Ford
Ford Ka er en rigtig lille charmetrold. Den er sjov at køre i – især i byerne og på landevej. Modellen fra 2009 og frem deler meget teknik med Fiat 500, men det er ikke til at se. De to ligner overhovedet ikke hinanden udover at begge modeller kun fås med tre døre. I flere omgange har Ford Ka været Danmarks billigste bil med priser under 70.000 kr. plus levering.
En del af de brugte Ford Ka har mere udstyr end en ny, så det er ikke givet, at en ny er det bedste køb. Ford Ka er der i det hele taget ikke meget bøvl med, og den er billig i både indkøb, brændstof og drift. Motorhylden er hurtigt overset, der er nemlig kun to forskellige – enten en 68 hk benziner eller en 75 hk diesel. Diesel er kun til pendlere. Selv om Ford Ka er en lille bil, så scorede den alle fem stjerner i crashtest hos EuroNCAP.
Den første model af Ka fra 1999 og frem til 2009 var ligeså charmerende som den nuværende. Den kunne også fås som cabriolet og som en sportslig minibil – SportKa. De to modeller er stadig charmerende, og kan helt sikkert få smilet frem på enhver, der sætter sig bag rattet. StreetKa holder prisen virkelig godt, mens SportKa giver dig masser af sjov for pengene. Nogle at de første Ford Ka havde frække stafferinger som om de var muscle cars fra 1960'erne, men bilen kunne sjovt nok bære det.
UdstyrFord Ka følger de normale udstyrsvarianter hos Ford nemlig Ambiente, Trend, og Titanium, hvor Titanium er den bedst udstyrede med blandt andet aircondition og el-ruder, og det er da også noget af det mest populære udstyr. Du kan også få en rigtig Ford-specialitet med varme i forruden – det er genialt på en vinterdag. Ka udtales i øvrigt på samme måde som car på engelsk – en lille fonetisk finte. Service og værkstedsbesøg er ikke nogen dyr affære ved Ford og reservedele er heller ikke dyre, så du kan få nogle meget billige kilometer i en Ford Ka – ny som brugt.
KonkurrenterKonkurrenterne til Ford KA er naturligvis Fiat 500, men også de andre mikrobiler VW up!!, Kia Picantoo og mange flere.