilen. Den første generation af Peugeot 308 blev lanceret i 2007, men siden da er modellen udviklet flere gange. I 2008 kom stationcar-udgaven, SW, med glastag og syv sæder, mens sportsvarianten 308 GTI med hele 200 hk kom på gaden i 2010. SW-udgaven har to ekstra sæder i tredje række, og selvom adgangen er en smule besværlig, er de nemme at betjene og evt. pille ud, hvis du har brug for pladsen til bagage. I 2011 fik modellen et facelift af både forende og bagende, og i 2013 kom så en helt ny Peugeot 308, som skal tage kampen op mod
VW Golf VII. Peugeot 308 er blevet den klart mest populære model fra den franske bilproducent, og Peugeot 308 holder generelt prisen pænt. Så hvis du vil have en rummelig bil i mellemklassen med god brændstoføkonomi, høj sikkerhed og lav afskrivning, kommer du næppe udenom Peugeot 308.