BMW
BMW X1 er den mindste bil i BMW's X-univers af SUV'er. Et X på en BMW betyder normalt firehjulstræk, men X1 fås faktisk også med baghjulstræk alene, så hedder den bare sDrive fremfor xDrive i modelnavnet. X1 er baseret på 3-seriens platform, så pladsen er bedre end i 1-serien. X1 tegnede en ny stil for BMW, da den kom frem, og den er stadig ret vellykket at se på.
BMW X1 er temmelig sjælden i Danmark og udbuddet af brugte biler er da heller ikke ret stort, men priserne er høje. BMW X1 er en ægte livsstilsbil med det rette hårde udseende, god frihøjde og godt overblik. Der er stort set aldrig andet til salg end X1 med diesel – heldigvis er motorerne fra BMW både stærke og brændstoføkonomiske.
Selv en X1 20d xDrive med 204 hk kører over 16 km/l, mens den to-hjulstrukne variant med automatgear kommer på den pæne side af 20 km/l. Så der kan sagtens være god driftsøkonomi i de små SUV fra BMW, selvom de ligner benzinslugere. X1 fås i øvrigt med det formidable 8-trins automatgear, og det er blandt de absolut bedst skiftende gearkasser i verden. Prøv det inden, du vælger en med manuelt gear.
X1 er en glimrende campingtrækker, og den må trække mellem 1.800 og 2.000 kg.
UdstyrBMW er et premium-mærke, og listen med muligt ekstraudstyr er lang. På de brugte X1 gælder det om at lede efter det helt rigtige udstyr. For eksempel er der langt fra original navigation på alle solgte X1 ligesom fuldautomatisk 2-zonet klimaanlæg og læderrat heller ikke pryder hver anden annonce. Men der findes masser af muligheder, når du køber brugt X1. Panoramatag, lædersæder, radarstyret fartpilot og xenonlygter er bare nogle af de ting, du kan lede efter, hvis du er til luksus.
Dieselmotorerne 18d, 20d og 23d er bygget på den samme blok, men med forskellige tuningsgrader og forstærkninger. De har alle gode kræfter. 18d yder 143, 20d 177 eller 184 og 23d hele 204 hk.