Lancia Y10
1,1 Autobianchi 4x4 3d94.995 kr.
- 1/1990
- 130.400 km
- 13,9 km/l
- Manuelt gear
- Benzin
1/1990
130.400 km
13,9 km/l
Enestående Lancia Autobianchi Y10 4x4.
NY synet og 8 år til syn
Bilen er komplet renoveret i forbindelse med syn.
Denne bil importeret fra Italien, og det er gjort fordi den er for fed! Simpelthen. Ikke kun fordi den har et rigtig cool 80’erdesign, men også fordi det er den sjældne firehjulstrækker og eftersom den er solgt på hjemmemarkedet, er det en Autobianchi og ikke en Lancia.
Det er ikke svært at forstå at denne frække lille bil op gennem 80’erne, er den hotteste blandt stilbevidste byboere i Europa. Y10 kommer med en frisk og ny tilgang til et marked, der ellers er domineret af Fiesta, og Y10 var i mange henseender et godt stykke forud for sin tid. De der købte en Y10, blev forkælet med en lille effektiv bil med en seriøs portion sjov. I dag er den nærmest et designikon.
Lancia Y10 blev lanceret på biludstillingen i Geneve i 1985, og er en kombination af modigt internt design og veludviklede chassiskomponenter. Y10'erens vigtigste designnyhed var den lodrette bagende, kendetegnet ved bagklappen malet i sort matlak, uanset hvilken farve der var valgt til karosseriet. Den bemærkelsesværdige kileform af den lille krop er meget aerodynamisk takket være taget, der hælder mod den buede forrude, og sideruder, der er monteret i plan med karrosseriet, samt fraværet af drypskinner og de forsænkede dørhåndtag. Bilen har rektangulære forlygter. Forruden, installeret med silikoneharpiks i stedet for en gummipakning, er stor, skrånende og karakteriseret ved en enkelt visker. Siden er kendetegnet ved, at en bæltelinje fra bunden af motorhjelmen steg gradvist, efterhånden som den nærmer sig den nederste kant af bagklappen, afgrænset af de omsluttende baglygter. Y10 kom kun i en tre-dørs model med relativt store døre, hvilket giver nem adgang selv for bagsædepassagerer. Bagklappen er i et næsten lodret plan, og giver rigtig god adgang til et fornuftigt bagagerum.
Alt blev udviklet af Fiat Style Centre, på det tidspunkt ledet af Vittorio Ghidella. Definitionen af projektet Y10 tog mere end tre års studier. Det var ambitionen, at denne bil havde en meget specifik identitet, for at den også kunne markedsføres i udlandet under Lancia-mærket. Opgaven blev oprindeligt betroet Pininfarina og Giorgetto Giugiaro samt Fiat Style Centre, men det er legendariske Tom Tjardaa der krediteres for designet. Hundredvis af tegninger blev udført med skitser og skalamodeller startende så tidligt som i 1980. Til sidst blev et design fra Fiat Style Center udvalgt og udviklet, som bedst svarede til temaet om en bil bestemt til en kræsen bruger.
Dens 1.100 cm motor, blev kaldt "Europa" i overensstemmelse med EU-direktiverne. Den har elektronisk indsprøjtning og i denne 4WD version når den 145 km/t
Roskilde, Syd- og Vestsjælland