Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

06-10-2010 kl. 15:36

Det kan vel ikke komme som en overraskelse for dig, at det kan afvige væsentligt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kasper Stevn

Kasper Stevn
bruger siden
26-06-2003

06-10-2010 kl. 15:42

Hvis man ikke kan nå de lovede tal, så kan man altid starte med, at kigge på sin kørsel. Der er mange der ikke kører optimalt.

Jeg kan godt nå de 19,2 km/l som min HDi'er er opgivet til (min rekord er 22 km/l, dog blev denne tankfuld kørt meget forsigtigt).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-10-2010 kl. 20:59

købe oktoberudgaven af FDM. Der testes fire mikrobiler, som alle kører meget tæt på det opgivne.

Måske burde din artikel nærmere handle om bilisters manglende vilje, til at køre så økonomisk som muligt!

For talene er altså muligt at opnå i praksis.

MVH

Joakim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-10-2010 kl. 00:56

Forstår ikke helt interressen for dette "emne"....

Men diff på 20% eller derover er vel ikke særligt svær at opnå.
Tit og ofte handler det vel om at de opgivne tal ikke indeholder a/c klima, lys på bilen , radio mv. En for tung ELLER let fod....for lidt luft i dækkene, vindforhold som er særdeles afgørende for forbruget. Og nogle glemmer måske vægten af personer eller andet.Iøvrigt har fugtig luft også en afgørende faktor på forbruget. Speedometer fejlvisning er også en faktor. Kan dreje sig om hvilke og hvor billige komponenter der er sat i køretøjet. Dårlige komponenter har det med at bruge mere strøm, og dermed mere brændstof. ja og så er rulle modstanden i dækkene, som også har stor betydning. Producenter af et billigt bil mærke gør det således : Motor testet i bænk=fine forbrugstal, motor kan være rigtig ok, mens at resten af bilen kan trække forbruget voldsomt ned, jævnfør ovenstående.

Men når det er sagt vil jeg nu sige at de fleste bilmærker idag gør det ganske godt. Men man kan vel altid finde en person der syns at bilen ikke køre det oplyste . Men tror så at sandheden er at finde på bilen eller personens kørestil, og jeg ved da helt ærligt ikke om det er noget at skrive om......

De forbrugstal der idag bliver lavet, er som sådan af nød. Det hænger nøje sammen med evt. afgifter på bilerne mv. OG LÆS VENLIGST....i de tal er der ikke indregnet forbrug til strøm og lys og klima, dårlige dæk, vind mv. Så nogle vil helt klart lande en del under oplyste tal.

Min erfaring er eks. med diesel biler ved almindelig kørsel, ca 4-4,5 under det opgivne tal, og det er da egentligt meget godt.

Obs. Man kunne måske lave en artikel eks. om hvor meget mere man får for pengene i en Bmw 116d kontra blue motion, Bmw'en er opgivet til 22,7km/l og det slår ikke fejl. Så måske er det et holdnings skift der skal til, for at folk får øjnene op, istedet for det Vw halløj. Tjae og prisen er næsten den samme.

Mvh

Dette indlæg blev 08-10-2010 11:15 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-10-2010 kl. 01:43

Nu er det jo sådan at en diesel bil også skal køres til, og at jo varmere motor er, jo længere på literen. Måske det du har hørt ang blue motion ejerer kunne være en and eller uvidenhed fra deres side....Man skal jo beherske kørekunsten i en sådan økobil....Ang den smart du omtaler, mindes jeg også at have læst dette med de 17-20km/l. Altså selvfølgelig kan der være noget galt med motoren/indsprøjtning, men jeg tror nærmere det er personen selv. Ser mange af disse smart i trafikken, og jeg kan love dig for at mange af dem får pedal. Jeg tror ganske simpel ikke på det. Gi mig den smart, så skal jeg vise hvordan den køres til forbrugstal, hvis den altså er kørt til. Jeg vil også tro at disse her diesler du omtaler, har sikkert fået nogle korte ture, men personerne glemmer lige hvordan og hvor lidt de har kørt dem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-10-2010 kl. 09:09

Du beskriver at du er træt af at føreren og EU-normen "får skylden".
Dette synes dog netop at være kernen, eller realiteten - jeg kan uden problemer få min 3 år gamle øko-bil til at gå over det opgivne forbrug.
Som andre beskriver, gå dog efter EU-normens metoder og chaufførens kørsel!
Ellers er der tråde på de enkelte klubbers hjemmesider angående km/l.

