BMW 3-Serien er den tyske producents helt store succes, selvom prisen er høj. Bilen blev introduceret i 1975 som et led i omlægningen af samtlige BMWs modeller. Her var det den mindste udgave, og den var rettet hovedsageligt til den billige ende af markedet. Derfor blev den oprindeligt kun produceret med fire cylindre. Planerne for 3-serien voksede, og i løbet af det første år kom
BMW 320i på gaden. Den opgraderede motor havde de seks cylindre på række, som BMW er så berømte for i dag. 3-serien er i dag i sin sjette generation. Den seneste blev introduceret i 2012, og BMW har også slået sig på miljørigtighed. Det kan ses på motorprogrammet, hvor der er en del flere små brændstoføkonomiske udgaver, og de store svulmende udgaver er blevet nedprioriteret. Derfor skal du kigge blandt de brugte biler, hvis du partout skal have en rækkesekser. I modsætning til den større
BMW 5-serie, der består af større biler med mere fokus på komfort, passer 3-serien både til dem, der vil have noget sporty og til de mindre familier. For dem der virkelig vil have en bil med kræfter, er der et stort udvalg af eftermarkedsdele. Fordi serien har været produceret siden 1975, er der forskel på de forskellige generationers udseende. Derfor kan det være en god idé at tjekke flere end bare én generation. Det kan være, at den forrige falder mere i din smag. Du skal også være opmærksom på, at den seneste model har lagt coupé og cabrioletmodellerne under en separat model-serie, der har fået betegnelse BMW 4-serien, hvor det også er muligt at finde en diesel-udgave som fx.
BMW 420d. Dermed er der kun sedan og stationcar-modellerne tilbage i 3-serien. Mange af de brugte biler BMW 3-serien, der er til salg, er blevet kørt meget, men der er ingen grund til bekymring. Ligesom de nærmeste konkurrenter
Audi A4 og
Mercedes C-klasse er der tale om tysk kvalitet. Bilerne kan holde til at blive brugt, og netop derfor ender de brugte biler ikke bare på en skrotplads, selvom der er tale om biler helt tilbage fra starten af 1980'erne.