Bilen har tidligere været "Ugens fund på Bilbasen !
Læs herunder samt se tidligere salgspris :
https://blog.bilbasen.dk/ugens-fund-mercedes-190e-378814/
Bemærk med afgift - Classic bil - PÅ VEJ IND
Idag har Mercedes-benz et at de største modelprogrammer i verden, men sådan har det ikke altid været tilbage i 70'erne og start 80'erne bestod deres modelprogram primært af den efterhånden bedagede /8-model, W123 som mange kender som taxa-modellen med de 2 runde forlygter, den store S-klasse samt nogle dyre cabriolet modeller og selvfølgelig den udødelige Geländewagen.
Men i 1982 skete det noget nyt, en ny Baby-Benz med modelkoden W201 så dagens lys, pressen samroste den og rivalerne fra München var lige pludselig ikke de eneste der havde en lille luksus-sedan på markedet.
Der var engang, hvor AMG bare var et eksternt tuningsfirma, som Mercedes kun brugte, når det passede dem. Derfor stod det Mercedes frit for at søge andre partnere i starten af 80’erne, hvor de havde 190 E-modellen i støbeskeen og ønskede at lave en sportslig variant til både motorsport- og privatbrug.
I stedet for AMG rakte Mercedes ud til genierne fra Cosworth, der var succesfulde motorleverandører til blandt andet Formel 1. Sammen udviklede de en kompliceret 4-cylindret sugemotor med 16 ventiler, der virkelig var uhørt i 80’erne.
W201-modellen fandtes fra starten både som benzin og diesel-modeller, men idet at Mercedes gerne ville mere indenfor motorsport stillede krav til motorerne og i samarbejde med Cosworth udviklede de denne 2.3 16V motor med 185 hk, men var med helt i toppen både på racerbanerne og autobahnen mod den evige rival E30 M3. Den 2,3-liters motor ydede først 185 hk og kunne trække 7.100 omdrejninger. I 1988 blev motoren opdateret til den, som denne Ugens fund har under hjelmen: Nu boret op til 2,5-liter med 197 hk og stadig 16 ventiler.
2.5 16V modellen er nem at spotte på de dybere kofanger samt de udbyggede paneler rundt og skærmkanterne og hen ad siden, bilerne blev kun lakeret i enten blue-black metallic eller denne flotte smoke silver, mekanisk var bilen også tilpasset de flere kræfter med andre komponenter i undervognen samt lavere fjedre. Den 2.5 Liters model blev kun produceret i ca 3 år og modsat 2.3 som der blev lavet 20.000 + stk af , ja så er denne kun bygget i 5000 eksemplar.
Den fremstår flot efter alder,kilometer og originalt med den sorte læderkabine, el-ruder og el-soltag ( som jo var et must dengang ) samt de karakteriske 15" Mercedes Alufælge
Bemærk denne bil sælges for k.unde - Den kan besigtiges efter aftale. , sportssæder