Dette indlæg blev 08-10-2010 11:16 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-10-2010 kl. 12:55

Fatter ikke helt svarene i tråden.
Uden at kende Christian Schacht nærmere lyder det som om hans intention er at sætte fokus på at den nuværende testmetode ikke er retvisende for hvad den "normale" forbruger vil opleve under "normale" forhold og de må siges at være meget relevant, ikke mindst hvis det kunne være medvirkende til at denne testmetode ændres på sigt, så man får et mere realistisk billede af brændstofforbruget.
At påstå at ens bil uden problemer lever op til normtallet er noget usædvanligt, ikke nødvendigvis usandt i alle tilfælde, men det er ihvertfald ikke det alle oplever.


I øvrigt kan jeg generelt også godt få de biler jeg kører i, til at overholde normtallet, hvis jeg går meget bevidst efter det.

Men det er ikke det man vil opleve ved "normalt brug" ved anvendelse af diverse ekstraudstyr/ikke bevidst øko kørsel etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-10-2010 kl. 15:06

Vil da godt tilføje at de gange jeg har købt ny bil, har jeg da fået oplyst ca faktuelle tal af forhandler. Jeg kan da godt se at skiltet der står ved bilen siger eks. 22,2. Når jeg spørger til hvor langt en sådan sag går i snit på literen, får jeg da ren besked, 20 hvis du køre meget pænt, eller 17-18 til alm. brug af bilen. Vil da ikke afvise at nogen forhandler hveken skilter eller oplyser forbrug.

Jeg vil hermed gerne understøtte nogle af forums brugere, og nej ikke alle herinde er forhandler eller sælgere. Men noget i din tilgang til emnet falder mig for brystet om du vil. Det virker på mig en smule underligt at en såkaldt "mortor blads skribent" dukker up herinde.....Trådstartes navn Jens Overgård og med venlig hilsen Chritian Schaht....Hmm for mig virker det lidt tyndt og utroværdig. Hvis dette virkelig er tilfællet og sandt.....må de såkaldte redaktører kede sig bravt og mangle ligegyldigt fyldstof til et eller andet. Der kommer altså mange forbi herinde med flere navne og plat og gøjl. Men du har jo sager nok som du skriver....Forstår godt at K S går lidt til markronerne, for det virker en kende tyndt. men måske derfor jeg nogle gange ryster på hovedet når jeg læser noget i et blad eller avis. Skribenten er enten "farvet" eller har en forudfattet mening om emnet. Jeg kan til føje at jeg nyder at se og høre motor tv med Mick Østergård, der er kul på drengen, han kan køre bil og ved rigtig meget om det tekniske og mekanikken

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

08-10-2010 kl. 05:47

Jeg vil også blande mig lidt i debatten.

Det at få en bil til at opfylde normen ( det fabriksangivne tal) afhænger tydeligvis af kørestilen, men har man købt en brændstofsøkonomiks bil, skulle man mene at det var for at køre brændstofsøkonomisk.

Det er klart at små biler ikke lever op til det lovede, hvis de skal kører 130 km/.

Større biler med mere motorkraft har lettere ved ap opnå fabrikstallene.
Min 15 år gamle Audi A6 er sadt til ca 14 km/l, men jeg kører 17-17½. ved normal pæn kørsel, 80+ på landevej og 110-120 på motorvej, og den er ligeglad med at klimaanlægget er tændt hele tiden, og sædevarmen kører efter behov, for der er kræfter nok.

Til slut vil jeg lige henlede opmærksomheden på en artikkel her på BB hvor en engelsk journalist kører over 27 km/l i en Passat, men dermed ikke sagt at sådan en sælgerraket ikke kan presses ned til ca 15!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-10-2010 kl. 17:56

og hvorfor opretter den såkaldte "Christian" sig ikke som os andre brugere....Nå men de skal vel holde hånden over hinanden. tror det er en tidlig julekalender....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-10-2010 kl. 18:11

Nårh ja....gnæk nu er BILBASEN jo også så professionelle. Så er vel hvad man kunne forvente. Men priser på annoncer mv kan sagtens få en tik/tak op....Gad vide hvad de bruger kronerne på.....om det er lidt om et af de sideste indlæg der kom i går, ang de der famøse rejser (Griner).

