Mercedes er indbegrebet af overdådig luksus, stilrent design og ualmindeligt komfortable køreegenskaber. De fleste danskere kender fornemmelsen af at sætte sig til rette på bagsædet af en stor Mercedes, fordi taxa-vognmændene sværger til det tyske bilmærke på grund af den helt unikke kvalitet, der sikrer lave driftsomkostninger. Mercedes indtager da også en meget fornem andenplads - kun overgået af BMW - i det årlige AutoIndex, ser viser, hvor tilfredse de danske bilejere er med deres biler. Men selvom Mercedes overordnet set bliver slået på målstregen af BMW, når man ser på bilejernes tilfredshed, kan Mercedes dog glæde sig over nogle væsentligt højere salgstal end den sydtyske konkurrent. Det prestigefulde bilmærke har dog en pris, der gør, at de nyeste modeller er forbeholdt politikere og toppen af dansk erhvervsliv. Men på brugtvognsmarkedet er der brugte Mercedes-modeller til salg i et prisleje, hvor langt flere danskere kan være med. Vælger man at købe en frikørt taxa skal man generelt være opmærksom på rustproblemer, da småskader gennem bilens levetid kan være en åben invitation til rustangreb. Som populær leasingbil bliver der hvert år sendt masser af modeller på gaden, som har nogle kilometer på bagen, og dermed priser, der er til at nærme sig. En af de populære modeller er
Mercedes A-klasse, der, takket være en generel prissænkning på nye modeller i 2010, er kommet tilstrækkeligt ned i brugtpris til at være et reelt alternativ til en fabriksny asiatisk bil i samme størrelse. Skal der være mere plads, kan man med fordel søge lidt blandt de mange modeller i
C-klassen, der både findes i populære diesel- og benzinversioner. Generelt er priserne på Mercedes-reservedele i den lave ende - specielt på de modeller, der har nogle år på bagen.