Det er ikke svært at se, hvor chefen for Porsches designafdeling, hollænderen Harm Lagaay, har hentet inspiration, da han trak stregerne til Boxsteren. Designet er under stærk indflydelse fra 50’ernes Speedster og specielt 550 Spyder. Da Boxsteren blev præsenteret i slutningen af 1996, var den Porsches første sportsvogn med centermotor siden 914 modellen helt tilbage fra 1969.
Porsche havde haft adskillige år med sløje salgstal og Boxsteren markerede et vendepunkt. Dels var den en tiltrængt fornyelse af modelprogrammet og dels var Toyota blevet konsulteret. Det betød en sænkning af produktionsomkostningerne med genanvendelse af en række dele. Blandt andet kommer forskærme, frontklap og lygter direkte fra den dyrere 996 model. Også motoren er den samme 6 cylindrede boxermotor som i 996, omend med lidt mindre slagvolumen. Boxsteren kunne derfor sendes på markedet til en væsentlig lavere pris end storebroren 996 og det betød mange nye kunder i butikken.
De nye Boxster kunder blev forkælet med en uhyre kompetent bil. Når det gælder køreegenskaber og køreoplevelse, er Boxster en af de sportsvogne der leverer mest – uanset pris. Specielt i denne udgave med den største 3.2 S motor på 252 HK, mangler man aldrig punch. Den har masser af moment, så man kan køre afslappet med lave omdrejninger uden at mangle trækkraft og den kan eksplodere i det karakteristiske snerrende vræl, der kendetegner Porsches 6 cylindrede boxermotorer. Den 6-trins manuelle gearkasse er en nydelse af præcision og styretøjet knivskarpt. Det der dog næsten imponerer mest, er de kæmpestore ventilerede bremser med 6-stemplede Brembo kalipre. Når bilen hentes ned fra høj fart sker det med kraft som føles, som man forestiller sig at lande et jagerfly på dækket af et hangarskib og blive fanget af wiren.
Dette eksemplar er importeret fra Tyskland i 2011. Bilen har kørt i alt 208.000 km og har fuld service historik fra Porsche (13 stempler) og der er igennem de seneste 2 år brugt 121.000 kr hos Porsche Center Faxe på service og opgraderinger, blandt andet en komplet ny undervogn. Bilen fremstår super flot i farvekombinationen Seal Grau Metallic/sort læderkabine/sort kaleche. Indvendig er bilen blevet forfinet med det helt store PCCM (Porsche Classic Communication Management – de kan altså noget med forkortelser hos de gutter!) anlæg, så du har alle muligheder for lyd og navigation. Der medfølger også en hardtop skulle du have lyst til at bruge bilen hele året. Alt virker som det skal og der er dømt klassisk køreglæde til den heldige nye ejer.
Leveres indregistreret med danske nummerplader.