Mn det kan jo være at ham Chrisitan eller hvad han nu hedder, skulle nå et fly idag, og ikke havde tid til os mere....

Synd og skam, der var ellers mange gode indlæg fra brugerne, som evt. andre kunne have haft gavn af. Eksempelvis nu dem der ikke er så oplyste omkring det at købe biler og hvor meget de kan forvente at bilen forbruger af brændstof mv.

Så syns jeg det var lidt godt at se at mange af de brugere der gav deres mening tilkende, faktisk slog og ville kunne slå mange af de motor journalisters viden. Skønt !! Men lidt ærgeligt at det skulle stoppe så brat. Man må sige der blev "nødbremset" fra bilbasens side...Hmm måske er det andre interesser end os brugere de har, eller sidder de med 2 eller flere kasketter på.....Den lader vi lige stå der.

Dette indlæg blev 08-10-2010 18:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-10-2010 kl. 23:50

Nogle kommentarer fra Bilbasens redaktion ???

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

11-10-2010 kl. 09:28

...af Godtfredsen og P.V. Pedersen. Jo bedre testresultat, jo lavere ejerafgift og brændstof er typisk kun 20-25% af udgifterne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

18-10-2010 kl. 17:53

Har valgt at redigere mit tidligere indlæg. Og ja brugte vist lidt for skarpe vendinger. Men har læst hans artikel, og vil henholde mig til den på følgende måde.

Efter det trådstarter selv har oplyst med hensyn til hvilke personer han efterlyste, og den ca margen han opstillede på brændstof forbrug. Som han skrev ikke int. i at høre fra folk hvor bilen kørte 14 og var opgivet til 16km/l. Kan se i artikel at der som sådan bliver brugt en med rimelig snæver margen. Suzuki vitara der er opgivet til 11,5 og kørte en 8-9km/l. Jeg syns personligt at det at lave en artikel om en vitara er ikke det bedste eksempel. Den har vist nok en old gammel motor, og mange bilkyndige ved at den sluger masser af brænstof.

Jeg er ikke og har ingen interesser i bilbranchen, men for mig så artiklen lidt ud som om at man gik lidt efter benene på branchen. Men igen Suzuki Vitara er altså ikke det bedste eksempel. Modsat den er Suzuki Splash/Opel Agila rigtig fin i brændstof økonomi. Ca 19 i blandet kørsel. Mange af de relativt nye motorer, ja selv dem der bliver lavet i Indien køre fremragende. Så meget er der sket.

Hvis jeg skal forsvare trådstarters indlæg, må det være at når man kommer ind hersom motor skribent, skal man nok påregne at blive rykket lidt i næsehårende. Men man skal måske også være en halvstor bil nørd, med mange år på bagen, plus mange biler mv, inden man opnår den helt store erfaring. Der er jo ligefrem "jurist" argumenterende folk herinde, og de er ikke nemme at hamle op med for alm. personer, indimellem inclusive mig selv. Så når nu trådstarter er i god mening, så må vi andre jo lige trække vejret. Vi er jo trods alt vant til at "slås" lidt herinde omkring meninger og ting.

Håber alle får en god dag trods alt.

Mvh

Dette indlæg blev 19-10-2010 13:37 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-10-2010 kl. 21:46

Ja så skimtede jeg lige de nye artikler. og Karsten har jo ret et eller andet sted. Ang visse artikler kan man være uenige, og ja vi kan jo ikke bestemme hvordan den skal laves mv, men saglig kritik syns jeg er ok.Måske skulle alle de dersens bluemotion polo bilister tænkt sig grundigt om, og læst på stoffet og købt en 116d, er sikker på den vil kunne gøre det bedre, set ud fra et helt alm. kørsels mønster. 116d har kunnet købes til 300, og ida let brugt demo til 279. Mere bil for pengene og dermed også økonomi.

