Suzuki Alto er den mindste bil i Suzukis modelprogram, og den rammer lige ind i den samme kundegruppe, der blev så vilde med de originale trillinger
Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107. Siden da er der kommet mere konkurrence for Suzuki Alto, da endnu et konkurrerende kuld er kommet til verden, nemlig
Volkswagen up! og dens to søsterbiler
Seat Mii og
Skoda Citigo. Herhjemme klassificeres Suzuki Alto som en mikro-bil, og den var en af de første biler i nyere tid, der blev solgt fra ny til under 100.000 kr. Den nuværende syvende generation kom på markedet i 2008 og er søsterbil til
Nissan Pixo. De to biler er dog forskellige i deres udtryk for og bag, men de deler stort set alle andre dele. En stor del af årsagen til de lave priser er, at de europæiske udgaver af både Suzuki Alto og Nissan Pixo samles i Indien. Suzuki Alto kommer med én motorstørrelse. Den lille tre-cylinders 1,0 liters motor giver beskedne 68 hk og Alto’en kører derfor omkring 24,4 km/l. Der er visse ting, du skal holde øje med ved en brugt Suzuki Alto. Oftest er der tale om enkle problemer, som kan rettes nemt. Det mest almindelige problem er motorophænget, som har haft en del problemer. Siden lanceringen har Suzuki lavet et nyt ophæng, så det kan være værd at tjekke, om det er blevet skiftet. Motoren kan også miste kraft, og i så fald er der gode chancer for, at det er gasspjældet, der skal renses. Hvis der kommer en rungende eller pibende lyd fra baghjulende, kan det være et tegn på, at baghjulslejerne skal skiftes. Den lave nypris har naturligvis også indflydelse på prisen på en brugt Suzuki Alto. Så længe du finder en udgave, der passer til dine behov, så er en brugt Suzuki Alto et fornuftigt køb.