Vil gerne komme med et par eks. fra den virkelige verden. Har haft 320d (177hk) inden den havede gået 5000km kørte jeg fra Esbjerg til Århus og tilbage med 110-130km i timen altså det man må køre, Satte fartpilot til, var endda grimt vejr , med 2plusgrader og regn og rusk. Resultat var 21,9km/l. Måske var jeg heldig for meget af vejen ingen modvind. Helt normalt kørsel med en del koldstarter og nogle ture af 130km var forbruget på 17,5km/l. Ford C-max Tdci 1,6 (90hk) Ja den kunne godt komme ned på 14km/l ved korte ture, og alm blandet kørsel 17,5, endda med klima på on. Har været ved at køre tør i C-max, og slukkede klima og radio, og tilpassede gear efter terrænnet, luskede hjem med ca 80km i timen, målt på bilens computer gik den 27km/l som den og er opgivet til ved den hastighed. Og jeg tror at den gik det, for jeg kom helt hjem. Skal siges at der var 2 personer ialt i bilen. Bmw 523i benzin (177hk) En tur fra Esbjerg til tyskland med 90km/t gik den 15,5. Ved normal kørsel ca 12, ved fuld skrue mm. gik den 10km/l, må sige det egentligt er ganske godt.

Mange tror ikke på de tal når man fortæller om dem , men fakta er hvis man har noget der godt skruet sammen og nøje afstemt, virker det altså, især bmw'erne køre helt efter bogen. men har lagt mærke til at den øko måler der sidder i bmw er meget følsom over for vind, så det har altså meget at sige hvor meget vind du har på bilen og om det er tør eller fugtigt luft, om det er koldt eller varmt. Jeg er ikke sikker på skribenterne kan finde en bmw der ikke kan køre det den lover. Men husk den skal være kørt til over ca 10.000km og være gennem varm og med rigtigt dæktryk.

Mvh

Dette indlæg blev 21-10-2010 22:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-10-2010 kl. 21:55

Lige et tillæg. En del personer siger at man skal købe liter volume efter hvor langt og kort, og om det meste skal køres på 90-100 eller 110-130km/t . Altså jo større liter volume desto mindre brændstof vil den bruge ved mortorvejs hastigheder. Til byen og alm landevej kan de små diesler godt gøre det.

Omkring Jens overgårds artikel, kan have ret i at mange af de halvsmå motorer er for uharmoniske i måden de køre på, og som sikkert skyldes den alt for lange gearing. Man ser det ofte ved 5gears og ved 4g auto gear....Det matcher lisom ikke sammen. Bilerne skal have lidt for meget gas for at køre ordentlig frem, sikkert ikke noget alm. mennesker ligger mærke til , men det er sådan.

Iøvrigt syns jeg tit og ofte når nogen tester biler forskellige steder, skriver de at de ikke kunne opnå det fabrikken har opgivet. Nu ligger landet måske også sådan at de motor journalister der enten skriver eller tester bilerne kun har en vis tid til at afprøve mv. Og dermed kan billedet jo være lidt anderledes, end når privat personer med egen bil, tester den i forskelligt kørsels mønster. Den bedste måde at teste på er ved diesel biler, at de har minimum kørt ca 10.000km og for benzin kan det være op til 20.000km. Hvis ikke kan difference på forbrugstal være noget markant. Plus det faktum at ikke alle fabrikstal er i 3 dele, altså by landevej og motorvej. Nogle fabrikanter har vist en del by og 2 dele lande vej, og så bliver tallene jo rigtig gode. man skal altid huske at kigge godt og grundig i instruktionsbogen, for at se hvordan tallene fremkommer.

Mvh

Dette indlæg blev 22-10-2010 02:37 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-10-2010 kl. 19:09

Hold nu kæft hvor nogle amatør-artikler den professionelle og kloge Christian skriver. Det er da pinagtigt!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

23-10-2010 kl. 10:48

Hej T Nielsen.

Man skulle næsten tro at du var BMW-forhandler, for magen til salgsgas skal man da lede længe efter.

Der er da ondre biler der også sagtens kan holde de lovede tal, bare man kører fornuftigt (ikke morfar)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-10-2010 kl. 15:54

Nej er ikke bmw forhandler. Skriver kun ud fra egne biler og erfaring med disse. Men jeg skriver det lidt udfra, at mange af de der blue motion modeller, og polo mv. ser det ud til at folk evt. køre en del fra det lovede, og de modeller koster jo. Derfor ekempel med en bmw 116d. Som helt sikkert kan indfri ønsket om at køre langt på literen uden at skulle køre morfar om du vil. Jeg ved da godt at der er prisforskel på ekempel, men når alt er gjort op, er det ikke sikkert forskellen er markant. Problemet med disse modeller, hvor de lover rigtig meget på en liter, er at motor og der hvor moment virker, ikke altid passer sammen med gearing, ofte en for lang udveksling. Dette resultere i at den bruger lidt mere brændstof for at komme fremad, plus det faktum at liter ydelsen tit er for lille. Men du har da sikkert ret i din betragtning om at andre biler gør det godt. Måske du skulle prøve en bmw diesel af en slags. Altså bare for at prøve.

Jeg vil godt endnu engang fastslå at jeg aldrig har været en del af bilbranchen, men har haft mange forskellige biler. 5Bmw'er 3ford osv.
Det eneste minus ved nogle af bmw'erne er indstigning og plads. Det fik jeg til gengæld i ford, bla. C-max og den gjorde det rigtig godt, når man tænker på pris mv. Så er ikke kun til Bmw.

Mvh

Dette indlæg blev 23-10-2010 16:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

23-10-2010 kl. 20:07

Hej T Nielsen.

Jeg var godt klar over at du ikke er forhandler.

Jeg er enig med dig i at BMW er en lækker køremaskine, men personligt er jeg mere til de 4 ringe.

Vi er også enige om at biler med for små motorer har svært ved at opnå det lovede, når det drejer sig om motorvejskørsel, men vælger man en familiebil med fornuftig motorstørrelse behøver man ikke at passe på hele tiden for at køre langt på literen, man skal bare køre fornuftigt.

Jeg har ingen problemer med at holde 17,5 km /l i snit pr tankful med min 15 år gamle 5 zyl Audi A6 2,5 tdi. og jeg kører trods alt 80 km motorvej hver dag + landevej og bykørsel.
Så i mine øjne er der også andet end BMW.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-10-2010 kl. 20:38

hej lars. jamen var jo også det jeg skrev, bla. omkring ford mv. og ja selvfølgelig er der audi også. Er sikker på at det også er en køre maskine. Og ved også at audi tdi 140hk af de nye gør det ganske godt, har et lidt større moment end bmw i samme klasse, og trækker rigtig godt, men dog følger gennemsnitstallet ikke helt med. men for mig personligt betyder det ikke noget, har selv kigget på en a4 tdi, men har lidt problemer med indstigning. Audierne er en smule lavere i taget i åbning ved dør, og det ku godt ærge mig. Men sådan er der så meget. men enig i at hvis man køber bil med rimelig liter ydelse og ikke køre for morfar agtigt, kan man godt opnå gode tal. Nu nævnte jeg også kun bmw'erne fordi alle de øko modeller skulle kunne køre 25-30km/l, og så var det nærliggende at ta nogle bmw diesel, for de køre sådan rimeligt nemt over 20. En 116d går faktis reelt 25km/ ved en fart på80-90 og 22,7 i snit. Og nej heller ikke sælger af bmw er jeg. Men syns det er lidt vildt at en 320d 177hk kan spadsere og 20km/l ved alm motorvejs kørsel, og 17,5 når den har fået pedal og bykøsel. Har også læst nogle tests med audi tdi, hvor de kan få dem til at gå 27-29km/l, syns jeg er fremragende, mener det var 120hk tdi.

men ganske flot du kan holde dit snit på 17,5, men beviser blot at tingene er skruet godt sammen, og man ikke har sprunget over hvor komponenterne var billigst.

Dette indlæg blev 23-10-2010 20:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2010 kl. 20:20

Forfatteren? Han er trådstarter. Hvis der var nogle forfattere i den tråd, så var det dem der havde svaret i tråden :(

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2010 kl. 20:22

Jeg har en Golf IV GTI TDI 150HK, der står til 20,5 km/l. Den kører meget meget tæt på 20 km/l ved 120 km/t, målt til München 2 gange.

Jeg kører 22-24 km/l til hverdag.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg